Elektronik ticaret sektörü her geçen gün biraz dahabüyüme eğilimi gösteriyor. 2017 yılını yaklaşık yüzde 30 büyüme ile kapatane-ticaret pazarında, bu gelişim gücüne paralel olarak rekabet de her geçen günartıyor. Tüm hayatımızı çevreleyen teknoloji ise bu noktada da öneminigösteriyor ve müşteri eğilimlerine etki ederek e-ticarette yeni atılımlarıadeta zorunlu hale getiriyor. incehesap. com’un Kurucu Ortağı Nurettin Erzen’egöre ise sektörün bu yılını şekillendirecek atılımları kripto paralar ile ödeme,mobil ticaret ve gelişmiş teslimat seçenekleri oluşturuyor.

Yakın zamana kadar geleneksel ticaret anlayışının sadecebir alternatifi olarak görülen elektronik ticaret, şimdilerde ciddi bir rakipolarak yoluna devam ediyor. Dijital eğilimlerin artması ile büyük bir atılımgösteren ve geçtiğimiz yıl yaklaşık yüzde 30 büyüme yakalayarak 40 milyar TL’yeulaşan e-ticaret pazarı, geleneksel satın alma alışkanlıklarına yönelikyürüttüğü rekabetin yanı sıra kendi içinde de birçok rekabeti barındırıyor.Pazardaki bu çetin yarış arttıkça da e-ticaret siteleri daha fazla payalabilmek için çabalıyor. İşte tam da bu noktada teknoloji kullanımının önemiöne çıkıyor.  Teknoloji entegrasyonu ilehızlı bir şekilde değişim gösteren müşteri eğilimlerinin e-ticarette yeni atılımlarızorunlu kıldığını belirten incehesap.com Kurucu Ortağı Nurettin Erzen, öncekidönemlerde e-ticarete yön veren gelişmelerin önümüzdeki yıllarda e-ticaretiyeniden inşa edecek trendler hakkında da fikir verdiğini savunuyor. NurettinErzen’e göre 2018 yılında bu ekosistemi şekillendirecek teknoloji trendlerini;kripto para ile ödeme, mobil ticaret ve geliştirilmiş teslimat seçeneklerioluşturuyor.

 

Kripto paralar

“Popülaritesi günden güne artıran kripto paralarşirketler, hatta devletler tarafından da ödeme aracı olarak kabul görüyor.Önümüzdeki yıllarda yaygın bir şekilde kullanılacağı öngörülen kripto paralarınTürkiye’de de e- ticaret alanında birer ödeme aracı olarak kabul edileceğinisöylemek mümkün.”

 

Mobil ticaret

“Dünya genelinde 300 milyar dolar olan mobil ödemetutarının, önümüzdeki üç yıl içinde 700 milyar dolara çıkması bekleniyor.Bundan dolayı da yatırımcıların ilgisi mobil girişimlere doğru kaymaya başladı.Önümüzdeki dönemlerde mobilin, elektronik ticaret açısından giderek daha dafazla önem kazanacağını öngördüğümden işletmelerin planlarını bu yöndeyapmalarının çok doğru bir adım olduğunu düşünüyorum.

“Çin, ABD ve Avrupa bölgelerinde e-ticaret kapsamındauygulamaya alınan insansız hava ve

kara araçları için Türkiye’de de Ar-Ge çalışmalarısürüyor. Yakın gelecekte e-ticaretin sevkiyat ve teslimat organizasyonlarındadrone’ları ve insansız kara araçlarını görmemiz kaçınılmaz.”

 

Perakende devleri büyüyor

Perapost dergisi ve CRIF şirketinin Türkiye’de perakendesektöründe faaliyet gösteren firmaların 2016 yılı net satış rakamlarına göregerçekleştirdiği Perakende 100 araştırmasının üçüncüsü sonuçlandı.

Araştırma sonuçlarına göre Türk perakende sektörü 2016yılında da istikrarlı büyümesini devam ettirdi. Listede yer alan 100 şirketincirosu %13 oranında artışla 107,5 milyar TL’ye yükseldi. Türkiye ekonomisininlokomotif sektörlerinden birisi olan perakende büyüme ivmesini sürdürdü. 2016yılının zorlayıcı şartlarına rağmen yatırımlarla büyüyen perakende de özellikleyurtdışı yatırımlar dikkat çekiyor.

 

Gıda perakendesi hızlı büyümesini sürdürüyor.

