Toplumsaldeğişim ve gelişimin öncüsü olma hedefiyle faaliyet gösteren Türkiye VodafoneVakfı, dijital geleceğe hazır nesiller yetiştirilmesi hedefiyle Habitat Derneğiişbirliğinde hayata geçirdiği “Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında Düzce’deAralık ayında başlattığı kodlama eğitimlerine devam ediyor. Bilim, Sanayi veTeknoloji Bakanı Dr. Faruk Özlü, Vodafone Türkiye CEO’su Colman Deegan, TürkiyeVodafone Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Hasan Süel’in de katıldığıeğitimlerde yaşları 7-14 arasında değişen toplam 100 çocuğa kodlama eğitimiverildi. Düzceli çocuklar, programlama hakkında fikir sahibi olurken,yaratıcılıklarını ortaya çıkaracak çalışmalar yaptı.

 

“YarınıKodlayanlar” projesiyle bugüne kadar 100 çocuğa ulaşılan Düzce’de 2 ayda 3eğitmenle toplam 300 çocuğa kodlama eğitimi verilmesi hedefleniyor. Böylece,Düzce ile birlikte Karadeniz Bölgesi’nde toplam 1.100 çocuğa ulaşılacak.

 

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Dr.Faruk Özlü, şunları söyledi:

 

“Diitalleşmebütün dünyada küresel bir trend. Türkiye de bu trendin içinde. Bu dönüşüm birtercih değil, zorunluluk. Çünkü dünyanın yeni kuralları dijital olarakyazılıyor. Dolayısıyla bu değişimin öncüsü olmamız gerekiyor. Geçen seneBakanlığımızda Dijital Dönüşüm Platformu diye bir çalışma başlattık. Bukapsamda Türkiye’nin dijital dönüşüm yol haritasını hazırlıyoruz. Kısa, orta veuzun vadeli pek çok faaliyetimiz var. Hepsinin başı eğitim. Eğitim,dijitalleşmenin olmazsa olmazı. Türkiye Vodafone Vakfı’nın bu faaliyeti busebeple son derece önemli. ‘Yarını Kodlayanlar’ projesiyle genç nesilleridijital dönüşümün öncüsü yapmak için çalışan Türkiye Vodafone Vakfı’na veHabitat Derneği’ne teşekkür ederim. Türkiye’de 12,5 milyon nüfusu 5-14 yaşarası çocuklarımız oluşturuyor. Düzce’de de 53 bin çocuğumuz 5-14 yaş arasında.Yaşadığımız çağda dünyaya gelen her çocuk dijital dünyaya gözlerini açıyor.Dijital bir nesil yetişiyor. Dijital geleceğin asıl aktörleri bu çocuklarolacak. Çocuklarımızı bu dünyaya hazırlamak durumundayız. Vodafone, ‘Yarını Kodlayanlar’ile büyük bir hizmet yapıyor. ‘Yarını Kodlayanlar’ projesi çocuklarımızadijital dünyanın kapısını açma noktasında önemli bir adım oluşturuyor. 10 biniaşkın çocuğumuza kodlama ve robotiğin temellerini öğreten bu projenin daha dabüyümesi ve benzer projelerin hayata geçmesiyle Türkiye dijital dönüşümdeönemli bir eşiği aşmış olacak. Dijital dünya, eğitim sisteminden üretimsürecine, sosyal hayattan diğer alanlara her şeyi dönüştürüyor. Bu yeni dönemiiyi okumalıyız. Bundan sonra CV’lerde kaç programlama dili bildiğimiz dahaetkili olacak. Bilgisayar okur-yazarlığımız bize kapıların daha fazlaaçılmasını sağlayacak. Bakanlık olarak, dijital dönüşüm yolunda atılacak heradımın arkasındayız.”

 

Vodafone Türkiye CEO’su Colman Deegan,şöyle konuştu:

 

“Düzce,kodlama eğitimi konusunda öncü bir şehir. ‘Düzce Kodluyor’ projesiyle örnek birgirişim başlattı. Bu sayede binlerce Düzceli çocuk kodlama öğrendi. Vodafoneolarak, çorbada bizim de tuzumuz olsun istedik ve Yarını Kodlayanlar projemizleDüzce’yi de kapsadık. Dijital dünyanın dili kodlama. Geleceğin mesleklerikodlamaya dayanacak. Her bir çocuğumuz kod yazmaya başladığında, Türkiyedijitalleşmiş olacak. Kodlamanın yaygınlaşması, yerli yazılım üretimini deteşvik edecek. Böylece Türkiye teknoloji tüketen değil, teknoloji üreten birnesle sahip olacak. Çocuklarımızı geleceğin heyecan verici dünyasınahazırlamaya devam edeceğiz.”

