Gelişen ve yaygınlaşan internet altyapısı hizmetlerininbüyümesiyle ve tüketicilerin sınır ötesi e-ticarete giderek daha fazlayönelmesi neticesinde, e-ihracat günümüzde müşteri potansiyelini artırmakisteyen firmalar için yadsınamaz bir alternatif haline geldi. Diğer yandane-ihracat her ölçekteki firma için pazar çeşitliliği de sağlıyor. Üstelikbireysel girişimcilerin için de daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşmakanlamında faydaları bulunuyor.
E-ihracat yapmak isteyenlerin başarılı olabilmeleri için dikkatetmeleri gereken bazı hususlar bulunduğunu söyleyen Türkiye'nin e-ihracatuzmanı B2CDirect’in CEO’su Yusuf İbili, “E-ihracat yalnızca bir ürün kargolamasüreci değil, bunun çok daha ötesi… E-ihracatın nasıl yapılması gerektiğinigerçek anlamda bilmeyen şirketler ve bireyler hem pazar, hem zaman, hem demüşteri kaybediyorlar,” diyerek bu konuda 7 altın kural olduğuna dikkatçekiyor. Yusuf İbili e-ihracatın altın kurallarını şöyle sıralıyor:
1-E-ihracata verimli başlamak için detaylı fizibilite şart.
E-ihracatabaşlamadan önce hazırlık aşaması büyük önem taşıyor. Bu aşamada kendinizi,firmanızı, ekibinizi ve ürünlerini yeniden keşfetmeli, eksikleri tamamlayarakhazırlanmalı ve e-ihracat hazır hale gelmelisiniz. E-ihracat olasılığı olanürünleri tespit etmeli, gerekli yönelik fizibilite çalışmasını yapmalısınız.
2-İç pazardaki başarıya göre hareket edin, dışarıda yönünüzü doğru tespit edin.
Yurtiçindeneyi nasıl, kime sattığınızı, ne kadar zamanda sattığınızı ve satış sonrasındayaşadığınız süreçleri çok iyi analiz edin ve değerlendirin. İç pazardakibaşarınız ile dış pazarlara uygun hizmet ve ürünlere karar verilmelidir. Kısave uzun vadede hedefler saptanmalı, rekabet gücü ve büyüme potansiyelideğerlendirilmelidir. İhracat departmanının yapılandırılması, görev vesorumlulukların amaca yönelik planlanmasıyla, mevcut elemanların ihracatbilgileri ve yabancı dil bilgileri geliştirilebilir.
3-Satış yapacağınız her ülkenin pazarını iyi tanıyın, böylece kalıcı olun.
Satışyapacağınız pazarı belirlemelisiniz. E-ihracat yapacağınız ülkenin pazararaştırmasını yaparken yerel piyasa gibi algılamamalı ve yurtiçinde geçerliolan yöntemlerden farklı satış süreçleri olacağı unutulmamalıdır. Buradakiamacınız farklı ülkelerdeki piyasaların potansiyelini, büyüklüğünü belirlemek,değerlendirmeler yapmak, karşılaştırmalarda bulunmak ve ihracatını yapacağınızürünün en çok hangi pazarda arzu edildiğini, yabancı piyasalarda ihtiyaç olupolmadığını belirlemek olacaktır. B2CDirect’in 230’dan fazla ülkeye e-ihracatçözümü sunduğunu ifade eden Yusuf İbili, dünyanın farklı coğrafyalarından eldeettikleri tecrübenin ışığında şu noktalara dikkat çekiyor: “Gideceğiniz pazarıntoplam alım gücünü mutlaka dikkate almanız gerekir. Ülkenin finansal veekonomik koşullarını dikkatle incelenmeli, bilhassa yüksek enflasyon oranınasahip ülkeleri iyi analiz etmelisiniz. Unutulmamalı ki, yabancı paranınkullanımında kısıtlamalar yaşanabilmektedir. Bunlara devlet istikrarı, din gibisosyokültürel güçler, teknoloji düzeyleri gibi faktörler de eklenebilir.”
4-Teslimat sürelerinde gerçekçi olun ki, müşteri kaybetmeyin.
Belirlediğinizhedef noktaların, işleri yürüttüğünüz merkeze olan uzaklıkları ve zaman farkıda göz ardı edilmemelidir. Mesafeler taşıma masraflarını da beraberindegetireceğinden, teslimat sürelerinin de olumsuz etkilenmesine neden olabilir.Uzak ülkelerdeki zaman farklılığı, iş saatlerinin uyumsuz olması sebebiylekarar verme ve işleri neticelendirme süreçlerini geciktirebilmektedir. Bu nedenleürünlerinizin gerek hedef noktanıza, gerekse tüketicinize ulaşacağı süreleriiyi tespit edin. Yanıltıcı bilgiler vermekten kaçının, çünkü teslimsürelerindeki gecikme, müşterilerinizi yeniden alışveriş yapma konusundaçekincede bırakır.
5- Müşterinizle aynı dili konuşun, daha çok müşteri kazanın.
