Otomotiv sektörü, hurda teşvikiyle ilgili gelişmeleri yakından takip ediyor. Ülke genelinde milyonlarca araç sahibi, 25 yaş ve üzeri araçlara yönelik Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyetiyle ilgili en güncel haberleri merak ediyor. Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunulan kanun teklifi kabul edilirse, 2000 model ve daha eski araç sahipleri, belirli yerli üretim sıfır araçları ÖTV’siz olarak satın alma hakkına sahip olacak.

Bu düzenlemenin temel amacı, eski araçların geri dönüşüme kazandırılarak çevreye duyarlı ve daha güvenli yeni nesil araçların kullanımını teşvik etmek. Teklife göre, hurdaya ayrılan araç sahipleri, sadece bir defaya mahsus olmak üzere ÖTV’siz araç satın alabilecek.

HURDA TEŞVİKİ NE ZAMAN ÇIKACAK?

Mevcut durumda hurda teşvikine ilişkin yasa teklifi henüz Meclis’ten geçmedi. Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir ve Kırıkkale Milletvekili Halil Öztürk tarafından sunulan teklif, TBMM’de görüşülmeyi bekliyor.

Bu teklif, eski araçların geri dönüşümünü teşvik ederken, yerli üretim araçların satışlarını artırmayı ve çevreye duyarlı bir ulaşım ekosistemi oluşturmayı hedefliyor.

Hurda Teşviki 2024 Ötv’siz Araç Alımı

HANGİ ARAÇLAR ÖTV MUAFİYETİ KAPSAMINDA?

Kanun teklifi yasalaşırsa, ÖTV muafiyeti yalnızca Türkiye'de üretilen belirli modellere uygulanacak. Bu kapsamda değerlendirilen araçlar şunlar:

Togg T10X

Toyota CH-R

Hyundai Bayon

Hyundai i20

Hyundai i10

Ford Tourneo Custom

Ford E-Transit

Ford Transit

Fiat Fiorino

Fiat Egea Cross

Fiat Egea

Volkswagen Transporter (Türkiye’de üretilen yeni nesil modeli)

Hurda Teşviki Neden Önemli?

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2023 yılı sonunda trafiğe kayıtlı araç sayısı 28,7 milyondu ve 2024 yılı Ağustos ayında bu rakamın 30 milyonu geçtiği öngörülüyor. Trafikteki araçların ortalama yaşı 14,5 olarak hesaplanırken, yüzde 25'inin 21 yaşın üzerinde olduğu belirtiliyor.

Çikolata kistinde tanı, uzun yıllar sürebiliyor Çikolata kistinde tanı, uzun yıllar sürebiliyor

Yaşlı araçlar; yüksek bakım maliyetleri, artan yakıt tüketimi ve çevreye verdikleri zarar nedeniyle hem sürücüler hem de ekonomi açısından büyük bir yük oluşturuyor. Ayrıca eski model araçlar, güvenlik açısından da daha fazla risk taşıyor. Bu yüzden, hurda teşviki ile bu araçların yenilenmesi, hem çevreye hem de ekonomiye olumlu katkılar sağlayacak.

SONUÇ

Hurda teşviki düzenlemesi henüz yasalaşmadı, ancak otomotiv sektörü ve araç sahipleri gelişmeleri yakından takip ediyor. Teklifin kabul edilmesi halinde, 25 yaş ve üzeri araçlarını hurdaya ayıranlar, belirli yerli üretim sıfır araçları ÖTV muafiyetiyle satın alabilecek.

Gelişmeler yakından takip edilerek, yeni düzenlemeler hayata geçtiğinde araç sahiplerine önemli fırsatlar sunulması bekleniyor.

Editör: Mücahit KIR