İnsan yaratılış itibari ile öyle geniş bir kabiliyete sahiptir ki : Cenab-ı Hak bütün Esmasını,isimlerini insanın nefsi ile beraber ortaya koymaktadır. Bu konuyu kısaca şöyle izah ede biliriz.İnsan üç şekilde Allah’ın isimlerine ayinelik etmektedir. Yani kendi hayat ve yaşam boyunca bunu göstermektedir. Örneğin; Gece’nin karanlığı nasıl aydınlığın habercisi ise ; İnsanda, zaaf ve acizliği, noksanlğı ve kusuru ile , daha güçlü olan, her şeye gücü yeten bir kudret sahibinin olduğuna işaret ediyor. Nihayet siz ihtiyaçlarını ve başa çıkamadığı düşmanlarının ve güçsüzlüğünün sonucu,sırtını dayayacağı bir güç ve kudret sahibine ihtiyaç duymaktadır.İşte kendi gücü ile baş edemediği bu ihtiyalara karşı her şeye gücü yeten bir güç sahibine dayanmak zorunda dır.Bu acizliği Allah’ın varlığına işaret etmektedir.Her istediğini verecek ve sonsuz ihtiyaçlarını karşılayacak; Ancak sonsuz bir güç sahibi olacak o da Allah tır. İnsana verilen cüz’i , az numune nev’ in den; Güç, İlim,İşitme, gürme, malikiyet hissi; Kainat malikinin, ilmine ,kudretine ve onunda her şeyi işitir,görür olduğuna insanın ayinedarlık yaptığı anlaşılmaktadır. Yani: Yüce Yaratıcı insana bu özellikleri vererek kendi zatında da bu özelliklerin olduğuna ima etmektedir.İnsan bir model olarak yaratılmış olduğu buradan anlaşılmaktadır. Ayrıca insan; üstünde nakışları görünen Allah’ın İsimlerine de modellik yapmaktadır.İnsanın üzerinde yetmiş kadar Esma-i İlahiyenin tecelli ettiği ifade edilmektedir.Mesela : Yaratılışında ki Sani, Halık isimleri. Suretinin güzel bir biçimde olması Rahman ve Rahim isimleri. Yüz şeklinin güzel olmasın da Kerim ve Latif isimlerinin tecellisi bulunmaktadır.Demek ki insanda öyle özellikler var ki; Diğer canlılardan farklı olarak her türlü gelişmeye müsait bir özellikte yaratılmıştır. İmanı ve ameli ile en yüksek makama çıktığı gibi, günahı ve isyanı ile de en aşağı mertebeye inmektedir. O zaman insan insana yakışır bir şekilde yaşaması çok önem arz etmektedir.Ey kendini insan bilen insan kendini oku yoksa hayvan gibi muamele görme ihtimalin var. ( kaynak sözler.) Cenab-ı Allah vermiş olduğu akıl nimetini, güç ve iradeyi kendi istediği istikamette sarfe den kullarından eyleye. Kainat-ın Sahip ve yaratıcısına emanet olun.