E-ihracatyapmak istediğiniz pazar için araştırmalarınızı tamamladınız ve sıra geldiinternet sitenizi oluşturmaya. Sitenizin sayfaları, arayüzleri ve menülerikullanıcı için kolaylık sağlayacak şekilde tasarlanmalıdır. Peki, insanlarlailetişimi nasıl kuracaksınız, ödemeleri ve gönderimleri nasıl sağlayacaksınız?Günümüzde İngilizce uluslararası bir dil olarak kabul görse de, net olarakbelirtmek gerekir ki her coğrafyada bu durum geçerli değil. Ayrıca sizinpotansiyel müşteriniz olan kişi sizinle kendi dilinde alışveriş yapmak veiletişim kurmak isteyebilir. Ancak bu noktada hedef pazarın gereksinimlerinegöre internet sitesi kurulmasının yanı sıra kullanılacak katalog ve ürünaçıklamalarının da anlaşılır olması gibi birçok farklı unsur da bulunuyor.Ürünler açıklayıcı ifadelerle, iade sorunu yaşatmayacak şekilde, niteliklerianlaşılır şekilde belirtilmelidir. B2CDirect CEO’su Yusuf İbili yerelleşmekonusunun mutlaka özenle ela alınması gerektiğini vurguluyor: “Tüm buçalışmaları ‘e-ihracatta yerelleşmek’ olarak adlandırabiliriz. İnternetsiteniz, kullanıcıları lokasyon bazlı tanıyabilmeli ve yerel konumlarına göreözelleştirilmiş olmalıdır. Sitenin dili ziyaretçinin ülkesine göre gösterilmeliya da dil seçeneklerinin kullanıcı tarafından değiştirilebilmesi tercihebırakılmalıdır.”
6- Fiyat deyip geçmeyin; ayrıntılı düşünerek ve yerelleşerekbaşarıya koşun.
Yerelleşme,ürün fiyatlamasında da devreye giren önemli bir unsurdur. İnsanlarafiyatlarınızı kendi ülkelerinin para biriminde gösterebilirseniz onlarınhayatını kolaylaştırır, sitenizi benimsemelerini kolaylaştırırsınız. Bu nedenlesitenizde satışa sunduğunuz ürünlerin fiyatlarını, siteye gelen ziyaretçininbulunduğu ülkenin yerel para biriminde göstermeniz önemlidir. Bir diğeralternatifse, sitenizde farklı para birimlerinin olduğu seçenekler sunmanız veotomatik kur hesaplamalarının yapılmasıdır. Dünyanın farklı bölgelerinde, herülkenin kendine özgü farklı ödeme yöntemleri ve alışkanlıkları bulunuyor. Bazıülkelerde kredi kartıyla ödeme daha çok tercih edilirken, bazı ülkelerde bankatransferi ve kapıda ödeme yöntemi öne çıkıyor. Ödemede yaşanacak sorunları enaza indirgemek için e-ihracat yapacağınız ülkelerin tercihleriniöğrenmelisiniz. Burada ki en kritik nokta, ürünlerinizin fiyatının farklı ülkepazarlarının niteliğine ve para değerine uygun olarak verilmesidir. Dahadetaylı anlatacak olursak diyelim ki Euro ya da Dolar olarak fiyatlandırılanürünün, Türk Lirası hesabına göre pahalıya geleceği, tam tersi durumda ise kâredileceği gibi durumlardan söz edebiliriz. Ayrıca fiyat belirlerken maliyetiartırıcı, satış komisyonları, lojistik ücretler, akreditif masrafları, sigortagibi unsurları da düşünmekte fayda var.
7- Lojistik her şeydir. Bunu unutmayın…
Mutlakadeneyimli bir lojistik iş ortağınız olmalı. Ürünleriniz ne kadar kaliteli,siteniz ne kadar iyi ve fiyatlarınız ne kadar uygun olursa olsun, eğer lojistiksüreçleriniz müşterinizi tatmin etmiyorsa ne satış yapabilirsiniz, ne demüşterilerinizin yeniden alışveriş yapmasını sağlayabilirsiniz. Gönderiler içingümrük işlemlerinin hızlı ve masrafsız sonuçlanması, teslimat için verdiğiniziş günü sayısına yönelik güvenceyi zedelememelidir. E-ihracatın diğer bir kolaytarafı, geleneksel ihracatta firma tarafından beyanname oluşturulması işlemlerie-ihracatta elektronik hale getirilmiş ve teferruatlardan arındırılmıştır.B2CDirect CEO’su Yusuf İbili, farklı ülkelerin doğal olarak farklı kanunlarıbulunduğunu ve lojistik aşamasında buna göre adım atılması gerektiğinin altınıçiziyor: “Gönderilen kargonun, varış noktasında teslimat yapılacak olan ülkeninkanunlarına tabi olmasından ötürü, o ülkenin işlemleri hakkında bilgi sahibiolmak gerekir. Teslimatlar için gönderi hesaplamaları, gönderi türü çeşitliliği,GTİP kodu arama özelliği, müşterinizin isteğine göre ekstra katma değerlihizmetleri mutlaka sunmalısınız. Ürünün müşteriye zamanında, hesaplı ve hasargörmeden ulaştırılması e-ihracatın en önemli ayaklarından biridir. Satışsonrasında ise alıcılara müşteri hizmetleri, sorunsuz iade gibi konulardadestek vermeye devam edilmelidir.”