Türkiye Vodafone Vakfı, dijital geleceğe hazırnesiller yetiştirilmesi hedefiyle Habitat Derneğiişbirliğinde hayatageçirdiği “Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında Kocaeli’de Eylülayında başlattığı kodlama eğitimlerine devam ediyor. TBMM Kadın ErkekFırsat Eşitliği Komisyonu Başkanı, Kocaeli Milletvekili Radiye SezerKatırcıoğlu, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkan Vekili ZekeriyaÖzak, Kocaeli Vali Yardımcısı Ahmet Büyükçelik’in dekatıldığı eğitimlerde yaşları 7-14 arasında değişen toplam 20çocuğa kodlama eğitimi verildi. Kocaelili çocuklar, programlama hakkındafikir sahibi olurken, yaratıcılıklarını ortaya çıkaracak çalışmalar yaptı.
“Yarını Kodlayanlar” projesiyle Kocaeli’de bugünekadar 100 çocuğa ulaşıldı. Kocaeli’de toplam 500çocuğa kodlama eğitimi verilmesi hedefleniyor. Böylece, Kocaeli ilebirlikte Marmara Bölgesi’nde toplam 1.900 çocuğa ulaşılacak.
TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Başkanı,Kocaeli Milletvekili Radiye Sezer Katırcıoğlu, toplantıda şunları söyledi:
“Bir ülkenin en önemli kaynaklarından biri olan gençneslin bilişim sektörüne hazırlanması ülkenin gelişmesi anlamında önem taşıyor.Dünyadaki teknolojik gelişmeleri doğru okumak durumundayız. Çocuklarımızınpotansiyellerini keşfetmelerine imkan tanımalıyız. Başarının sırrının özgüvenolduğunu düşünüyorum. Kabiliyetlerimizin farkına varabilmeliyiz. Taklit edendeğil, taklit edilen ülke konumuna gelmemiz gerekiyor ki bu yolda çok büyük biraşama kaydettik. Bu gelişmeler ışığında yerli ve milli kazanımlar eldeedebileceğimizi düşünüyorum. Teknoloji tüketen değil, teknoloji üreten birnesil istiyoruz artık. ‘Yarını Kodlayanlar’ projesiyle süper beyinlereulaşacağımıza inanıyorum. Fen, teknoloji, matematik, mühendislik alanlarındacazibeyi artırmalıyız. Eğitim modellerimizi de bu noktada oluşturmalıyız.Gelecekte yeni meslekler ortaya çıkacak. Bizim genç neslimizi bu yenimesleklere hazırlamamız gerekiyor. Dünya ekonomisinde bir pazarı yakalayabilmemiziçin inovasyon içeren yeni gelişmeleri yakalayabilmemiz lazım. Bu türprojelerle genç neslimizi bilişim ve mühendislik alanlarına hazırlayabiliriz.Bu çalışmayla gençlerimizin yolunu aydınlatacağız. Yarını kodlayan parlakzihinlerin sayısı çoğaldıkça, ülkemiz daha da hızlı yol alacak. Bu projeyisadece eğitim boyutunda bırakmayıp daha üst seviyelere taşımamız gerektiğinidüşünüyorum. Projeye emeği geçenleri gönülden kutluyorum.”
Türkiye Vodafone Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Dr. HasanSüel, şöyle konuştu:
“Son dönemde yaptığımız sosyal yatırımların önemli birodağını çocuklarımıza yönelik olarak başlattığımız kodlama eğitimlerioluşturuyor. Sadece teknoloji tüketen değil aynı zamanda teknoloji üreten birnesil yetiştirmeyi hedeflediğimiz ‘Yarını Kodlayanlar’ projesiyle bir yıldaönemli yol kat ettik. Vodafone’un yayınladığı ‘Connected Education’ raporundayer alan projemiz, tüm dünyaya örnek gösterilerek bizim için gurur kaynağıoldu. Bugüne kadar 27 ilde 8.800 çocuğumuza kodlama öğrettik. Hedefimiz, 2017-18mali yılı sonuna kadar toplam 30 ilde 10 bin çocuğa ulaşmak. Bu hedeftenhareketle Kocaeli’de bir kez daha bulunmaktan mutluluk duyuyoruz. Eylül ayındanbu yana 100 Kocaelili çocuğumuzu dijital dünyanın dili kodlamayla tanıştırdık.Önümüzdeki 4 ayda 5 eğitmenle gerçekleştireceğimiz eğitimlerle bu ilimizdetoplam 500 çocuğa ulaşmayı hedefliyoruz. Kocaeli ile birlikte MarmaraBölgesi’nde toplam 1.900 çocuğa ulaşacağız. Bu bölgedeki toplam hedefimiz ise1.900 çocuğa ulaşmak. ‘Yarını Kodlayanlar’ projemize katılan ve katılacakolan Kocaelili çocuklarımızın ülkemizin dijital geleceğinde öncü bir rolüstleneceğine inanıyoruz.”