Perakende 100 araştırmasının ilk sırasında üç yıldır açıkara liderliğini koruyan BİM, 2016 yılında 20 milyar TL’lik satış rakamınaulaştı. BİM’in 2016 net satışları yüzde 15 artışla 20 milyar TL olarak gerçekleşti.Net kârı ise yüzde 15 artışla 670,9 milyon TL oldu. Şirket, 2016 yılıitibariyle 544’ü yurtdışında olmak üzere toplam 6 bin 167 mağazayla hizmetveriyor.

BİM’i listenin ikinci sırasında yer alan Migros izliyor.Migros’un 2016 yılı cirosu yüzde 17,8 oranında artışla 11 milyar TL’yi aştı.Şirketin 2016 itibariyle 39’u Ramstore markasıyla yurtdışında olmak üzeretoplam 1.605 mağazası bulunuyor.

Geçtiğimiz yıl beşinci sırada bulunan Carrefour iselisteye bu yıl dördüncü sıradan girerek bir sıra yukarıya çıktı.

Listede bu yıl geçmiş yıllardan farklı olarak gıdazincirlerinin sayısı da dikkat çekiyor. Köfteci Yusuf 45’inci, Simit Sarayı46’ncı, Mado 63’üncü, Kahve Dünyası 64’üncü, Pelit 69’uncu, Coşkun Et 72’nci,Bereket Döner 80’inci, Nusr-Et 84’üncü sırada yer alıyor.

 

Hazır giyim liderleri dünyaya yayılıyor

Perakende 100 listesinin üçüncü sırasında bulunan LCWaikiki de 2016 yılında gerçekleştirdiği 9,5 milyar TL’lik ciro ile giyimperakendecileri arasında ilk sırada bulunuyor. 2015 yılı cirosu 7,5 milyar TLolan şirketin istikrarlı büyümesini sürdürdüğü görülüyor. Şirket, “İyi giyinmekherkesin hakkı” sloganıyla 38 ülkede 835 mağazayla faaliyet gösteriyor.

Son iki yıldır listenin ilk 10’unda yer almayı başaran veyurtdışı mağazalarının sayısını hızla artıran Koton’un da listede her yılistikrarla yükseldiği dikkat çekiyor. Cirosunu 2.4 milyar TL’ye yükseltenşirket bu yıl dokuzuncu sıraya yerleşti.

DeFacto ise Perakende 100 2016 listesinde 2 milyar TLciro ile bir sıra yukarıya çıkarak 12’nci oldu.

 

Teknoloji marketleri tüketicinin ilgi odağı olmayısürdürüyor

Perakende 100 listesindeki teknoloji marketleri her yılsıra atlayarak yükselmeye devam ediyor. Geçen yıl listenin altıncı sırasındabulunan Teknosa, bu yıl listede beşinciliğe yükseldi. Media Markt ise geçen yılsekizinci sırada bulunurken, 2016 yılında ikisi sıra birden atlayarak altıncısıraya yükseldi. GEN-PA da 2.5 milyar TL’lik net satış rakamıyla listedesekizinci sıradan yer aldı.

3.1 milyar TL ciro ile 2016 yılını tamamlayan Teknosa’nınteknoloji marketleri kanalındaki pazar payı yüzde 33, genel pazar payı iseyüzde 7 seviyesinde bulunuyor. E-ticaret alanında ise gelirlerini 2016 yılındayüzde 4 oranında artırdı.

Türkiye pazarının ikinci sırasında ise Avrupa’nın birnumaralı elektronik market zinciri MediaMarkt bulunuyor. Çoklu kanalstratejisini sürdüren şirketin 14’ü İstanbul’da olmak üzere, Türkiye’de 53mağazası bulunuyor.

E-ticaret şirketlerinin de listede hızlı yükseldiğigörülüyor. n11.com 16’ncı (2015’te 21’inci), Trendyol 26’ncı (2015’te 31’inci)sıraya yerleşti.

 

Rakamlarla Perakende 100

·      Perakende100’ü oluşturan listedeki 100 şirket toplamda 107,5 milyar TL’lik net satışaulaşarak 2016 yılında Türk ekonomisinin önünde %13 oranında büyüme sağladı.

·      Listenin ilk10 perakende şirketi 61,2 milyar TL ile toplam listenin yaklaşık %60’lıkbölümünü oluşturuyor.

·      Listedebulunan 12 market zincirinin toplam cirosu 45,5 milyar TL’ye ulaştı.

·      Araştırmadaciroları ile üst sıraları dolduran 6 adet teknoloji ve bilişim şirketi isetoplamda 11,4 milyar TL’lik net ciro oluşturdular.