Ø Türkçe, Arapça ve Farsça Divanı vardır.
Ø Gazel ve kasideleri (su) meşhurdur.
Ø Leyla vü Mecnun adlı ilahi aşkı anlatan mesnevisiyle bilinir.
Ø Şikayetname (aylık bağlanır),Hadikatüs Süeda, Bengü Bade, Şah ü Geda ve Hadisi Erbain diğereserleridir.
Ø Türkçe şiirlerini Azeri lehçesiyle yazmıştır.
Baki:
Ø Tasavvufa yer vermemiştir şiirlerinde.
Ø Kasideleri ve gazelleri meşhurdur.
Ø Şairler Sultanı olarak bilinir döneminde.
Ø Kanuni Mersiyesi önemlidir.
Ø Ayrıca Fezail-i Mekke adlı yapıtı da önemlidir.
Bağdatlı Ruhi:
Ø Tasavvufi ve felsefi yoğunlukta şiirler yazar.
Ø Terkib-i Bent ve Terci-i Bent ustasıdır.
Ø Sosyal konulara değinir.
Ø Hicivleri de vardır.
Taşlıcalı Yahya:
Ø Sade ve özentisiz yazdığı gazelleriyle tanınır.
Ø Mesnevileri önemlidir: Şah u Geda, Yusuf u Züleyha gibi…
Ø Ayrıca bu yüzyılda öğüt verici hikaye ve fıkralardan oluşan Pendname adlıyapıtıyla Güvahi; Anadolu’da yazılmış ilk tezkire olan Heşt Behişt adlıyapıtıyla Sehi Bey vardır.
16. Yüzyıl
Nefi:
Ø Divan edebiyatında hiciv şairi olarak bilinir.
Ø Siham-ı Kaza en önemli eseridir.
Ø Kasidelerinde sağlam bir şiir tekniği, taşkın ve gür bir ahenk görülür.
Ø IV. Murat ve Sadrazam Bayram Paşa
Nabi:
Ø Didaktik türde şiirler yazmıştır.
Ø Mahallileşme akımın öncülerindendir.
Ø Devrin sosyal çöküntülerini anlatmış, toplumun hayat ve psikolojisineuygun hikmetli gazeller yazmıştır.
Ø Akıcı, rahat ve pürüzsüz bir dili vardır.
Ø Türkçe ve Farsça Divanı, Hayriyye, Hayrabat, Surname, Tuhfet’ül Harameynve Münşeat adlı eserleri vardır.
Naili:
Ø Sebk-i Hindi akımın temsilcilerindendir.
Ø Naili Kadim olarak tanınır (manastırlı naili).
Ø Gazelleriyle bilinir ve kapalı bir anlatımı vardır.
17. Yüzyıl
Nedim:
Ø Şiirlerinde dini konulara yer vermemiştir.
Ø Lale devrinin zevk ve sefa hayatını canlandıran gazel ve şarkılarıyla ünkazanmıştır.
Ø Divan şiirinin hayale ve soyut güzelliklerine şuhluk ve içtenliği, canlıbir İstanbul Türkçesini eklemiş ve yerli bir havayı sunmuştur.
Ø Mahallileşme akımın öncüsüdür.
Ø Halk edebiyatı nazım şekillerinden türkü de yazmıştır.
Şeyh Galip:
Ø Önce Esad daha sonra Galip mahlasını kullanmıştır.
Ø Sebk-i Hindi akımın en büyük temsilcisidir.
Ø Divan edebiyatını son büyük şairi olan Şeyh Galip, yeni imajlarla yoğunhayal, düşünce ve tasvirlere önem vererek Divan şiirine yeni ufuklar açmıştır.
Ø Hüsn ü Aşk en meşhur mesnevisidir.