Dünyada ve ülkemizde mobil pazarlamanın ve bağlı teknolojileringelişimine katkı sağlayan Mobil Pazarlama Birliği (Mobile Marketing Association/ MMA) Türkiye’nin düzenlediği Profesyonel SohbetToplantıları, mobil pazarlamanın lokomotif sektörlerinin pazarlamayöneticilerini bir masa etrafında bir araya getirmeye devam ediyor.

Mobilin gücünü en iyi kullanan iş kolları arasında öne çıkan perakende sektörüne yöneliktoplantı, MMA Türkiye ve MENA Bölge Direktörü Melis Ertem moderatörlüğünde, BOYNERPazarlama Direktörü Ahmet Bal, LC Waikiki Dijital İletişim Müdürü Seçil GökerAycan, H&M Ülke Pazarlama Müdürü Ketrin Gülük’ün yanı sıra, ConnectedMarketer Mobile Solutions Türkiye Eş Başkanı Elvin Altun, Nielsen Türkiye PazarlamaMüdürü Mehmet Fazıl Kanyılmaz, ve MMA Türkiye Pazarlama Direktörü SonerŞeker’in katılımıyla gerçekleşti.

Perakendede Mobil, Diğer Kanallardan 2,5 KatHızlı Büyüyor

Türkiye ekonomisi açısından en önemli işkollarının başında gelen perakende sektörü, mobil kanala çok büyük önem veriyorve modern hayatın en önemli dinamiği olarak kabul edilen mobilin, alışveriştercihlerinde önemli rol oynadığını kabul ediyor. Mobil, keşif olarak daisimlendirilen ilk ürün aramalarında da belirleyici oluyor.

Perakende devleri, aylık toplam cirobeklentilerinin gerçekleşmesinde, dönemsel şartların etkisinin görülmesinerağmen, mobil kanalın düzenli ve güçlü bir şekilde büyüdüğü konusunda fikirbirliği yapıyorlar. Toplam cirolar içerisinde mobil kanalın payı henüz çokyüksek olmasa da mobil, en hızlı büyüyen kanalı oluşturuyor ve bu büyümeivmesi, diğer kanalların 2 – 2 buçuk katına ulaşabiliyor.

Günün Her Saniyesinde 23 Bilgiye MaruzKalıyoruz

Günümüz teknolojisinin baş döndürücü gelişimiparalelinde, ortalama bir insan bir günde 105 bin, her bir saniyede ise 23bilgiye maruz kalıyor. Bu nedenle, iş ve pazarlama dünyasındakişiselleştirilmiş dokunuşlar, bugün hiç olmadığı kadar öneme sahip bulunuyor.Perakende devlerinin mobil gelişim gündemini, yapay zeka uygulamaları, büyükverinin etkin kullanımı, tüketici beklenti ve ihtiyaçlarının iyi belirlenip,ürünlere yansıtılması ve kişiselleştirmenin artması oluşturuyor.

Hızlı Tüketim Ürünlerinde Online Alışveriş BirYılda Dört Kat Büyüdü

Toplantıda e-ticaretin geleceği konulu birsunum yapan Nielsen Türkiye Pazarlama Müdürü Mehmet Fazıl Kanyılmaz, çokkanallı (omni channel) yapının, perakende ticaretinin yeni şekli olduğununaltını çizdi. Online alışveriş oranının henüz yüzde 2 düzeyinde olmasınarağmen, güçlü bir büyüme gösterdiğini belirten Kanyılmaz, hızlı tüketimürünlerinde online alışverişin, son 1 yılda 4 kat büyüdüğüne dikkat çekti.Kanyılmaz, e-ticarette moda alışverişlerinin yüzde 55, seyahat alışverişlerininise yüzde 52 oranında olduğunu belirtti.

H&MYapay Zekadan Dekorasyon Önerileri için Çalışıyor

Toplantıda sözalan H&M Ülke Pazarlama Müdürü Ketrin Gülük, mobildeki büyümenin,beklentilerinin bile ötesinde gerçekleştiğini dile getirdi. H&M mobiluygulamasının hayata geçtiği 2017’den bu yana, mobilin genel satışperformansındaki hareketlerden bağımsız olarak sürekli bir şekilde büyüdüğünüsöyleyen Gülük, “Mobil cihazlar, tüketiciye ürün keşfi için daha fazlazaman kazandırıyor. Mobildeki keşif, ortalama 22 saniye içerisindebölünebiliyor, bu nedenle biz, WhatsApp’a bile rakip olmak istiyoruz; tüketiciWhatsApp’da gelen mesajdan sonra uygulamamıza dönsün istiyoruz” dedi.

Yapay zekanın dahaetkin kullanımı ile ilgili çalışmalar gerçekleştirdiklerini de dilegetiren Ketrin Gülük, “Yapay zeka sizi tanıyana dek, tercihlerdeğişebiliyor; yine de zaman içerisinde yapay zekanın insanları daha doğruyönlendirebileceğine inanıyoruz” şeklinde konuştu.

H&MHome’un yakın zamanda İngiltere’de başlattığı yeni bir uygulama denemesiniörnek gösteren Gülük,“Şuan İngiltere’de test aşamasında olan HM Home Stylist isimli uygulamamızatüketiciler evlerinin fotoğraflarını gönderiyor; yapay zeka evin tarzınıanlıyor ve sesli olarak ev dekorasyonu önerileri veriyor” dedi.