 

 

Habitat Derneği Yönetim Kurulu BaşkanıSezai Hazır ise şunları kaydetti

 

“HabitatDerneği olarak 20 yıldır toplumsal dönüşüm ve bilişim odaklı kalkınmaalanlarında çalışmalar yürütüyoruz. Türkiye Vodafone Vakfı ile birlikteyürüttüğümüz ‘Yarını Kodlayanlar’ ile bilişim odaklı dönüşümümüzü çocuklararacılığıyla gerçekleştirmek istiyoruz. Son dönemimizde çocukların kodlamabilincinin geliştirilmesine yönelik çalışmaları yoğunlaştırdık. Çocuklarınerken yaşta bu becerilerinin geliştirilmesi ve bakış açılarının bu yöndeoluşması için çalışıyoruz”

 

30 ilde 11.500 çocuğa ulaşacak

 

TürkiyeVodafone Vakfı’nın Habitat Derneği işbirliğiyle çocuklarda kodlama bilinciningeliştirilmesi amacıyla hayata geçirdiği “Yarını Kodlayanlar” projesiyleTürkiye’nin dört bir yanında yaşları 7-14 arasında değişen çocuklara kodlamaeğitimi veriliyor. Projeyle, Nisan 2018 itibariyle 30 ilde 11 bin 500 çocuğaulaşılması hedefleniyor. Projeye geçen yıl Suriyeli çocuklar da dahil edilerekŞanlıurfa, İstanbul ve Kilis’te toplam 750’ye yakın Suriyeli çocuğa ulaşıldı.

Projeninkapsamında Mart 2018’e kadar kodlama eğitimlerinin verileceği iller ise şöylesıralanıyor: İstanbul, Balıkesir, Kocaeli, Edirne, Bursa, Manisa, Afyon,Denizli, İzmir, Aydın, Antalya, Mersin, Adana, Samsun, Trabzon, Malatya, Rize,Şanlıurfa, Siirt, Mardin, Gaziantep, Kars, Erzurum, Elazığ, Erzincan, Ankara,Kayseri, Konya, Eskişehir, Sivas.

 

Scratch programı kullanılıyor

 

“YarınıKodlayanlar” projesi kapsamında, çocuklara gönüllü eğitmenlerin yönetimindeprogramlamaya giriş, uygulama yapma, hikâye oluşturma ve oyun yapma gibi konulardateorik ve uygulamalı eğitim veriliyor. Kodlama eğitimlerinde dünyanın en iyiteknik üniversitesi olarak tanınan MIT’nin çocuklara yönelik geliştirdiği temelkodlama programı Scratch kullanılıyor. Ayrıca Nesnelerin İnterneti (IoT)uygulamalarının kodlanmasına yönelik Arduino eğitimleri de verilecek.Çocukların hayalleri ile gerçeklik arasındaki mesafeyi kısaltan Arduino,bilinmez bir kara kutu olarak görülen elektronik cihazların iç dünyasınıaydınlatıyor. Teknik uzmanlığı olmayan insanlar için tasarlanan, kullanımkolaylığı sunan ve açık donanım özelliğine sahip olan Arduino, çocuklara kendiısı ölçerlerini ya da uzaktan kumandalı araçlarını yapma imkânı veriyor.Arduino eğitimlerinin ardından ulusal bir kamp düzenlenerek başarılı öğrencileryurtdışında kodlama alanında dünyanın önde gelen platformlarıylatanıştırılacak.

 

“Yarını Kodlayanlar” dünyaya örnek oldu

 

“YarınıKodlayanlar”, Vodafone Grubu’nun “Connected Education” raporunda başarıhikâyesi olarak yer alarak, sürdürülebilir eğitim modeliyle dijitalokuryazarlık eğitimi alanında dünyaya örnek oldu. Dünya genelinde eğitimdedijitalleşmeyi sağlamak üzere Vodafone’un liderliğinde hayata geçirileninisiyatiflerin tanıtıldığı “Connected Education” raporunda “Online EğitimPlatformlarına/Uygulamalara Erişim”, “Dijital Okuryazarlık Eğitimi”, “EğitmenEğitimi” ve “Mülteci Kamplarında Eğitim” olmak üzere 4 ana tema altında 14farklı inisiyatif ele alınıyor. Raporda anlatılan dijital eğitiminisiyatiflerinin Vodafone’un faaliyet gösterdiği ülke ve pazarlardayaygınlaşması ile 2025 yılına kadar 85 milyonu aşkın insana erişmek ve yılda7,3 milyar dolarlık ekonomik fayda sağlamak mümkün olacak.

 

Geleceğin meslekleri kodlamayadayanacak

 

Dijitaldünyanın "lisan"ı olarak kabul edilen kodlama, çocuklarınyaratıcılıklarını geliştiriyor ve onlara yenilikçi düşünmenin kapılarınıaçıyor. OECD’nin dijital ekonomi konulu son raporuna göre 3 çocuktan 2’si bugünbilinmeyen mesleklere sahip olacak. Gelecekte robot veterinerliği,holoportasyon uzmanlığı, etik hacker’lık, duygu tasarımcılığı, bilgimadenciliği, yapay organ imalatçısı ve rüya gerçekleştiriciliği gibi mesleklerortaya çıkacak. Kulağa ütopik gelen bu meslekler 20 yıl içinde şirketlerdekiyerini alacak. Bu yeni mesleklerin temelinde ise kodlama olacak.