Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi ve Bölge Planları Onaylandı
Karar, ülkenin bölgesel gelişimini yönlendirecek strateji ve planların belirlenmesinin temel adımlarından biri olarak dikkat çekiyor.
Karar, ülkenin bölgesel gelişimini yönlendirecek strateji ve planların belirlenmesinin temel adımlarından biri olarak dikkat çekiyor.
Kahramanmaraş Deprem Haritasında Yer Almadı
Ancak, karar kapsamında yayımlanan deprem haritasında Kahramanmaraş’ın yer almadığı ortaya çıktı. AFAD tarafından 2018 yılında hazırlanan haritaya göre, Kahramanmaraş’ın yer almadığı belirtilirken, bu durum sosyal medyada ve kamuoyunda büyük bir yankı uyandırdı. Deprem riskine karşı önlem almak ve şehirlerin gelişimini sağlamak adına büyük önem taşıyan bu haritada Kahramanmaraş’ın eksik olmasının ardından birçok vatandaş, bu durumu endişeyle değerlendirdi.
Ancak, karar kapsamında yayımlanan deprem haritasında Kahramanmaraş’ın yer almadığı ortaya çıktı. AFAD tarafından 2018 yılında hazırlanan haritaya göre, Kahramanmaraş’ın yer almadığı belirtilirken, bu durum sosyal medyada ve kamuoyunda büyük bir yankı uyandırdı. Deprem riskine karşı önlem almak ve şehirlerin gelişimini sağlamak adına büyük önem taşıyan bu haritada Kahramanmaraş’ın eksik olmasının ardından birçok vatandaş, bu durumu endişeyle değerlendirdi.
Türkiye'nin Deprem Tehlike Değerleri Belirlendi: En Riskli İller Açıklandı
Deprem Tehlike Değerlerine Göre İller Değerlendirildi
Türkiye, en fazla yaşanan doğal afetlerden biri olan depremler konusunda önemli bir adım attı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile DB (Devlet Planlama Teşkilatı) tarafından ortak yürütülen "Türkiye'nin Bölgelerarası Farklarının Belirlenmesi-Gelişmişliğin On Boyutu Çerçevesinde Bölgeleri Karşılaştırma" Taslak Raporu’nda, Türkiye'nin farklı illerinin deprem tehlike değerleri hesaplanarak illerin değerlendirilmesi sağlandı. Bu rapor, ülkedeki deprem riskini belirleyerek hangi illerin daha yüksek risk taşıdığına ışık tutuyor.
Türkiye, en fazla yaşanan doğal afetlerden biri olan depremler konusunda önemli bir adım attı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile DB (Devlet Planlama Teşkilatı) tarafından ortak yürütülen "Türkiye'nin Bölgelerarası Farklarının Belirlenmesi-Gelişmişliğin On Boyutu Çerçevesinde Bölgeleri Karşılaştırma" Taslak Raporu’nda, Türkiye'nin farklı illerinin deprem tehlike değerleri hesaplanarak illerin değerlendirilmesi sağlandı. Bu rapor, ülkedeki deprem riskini belirleyerek hangi illerin daha yüksek risk taşıdığına ışık tutuyor.
En Yüksek Deprem Tehlikesi Kocaeli, Yalova ve Sakarya'da
Hazırlanan rapora göre, Türkiye'deki en yüksek deprem tehlike değerine sahip iller arasında Kocaeli, Yalova, Sakarya, Düzce, Bolu, Çanakkale, Çankırı, Amasya, Tokat, Erzincan ve Bingöl yer alıyor. Bu iller, deprem sıklığı ve büyüklüğü açısından diğer illere göre daha yüksek risk taşıyor. Depremin Türkiye'deki etkilerinin büyük olduğu düşünüldüğünde, bu illerde alınması gereken önlemler ve deprem hazırlıkları oldukça kritik önem taşıyor.
Hazırlanan rapora göre, Türkiye'deki en yüksek deprem tehlike değerine sahip iller arasında Kocaeli, Yalova, Sakarya, Düzce, Bolu, Çanakkale, Çankırı, Amasya, Tokat, Erzincan ve Bingöl yer alıyor. Bu iller, deprem sıklığı ve büyüklüğü açısından diğer illere göre daha yüksek risk taşıyor. Depremin Türkiye'deki etkilerinin büyük olduğu düşünüldüğünde, bu illerde alınması gereken önlemler ve deprem hazırlıkları oldukça kritik önem taşıyor.
İstanbul ve Marmara Bölgesi'nin Kritik Durumu
Raporda ayrıca, İstanbul ve Marmara Bölgesi'nin de deprem riski açısından dikkat çekici olduğu vurgulandı. Ülke ekonomisinin merkezi ve nüfus yoğunluğunun en fazla olduğu bu bölge, deprem riski açısından en yüksek değerlere sahip yerler arasında bulunuyor. Bu durum, bölgenin hem ekonomik hem de sosyal yapısına olası zararlar verebileceğinden, ciddi bir dikkat ve hazırlık süreci gerektiriyor.