2018’de Mobilde 3 Kat Daha Fazla Büyüme

Sektörün genelinde inovasyon anlamında en trend konuların YapayZeka ve Yapay Zeka ile Öğrenen teknolojiler olduğunu belirten LC WaikikiDijital İletişim Müdürü Seçil Göker Aycan, bu başlıkları da insan beyni ve gücüile yapılan bazı işlerin kendi kısıtlarının teknolojinin yardımı ile aşılmasışeklinde özetledi ve “Markanız hakkında sosyal medyada yapılan yorumların ya dagörsellerin artık insan eli ile takip edilmesi mümkün değil. Bu teknolojilerikullanarak bunu yapabilmek mümkün olmaya başladı” dedi.

 

LC Waikiki Pazar araştırmalarına göre 2018 ilk yarı yıldaperakende hazır giyim sektörünün önceki dönemlere göre daha hızlı büyüdüğünedikkat çeken Aycan, mobildeki bu büyümenin ise, yaklaşık 3 kat daha büyükolduğunu belirtti. Mobil uygulama ve e-ticaret kanallarında, mağazalardan çokdaha fazla ürün çeşidi sunulabildiğini söyleyen Aycan, “Tüketicinin satınalmayı düşünüğü ürünü karşısına çıkarmayı ve aradığı şeyi kolay bulmasınısağlamayı amaçlıyoruz; bu doğrultuda müşteri memnuniyeti sağlamak adınakişiselleştirilmiş reklamlara önem veriyoruz” dedi.

 

LC Waikiki Stilbot ile Müşteriler Stil Danışmanlığı Hizmeti Alıyor

Dijitaltrendleri ve yenilikleri yakından takip ettiklerini belirten Aycan sözlerineşöyle devam etti: “LC Waikiki olarak, müşterinin online-offlinealışveriş deneyimini birbirine bağlayan bir yaklaşımla ilerliyoruz. Buna en iyi örnek, sektörde ilk kezkullandığımız StilBot. Bu program sayesinde müşterilerimize sahip olduklarıürünlerle kombinleyebileceği, en uygun kıyafet alternatiflerini hem mağazadahem de e-ticaret sitemizde sunuyoruz.”

LCW Sense İle Görme Engelli Bireylerin Alışveriş Engelleri Kalktı

Aycan, 2018’de iletişim alanında ulusal ve uluslararası alanda 7farklı ödül kazanan LCW Sense uygulamasının ise LC Waikiki için ayrı bir önemiolduğunu vurguladı ve şunları söyledi: “Milyonlara hitap eden bir marka olarak,görme engellilerin giyim alışverişi yaparken yaşadıkları engelleri ortadankaldırarak hayatlarını kolaylaştırmayı sosyal sorumluluğumuz olarak görüyoruz.Bu amaçla geliştirilen LCW Sense, etiket okuma yöntemi ile ürünün renk, desen,beden, kumaş içeriği, yıkama talimatı ve fiyat bilgilerini kullanıcıya sesliokuyabiliyor ve müşterilerimize özgürlük sağlıyor.”

BOYNER, Belgrad Ormanında Koşu Yapanlara Yeni Ayakkabı içinKişiselleştirilmiş Teklif Sunuyor

BOYNER’in, müşterilerine kişiselleştirilmişmesaj iletiminine özel önem verdiğini söyleyen BOYNER Pazarlama Direktörü Ahmet Bal,“Mobilin, alışverişi teşvik gücüne inanıyoruz. Örnekvermek gerekirse, sitemizin bugünkü ziyaretçilerinin yüzde 60’ı mobildengelmişti. Tabi bu oran alışverişin sonlandırma aşamasına doğrudan yansımıyor.Müşterilerimizin yüzde 9’u online alışveriş yapıyor. Öte yandan, Hopiuygulamamızın kullanıcı sayısı 6 milyona ulaştı”  şeklinde konuştu.

BOYNER’in veri toplamaya uzun zamandır önem verdiğini belirtenBal, “Veriyi toplayıp anlamlandırmak çok değerli. Online tarafta, markayı vetüketicinin daha önce baktığı ürünleri hatırlatabilmek için datalarıanlamlandırıp kullanmaya odaklanıyoruz. Hafta sonu Belgrad ormanında koşanisimleri bulup, belli bir sürede ‘ayakkabın eskimedi mi?’ diye teklifsunuyoruz. Bunun için de lokasyon verisini, hareket verisiyle birliktekullanıyoruz” dedi. Bal, BOYNER şirketlerinin datasını konsolide etmek için birmerkez kurma çalışmasında olduklarını da sözlerine ekledi.

Ahmet Bal,kişiselleştirme konusuna çok büyük önem verdiklerini de söyleyerek, “Kampanyayıbile kişiselleştirme yoluna gidiyoruz. Tüketiciye en fazla satın aldığı ürün vemodel üzerinden kampanyayı anlatma yöntemi kullanıyoruz” dedi.

Son 3 senedir e-ticarette 2- 2.5 kat büyüme elde ettiklerini,mobildeki büyümenin de bu düzeyde olduğunu belirten Bal, “Yapılan çok küçükdokunuşlar bile birden %50 büyüme sağlayabiliyor. Önümüzdeki dönemde e-ticareti3 kat büyütme hedefimiz var” şeklinde konuştu.