Suç örgütleri sahte haberler üreterek sadece ticari değil siyasi açıdan da kamuoyunu etkilemeye devam ediyor. Trend Micro yaptığı araştırmalarda “Sahte Haber Hizmeti” tekliflerine internette yoğun talep olduğunu tespit etti. Siber güvenlik alanında küresel lider Trend Micro’nun araştırmacıları özellikle son dönemde çeşitli şekillerde gündeme gelen ve internet üzerinden milyonlara yayılan sahte haberleri incelediler. Propaganda yeni bir kavram olmasa da günümüz sosyal trendlerinden fayda sağlayacak şekilde evrimleştiğini gören araştırmacılar, sahte haberlerin yasadışı örgüt üyeleri tarafından nasıl üretildiğini ve satıldığını araştırdılar. Günümüzde sahte haberler üç temel üzerine inşa ediliyor: Sosyal ağlar, dürtüler ve çevrimiçi hizmetler. Bu temeller üzerine kurulan sahte haberler hızla yayıldıkları gibi yarattıkları etkiyi de artırıyorlar. Siber suçlular, yarattıkları sahte haberleri yeraltı borsasında “hizmet olarak” satarak da kazanç sağlıyorlar. Trend Micro araştırmacıları “Sahte Haber Hizmeti” tekliflerinin internette büyük bir arza sahip olduğunu belirlediler. Her bölgenin farklı ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde değişikliğe uğrayan sahte haberleri illegal olarak karşılayan siber suç gruplarına bu talepler zaman zaman çeşitli legal örgütlerden ve rekabetin yüksek olduğu pazarlardaki şirketlerden de geliyor. İnternette gördüğünüz her anketin sonucuna inanmayın Sosyal medya ve portallar üzerinde çeşitli online araştırma sonuçları yayınlanıyor. Bu araştırmalar kimi zaman bir markanın değerlendirilmesi konusunda da yapılıyor. Oylamaları, yarışmaları ve anketleri manipüle etmenin, kamuoyunu etkilemenin en iyi yollarından biri olması ve böyle bir hizmete talebin bulunması, Rus yeraltı dünyasının dikkatini çekmiş durumda. Geliştirilen çeşitli sistemler, internetteki neredeyse tüm oylama sistemlerini manipüle edebiliyor. Aynı sistemler, kaynak IP adresleri, Captcha (Kapça) ve kimlik doğrulama mekanizmalarının bulunduğu sosyal medya, SMS ve e-posta’ların yanı sıra sitelerdeki kayıt formlarındaki güvenlik kontrollerini de atlatabiliyor. Birçok ülkede sahte haberler, önemli kampanyaların sonuçlarının manipüle edilmesi için kullanılıyor. Örneğin Fransa Cumhurbaşkanlığı seçimleri sırasında, 5.400 Twitter botu tespit edildi. Bu botlar bir hikâyeyi, çeşitli sosyal ağlarda organik şekilde paylaşılan algoritmalarla istenilen noktaya getirmek üzere tasarlandığından, kapsamının belirlenmesi de oldukça zor. Sosyal medya üzerinde gerçekleştirilen çeşitli bilgilendirmeler sonucunda haksız kazançlar elde edilebileceği gibi büyük kayıplar da yaşanıyor. Örneğin Twitter’da yayılan anlık bilgilendirmeler hisse senedi fiyatlarını artı ya da eksi yönde önemli derecede etkileyebiliyor. Sahte haber, iletişim teknolojileri ile birlikte gelişiyor Sahte haber yeni bir olgu değil. Özellikle 1. ve 2. Dünya Savaşı boyunca bazı ülkelerin savaştıkları diğer ülkelerin halkının ve ordularının moralini bozmak ya da kendi ülkelerinin dayanma gücünü artırmak için ürettikleri sahte haberler savaşın gidişatı üzerinde etkili olmuştu. Günümüzde toplumlar artık bir şekilde bu tür sahte haberlerin yayılmasının önüne geçmek için farklı şekillerde otokontrol yöntemleri geliştirmeye başladı. İnternetteki durumun önüne geçmek ise şu aşamada oldukça zor. Facebook gibi büyük şirketler ve bazı hükümetler soruna çözüm üretmek amacıyla çalışmalar gerçekleştirirken Trend Micro gibi şirketlerin araştırmalarından faydalanıyorlar.