Raporda ayrıca, İstanbul ve Marmara Bölgesi'nin de deprem riski açısından dikkat çekici olduğu vurgulandı. Ülke ekonomisinin merkezi ve nüfus yoğunluğunun en fazla olduğu bu bölge, deprem riski açısından en yüksek değerlere sahip yerler arasında bulunuyor. Bu durum, bölgenin hem ekonomik hem de sosyal yapısına olası zararlar verebileceğinden, ciddi bir dikkat ve hazırlık süreci gerektiriyor.
Harita 8.20: İllere Göre Deprem Tehlikesi
Harita 8.20'de, Türkiye'deki illerin deprem tehlikesi dereceleri görsel olarak sunulmuş olup, bu harita, gelecekteki olası afetlere karşı hangi bölgelerde daha fazla hazırlık yapılması gerektiği konusunda rehberlik ediyor.
Harita 8.20'de, Türkiye'deki illerin deprem tehlikesi dereceleri görsel olarak sunulmuş olup, bu harita, gelecekteki olası afetlere karşı hangi bölgelerde daha fazla hazırlık yapılması gerektiği konusunda rehberlik ediyor.
Türkiye'nin bölgesel gelişme ulusal stratejisi belli oldu
Türkiye'yi refah düzeyi yüksek hale getirmeyi ve küresel rekabette daha fazla söz sahibi yapmayı amaçlayan, yerel dinamikleri kullanarak, 2028 yılına kadar topyekun kalkınmayı hedefleyen "Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi" (BGUS) belli oldu.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanan "Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi"ne (2024-2028) ilişkin Cumhurbaşkanı Kararı Resmi Gazete'de yayımlandı.
Buna göre, bölgelerin sosyoekonomik özellikleri, potansiyelleri ve ihtiyaçları belirlenerek, mekana göre farklılaştırılmış politikaların geliştirilmesi sağlanacak.
Strateji kapsamında belirlenen hedeflerin gerçekleştirilebilmesi için bazı ilkeler takip edilecek. Bu kapsamda mekansal ve tematik stratejilerin belirlenmesinde ulusal plan ve stratejilerle uyum ve tamamlayıcılığa dikkat edilecek.
Bölgesel gelişme politikaları, mekansal ihtiyaçlar ve potansiyeller dikkate alınarak tasarlanacak ve uygulanacak. Bölgesel gelişme hedeflerinin belirlenmesi ve bunlara ulaşılması için paydaşlar bir araya getirilecek, ortaklık ve işbirliği tesis edilecek, çok düzeyli yönetişim yapısı oluşturulacak.
Sürdürülebilir kalkınma amaçları dikkate alınacak, bölgelerin şoklara hazırlık ve dayanma yeteneğinin güçlendirilerek değişen koşullara uyum sağlaması ve aynı zamanda temel işlevlerini sürdürebilmesi sağlanacak.
Ayrıca küresel ve ulusal fırsat ile tehditler çerçevesinde yerleşimlerin güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesiyle uygulama süresini de dikkate alarak stratejik öncelikler belirlenecek. Stratejilerin hayata geçirilmesi için uygulama çerçevesi oluşturulacak. Ulusal düzeyde yönlendirici stratejilerin belirlenmesi, detaylı planlama ve uygulamanın alt ölçekli planlar ile yerinde gerçekleşecek.
4 BOYUTLU ELE ALINACAK
2024-2028 BGUS vizyonu, küresel gelişmelerin getirdiği fırsat ve tehditler ile yapılan detaylı mekansal analizler çerçevesinde, bölgelerin sahip olduğu gelişme potansiyelleri dikkate alınarak, ulusal kalkınma sürecinin bölgesel gelişme politikası önceliklerine hizmet edecek şekilde belirlendi.
Buna göre, söz konusu dönem için belirlenen bölgesel gelişme vizyonu küresel entegrasyon, rekabetçilik, yakınsama ve afet sonrası ihya olmak üzere 4 gelişme boyutunu içeriyor.
Yerelden ulusala, ulusaldan küresele temel yaklaşımıyla bir taraftan bölgelerin sahip oldukları içsel potansiyellerin tamamlayıcılık ve öğrenme odağıyla oluşturacağı sinerjiyle ülke içi gelişmişlik farklarını azaltarak, diğer taraftan da küresel düzeyde söz sahibi bölgelerin sayısını artırarak, Türkiye'nin ulusal kalkınma sürecini hızlandırmak ve güçlendirmek hedefleniyor.
Stratejinin temel amaçları arasında, bölgelerin küresel ekonomik entegrasyonunun güçlendirilmesi, bölgelerin rekabet edebilirliklerinin artırılması, bölgeler arası ekonomik, sosyal yakınsamanın sağlanması, afet sonrası ekonomik ve sosyal toparlanmanın gerçekleştirilmesi yer alıyor.
Muhabir: YAVUZ NALBANTBAŞI