Vodafone Grup Vakfı’nın desteğiyle Vodafone Grubu tarafından hazırlanan ve dünya genelinde eğitimde dijitalleşmeyi sağlamak üzere Vodafone’un liderliğinde hayata geçirilen inisiyatiflerin tanıtıldığı
“Connected Education” raporu Londra’da açıklandı. Etkinliğe konuşmacı olarak katılan, Türkiye Vodafone Vakfı ve Habitat iş birliği ile yürütülen
“Yarını Kodlayanlar” Projesi’nin katılımcılarından olan Esra Elbuğa, kodlama ile nasıl tanıştığını, aldığı eğitimlerle nasıl ilerlediğini ve kodlama yolculuğunu katılımcılarla paylaştı. Ailesi 20 yıl önce Batman’dan İstanbul’a göç eden ve 2007 doğumlu Esra Elbuğa, kodlamanın hayata bakış açısını değiştirdiğini belirterek tüm çocukların bu eğitimi alması gerektiğini ifade etti. Esra Elbuğa, “Kodlama eğitimi teknolojiye olan ilgimi artırdı ve öğrenim hayatımda da olumlu etkileri oldu. Matematik ile kodlama arasında bir bağ olduğunu düşünüyorum. Özellikle matematik derslerinde artık daha rahat ve başarılıyım. Bu imkânlardan tüm yaşıtlarımın yararlanması gerektiğini düşünüyorum” şeklinde konuştu. . İleride ayakkabı tasarımcısı olmayı isteyen Esra, bu hayalinde kodlama eğitiminin büyük etkisi olduğunu da belirtti. Esra, bu hayalini gerçekleştirdiğinde öncelikle eve yorgun gelen babasına masaj yapabilen bir ayakkabı kodlayarak tasarlamak istediğini anlattı. Londra’daki etkinlikte öne çıkan Türkiye’den bir diğer isim, kodlama standı kurarak katılımcılara eğitimlerde kullanılan kodlama programını canlı bir demo ile sunan 2000 doğumlu Berk Sürücü oldu. Sürücü 2014 yılında Silikon Vadisi'nde katıldığı 54 saatlik bir hackathon çalışmasında ekibiyle beraber geliştirdiği proje sayesinde "Young Entrepreneurs" (Genç Girişimciler) ödülü kazanmıştı. Berk Sürücü aynı zamanda 2016-2017 sezonunda dünyada ilk 3’e giren FRC Robotik takımı 3646 INTEGRA üyesi. Sürücü aynı zamanda Türkiye Vodafone Vakfı ve Habitat iş birliğiyle hayata geçirilen, 7-14 yaş arası çocuklara yazılım ve algoritmik düşünme eğitimi imkanı sağlayan “Yarını Kodlayanlar’ projesinin gönüllü eğitmenlerinden biri.
Eğitimi, dijitalleşme ayağa kaldıracak Dijitalleşmenin eğitimdeki etkilerine dikkat çekmek amacıyla hazırlanan raporun açıklandığı Londra’daki etkinliğin ev sahipliğini
Vodafone Grubu CEO’su Vittorio Colao yaptı.
Colao,“Biz Vodafone’da, kolay satın alınabilen cihazlarla küresel bilgiye ulaşabilmenin, gelişmekte olan ülkelerde eğitimin değişimi için büyük bir adım olduğuna inanıyoruz. Bu yüzden herkes için nitelikli eğitim sağlama ve hayat boyu öğrenim sunmaya dair sürdürülebilir gelişim hedefimizi desteklemekten dolayı heyecanlıyız” dedi. Vodafone Grup Vakfı Direktörü
Andrew Dunnett ise “Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri mülteci kamplarında ve Afrika’nın az sayıda okul bulunan ücra bölgelerinde internet bağlantısı ile çocuklara daha iyi bir gelecek imkânı sunuyor. Bu merkezler eğitimin yanı sıra milyonlarca çocuğun hayallerine erişebilmeleri için gelişmiş bölgelerdeki çocukların kullandıkları teknolojik araçların aynılarına ulaşmalarını sağlıyor” diye konuştu.