30 ilde 10 bin çocuğa ulaşacak
Türkiye Vodafone Vakfı’nın Habitat Derneği işbirliğiyleçocuklarda kodlama bilincinin geliştirilmesi amacıyla hayata geçirdiği “YarınıKodlayanlar” projesiyle Türkiye’nin dört bir yanında yaşları 7-14arasındadeğişen çocuklara kodlama eğitimi veriliyor. Bugüne kadar 27 ilde 8.800çocuğun kodlama eğitimi aldığı projeyle, 2017-18 mali yılı sonunakadar 30 ilde 10 bin çocuğa ulaşılması hedefleniyor.Projeye Şubat ayı itibariyle Suriyeli çocuklar da dahil edilerekŞanlıurfa, İstanbul ve Kilis’te toplam 750’ye yakın Suriyeli çocuğaulaşıldı.
Projenin kapsamında Mart 2018’e kadar kodlamaeğitimlerinin verileceği iller ise şöyle sıralanıyor: İstanbul, Balıkesir,Kocaeli, Edirne, Bursa, Manisa, Afyon, Denizli, İzmir, Aydın, Antalya, Mersin,Adana, Samsun, Trabzon, Malatya, Rize, Şanlıurfa, Siirt, Mardin, Gaziantep,Kars, Erzurum, Elazığ, Erzincan, Ankara, Kayseri, Konya, Eskişehir, Sivas.
Scratch programı kullanılıyor
“Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında, çocuklaragönüllü eğitmenlerin yönetiminde programlamaya giriş, uygulama yapma, hikâyeoluşturma ve oyun yapma gibi konularda teorik ve uygulamalı eğitim veriliyor.Kodlama eğitimlerinde dünyanın en iyi teknik üniversitesi olaraktanınan MIT’nin çocuklara yönelik geliştirdiği temel kodlamaprogramı Scratch kullanılıyor. Ayrıca Nesnelerin İnterneti(IoT)uygulamalarının kodlanmasına yönelik Arduino eğitimleri de verilecek.Çocukların hayalleri ile gerçeklik arasındaki mesafeyi kısaltan Arduino,bilinmez bir kara kutu olarak görülen elektronik cihazların iç dünyasınıaydınlatıyor. Teknik uzmanlığı olmayan insanlar için tasarlanan, kullanımkolaylığı sunan ve açık donanım özelliğine sahip olan Arduino, çocuklara kendiısı ölçerlerini ya da uzaktan kumandalı araçlarını yapma imkânı veriyor.Arduino eğitimlerinin ardından ulusal bir kamp düzenlenerek başarılı öğrencileryurtdışında kodlama alanında dünyanın önde gelen platformlarıylatanıştırılacak.
“Yarını Kodlayanlar” dünyaya örnek oldu
“Yarını Kodlayanlar”, Vodafone Grubu’nun “ConnectedEducation” raporunda başarı hikâyesi olarak yer alarak, sürdürülebilir eğitimmodeliyle dijital okuryazarlık eğitimi alanında dünyaya örnek oldu. Dünyagenelinde eğitimde dijitalleşmeyi sağlamak üzere Vodafone’un liderliğindehayata geçirilen inisiyatiflerin tanıtıldığı “Connected Education” raporuHaziran ayında Londra’da açıklandı. Raporda “Online EğitimPlatformlarına/Uygulamalara Erişim”, “Dijital Okuryazarlık Eğitimi”, “EğitmenEğitimi” ve “Mülteci Kamplarında Eğitim” olmak üzere 4 ana tema altında 14farklı inisiyatif ele alınıyor. “Connected Education” raporunda anlatılandijital eğitim inisiyatiflerinin Vodafone’un faaliyet gösterdiği ülke vepazarlarda yaygınlaşması ile 2025 yılına kadar 85 milyonuaşkın insana erişmek ve yılda 7,3 milyar dolarlık ekonomik faydasağlamak mümkün olacak.
Kodlama hızla yaygınlaşıyor
Dijital dünyanın "lisan"ı olarak kabul edilenkodlama, çocukların yaratıcılıklarını geliştiriyor ve onlara yenilikçidüşünmenin kapılarını açıyor. OECD’nin dijital ekonomi konulu son raporunagöre 3 çocuktan 2’si bugün bilinmeyen mesleklere sahip olacak.Dolayısıyla, çocuklara nasıl matematik öğretiliyorsa, kodlama da öğretiliyor.Kodlama birçok AB ülkesinin ilköğretim müfredatında yer alıyor. Türkiye’de de1'inci sınıftan 12'nci sınıfa kadar kodlama eğitimi verilmesiplanlanıyor.