XIX. yüzyılda Fransa’da hayalci ve duygulu romantik şiire tepki olarak çıkmıştır.

Realizmin ve Naturalizmin şiirdeki adıdır.

“Sanat için sanat” anlayışı vardır.

Şiirde şekil güzelliğine önem verilir.

Ahlaki konuların dışında eserler verilmiştir.

Dili ağırdır.

Temsilciler: GAUTHER, BAVİLLE, FRANGOİS COPEE, HEREDİA; T.FİKRET, C.ŞEHABETTİN, Y.KEMAL; S.PRUDHOMME, L.LİSLE

6.SEMBOLİZM

1885 yılında PARNASİZME tepki olarak ortaya çıkmıstır.

Musiki, Ahenk ve Sembol önemli bir yer tutar.

Anlam kapalılığı esastır. Her okuyan farklı yorumlayabilir.

Gerçekten kaçarlar; HAYAL ve RÜYAYA yönelirler.

Temsilciler: BAUDELAİRE, MALLERME, UALERY, VERLAİNE, RİMBAUD, POE; A.HAŞİM,

7.EMPRESYONİZM

XIX. yüzyılda ortaya çıkmış ve bütün sanat dallarını etkilemiştir.

Tabiatı olduğu gibi değil; sadece izlenimleri ölçüsünde anlatmayı gaye edinir.

Realizme karşıdır; çünkü dış dünyaya ilgisizdirler ve kendi iç duygularını ifade etmek isterler.

Daha çok Edebiyat ve Kesimde gelişmiştir.

Temsilciler: CONCOURT KARDEŞLER, RİMBAUT, VERLAİNE, JOYCE, HOPKİNS; A.HAŞİM.

8.EKSPRESYONİZM

XX. yüzyılın başlarında EMPRESYONİZME, REALİZME ve NATURALİZME bir tepki olarak ortaya çıkmıştır.

Romantizmin değişik ve yeni bir şeklidir.

Dış dünyayı, sanatçının iç dünyasına göre ifade etmeye çalışır.

Önemli olan KENDİ KİŞİLİĞİNİ ortaya koyabilmesidir.

Sembollere ve Hayallere genişçe yer verilir.

Temsilciler: ES STADLER, R.WERFEL, L.FRANK, FRANKZKAFKA, ELİOT…

9.KÜBİZM          

XX. yüzyılın resim sanatında PİCASSO tarafından başlatılmıştır ve EMPRESYONİZME tepki olarak doğmuştur.

Sanatın kaynağını DUYGUDAN ve DÜŞÜNCEDE arar.

Eserlerinde karmaşık İMAJLARA ve dağınık KELİMELERE rastlanır.

Konunun hem görünen hem de görünmeyen yönünü gösterir.

Temsilciler: GUİLLAUME, APOLLİNAİRE, JACOB, SALMON, CENDRARS…

10.FÜTÜRİZM

MAKİNEYİ ve HIZI sanata taşıyan bu akım XX. yüzyılda ortaya çıkar.

Kurucusu İTALYAN yazarı MARİNETTİ’dir.

Taklit bırakılmalı, Orijinal şekiller yaratılmalıdır.

Işık ve Hareket sanatın temel unsurudur.

Makine ve Çark Sesleri, Fabrika gürültüleri duygu ve hayalin yerini alır.

Temsilciler: BORİSPESTERNAK, VİLADİMİR, MAYAKOVSKİ, NAZIM HİKMET RAN.

11.DADAİZM

I. Dünya Savaşı yıllarında FRANSA’da savaşın neden olduğu acıalra ve yıkımlara tepki olarak ortaya çıkmıştır. 

Kuralsızlığı kural edinen bir akımdır.

Eski olan her şeyi yıkmaya çalışmıştır.

Şiir, kelimelerin kağıt üzerine gelişi güzel dizilmesiyle oluşur.

1924’te SÜRREALİZME dönüşür.

Temsilciler: TZARA, BRETON, ARAGON, JANCO, HENNİGS; GARİPÇİLER.

12.SÜRREALİZM

REALİZM, NATURALİZM ve PARNASİZME tepki olarak doğmuştur.

Bilinçaltını sanata aktarmayı amaç edinir.

Özelliklerini S.FREUD’un Psikanalizinden almıştır.

Şiir, rastlantılar sonucu ortaya çıkar.

İnsanın düşünceleri ve hayalleri ile özgür-hür olduğunu söyler.

Kurucusu A.BRETON’dur.

Temsilciler: ARGON, ELERD, PREVERT, BETAİLLE, REVERDY; GARİPÇİLER TURGUT UYAR, EDİP CANSEVER.

13.EGZİSTANSİYALİZM

İnsanın kendisini bulmasını ve özünü elde etmesini savunur.

İnsanın geleciğini yine insanın kendisi belirler.

İnsanın bütünüyle özgür olmasını ileri sürer.

Temsilciler: S.KERKEGARD, M.HEİDEGGER, A.CAMUS, A.GİDE, F.KAFKA…