“Yarını Kodlayanlar” dünyaya örnek oldu Türkiye Vodafone Vakfı’nın Habitat iş birliğiyle çocuklarda kodlama bilincinin geliştirilmesi amacıyla geçen yıl hayata geçirdiği “Yarını Kodlayanlar” projesi, “Connected Education” raporunda “Dijital Okuryazarlık Eğitimi” alanında örnek başarı hikâyesi olarak yer aldı. Sürdürülebilir eğitim modeliyle dijital okuryazarlık eğitimi alanında dünyaya örnek olan proje ile "sadece teknoloji tüketen" değil "teknoloji üreten" bir nesil yetiştirilmesi hedefleniyor. Yaşları 7-14 arasında değişen çocuklara kodlama eğitimlerinin verildiği projeyle bugüne kadar 6 ilde 35 eğitmenle
1.800’ü aşkın çocuğa ulaşılırken, Vodafone Türkiye Vakfı, 2017-18 mali yılında projenin kapsamasını 5 katına çıkararak 30 ilde 135 eğitmenle
10 bin çocuğa ulaşmayı hedefliyor.
Online eğitim materyallerine sınırsız ve ücretsiz erişim.. Vodafone'un sosyal destek bölümü, kaliteli online eğitim materyallerine ücretsiz erişim sağlamak için Demokratik Kongo Cumhuriyeti, Gana, Lesoto, Mozambik ve Tanzanya'da “Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri” projesini başlatıyor. Proje kapsamında sunulan müfredatlara yaygın erişim sağlamak ve kullanımını teşvik etmek amacıyla, çocuklar, gençler ve eğitimciler, “Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri”ndeki online eğitim materyallerine, hiçbir mobil veri ücreti ödemeden, sınırsız ve ücretsiz erişebilecekler. Ayrıca bu eğitim içerikleri, öğrenci ve eğitmenlerin internete girmelerine gerek olmadan da faydalanabilmeleri için çevrimdışı da kullanılabilir hale getirilecek. Güney Afrika'da benzer bir Vodafone Vakfı girişimi olan “Vodacom E-Okul” ile hâlihazırda 215.000 çocuğa ulaşılıyor. Kar amacı gütmeyen açık kaynaklı eğitim teknolojisi çözümleri sağlayan
“Learning Equality” ile birlikte geliştirilen “ Afrika İçin Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri” platformu, küresel ve yerel eğitim kaynakları sunarak, milyonlarca çocuğa matematik ve bilim gibi konuları da kapsayan, ilköğretimden lise seviyesine kadar değişen eğitim materyalleri sunacak. Vodafone Vakfı aynı zamanda, Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği’yle birlikte, özel olarak tasarlanmış online eğitim kaynakları ve tabletlerin kullanıldığı Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri programıyla, mülteci kamplarındaki çocuklara temel ve yüksek eğitim götürmek için çalışıyor. Vodafone Vakfı, 2025 yılı itibarıyla Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri programıyla, 3 milyon genç mülteciye ulaşmayı hedefliyor. Arthur D. Little, hali hazırda, her ay 43 bin genç mültecinin yararlandığı programın, genç mültecilerin yüzde sekseninin yaşam koşullarını geliştirme potansiyeline sahip olduğunu tahmin ettiklerini belirtiyor.
2025 yılı hedefi 50 milyon çocuk Vodafone Grup Vakfı, Afrika'daki devam eden eğitim programlarının, marjinalize edilmiş ve geleneksel eğitimden dışlanmış 5 milyondan fazla çocuğa fayda sağlayacak şekilde genişleyeceğini açıkladı. Vodafone Vakfı eğitim programlarını mülteci kamplarının ötesine, Afrika genelinde okula gidemeyen çocuklara da ulaştıracak. İlköğretim çağındaki 57 milyon çocuktan okula gidemeyen 34 milyonu Sahra Altı Afrika’sında yaşıyor. Bölgedeki ilkokula kayıt oranı, dünyanın en düşüğü. Kültürel normlar ve uzak toplulukların sonucu olarak Sahra Altı Afrika’da, okula gidemeyenlerin büyük çoğunluğunu kız çocukları oluşturuyor. UNESCO’nun istatistiklerine göre ilkokul çağındaki 15 milyon kız, 10 milyon erkek çocukla kıyaslandığında, hiçbir zaman okuma yazma öğrenme şansına sahip olamayacak. Bu kız çocuklarından 9 milyonu Sahra Altı Afrika’da yaşıyor. Bölgede beş yaş altı ölüm ve hiç eğitim almamış anne sayısı, ortaokulu bitirenlerin iki katı. Connected Education raporunda, Vodafone Vakfı'nın Afrika için Anında Kurulabilen Dijital Eğitim Merkezleri programı aracılığıyla sunulan çevrimiçi eğitim kaynaklarının, 2025 yılına kadar, Afrika, Hindistan ve Mısır'daki
50 milyondan fazla çocuğa fayda sağlayabileceği belirtilerek bunun Vodafone Vakfı’nın bu alana daha fazla odaklanmasını sağlayacağına da yer veriliyor.