Ø Recaizade Mahmut Ekrem bu dönemin şekillenmesindeöncülük etmiştir. 

Ø Sanat sanat için anlayışını benimsemişlerdir. 

Ø Siyasi baskıdan dolayı sanatçılar olabildiğince devletilişkilerinden toplumsal konulardan ve hareketlerden uzaklaşmıştır. 

Ø Dili ağırdır ve sanatlı söyleyişlere yervermişlerdir. 

Ø Bireysel konulara ağırlık verilir. 

Ø Bu dönemde Batı edebiyatı örnekleri daha başarılıolmuştur. 

Ø Kafiye göz içindir anlayışını benimsemişlerdir. 

Ø Recaizade Mahmut Ekrem’in her güzel şey şiirdiranlayışı benimsenerek her şey şiire konu olmaya başlamıştır. 

Ø Bireysel acılar, duygusallıklar işlenmiş, metafizikkonulara yer verilmiştir. 

Ø Şiir dili ağırlaşmakla beraber biçim yönünden Divanşiirinin etkisi azalmıştır. 

Ø Şiirde romantizm akımının etkisi görülür. 

Ø Roman ve hikayelerinde ise realizm ve naturalizminetkisi görülür. 

Ø I. dönemde görülen teknik kusurlar, bu dönemde azalmış,gözleme önem verilmiş, olay akışı kesilmemiştir. 

Ø Roman konusu İstanbul’da geçer, seçkin aile çevresi,cariyelik, yanlış Batılılaşma, kölelik işlenen başlıca konulardandır. 

Ø I. döneme göre tiyatroya daha az önem verilmiştir. 

Ø Dili ağır ve süslüdür. 

Ø Sahnelenmek için değil; okunmak için yazılmıştır. 

Ø Sanatçılar: 

RECAİZADE MAHMUT EKREM 

· Üç çocuğunun ölümüyle acılı ve insanı tabiat, sevgi veölüm üçgeninde değerlendiren sanatçı, şiirlerinde romantizm akımının; roman veöykülerinde realizm akımının etkisindedir. 

· Şiirde musiki ve ahenge önem vermiştir. 

· Servet-i Fünunculara yol göstermiştir ve TevfikFikret’i bu edebiyatın başına getirmiştir. 

· Birçok türde eser vermiştir. 

· Edebiyatımızda ilk realist romanı yazar (ArabaSevdası) 

· Eserleri: Araba Sevdası; Muhsin Bey, Şemsa; AfifeAnjelik, Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat, Atala; Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebab,Pejmürde, Zemzeme; Takdir-i Elhan; Talim-i Edebiyat. 

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN 

· Devrinde şair-i azam olarak kabul edilir. 

· Günlük siyasi meselelerle uğraşmamış, sanatını icraedip ferdi konulara yönelmiştir. 

· Romantizm akımının etkisi altında kalmıştır. 

· Taşkınlık ve yücelik, söyleyişte tezat şiirlerininbaşlıca özellikleridir. 

· Şiir dili çok ağırdır, birkaç şiirinde heceyi dener amaağırlıklı olarak aruzu kullanır. 

· Şiirlerinde vezin, uyak ve dil endişesi ikinciplandadır. Divan şiiri nazım biçimlerini kullanmamıştır. 

· Divan edebiyatının kurallarını yıkmıştır. 

· Eşi Fatma Hanım için yazdığı MAKBER şiirimeşhurdur. 

· Sayısı kırkı aşan eserlerinin yirmi biri tiyatrodur.Konularını da Asur, Arap, Türk-Moğol, Yunan ve Osmanlı tarihlerinden yahuthayali olaylardan almıştır. Mekanda yabancı topraklarda geçer genellikle. 

· Manzum ve mensur olarak oluşturduğu tiyatro eserleritiyatro tekniğine uygun değildir; sahnelenmek için değil; okunması içinyazmıştır. 

· Eserleri: Makber, Sahra (ilk pastoral şiir), Belde,Hacle, Validem, Ölü, Baladan Bir Ses, Divaneliklerim, Tayflar Geçidi, BunlarOdur, Hep yahut Hiç, Garam, İlham-ı Yakın; Tarık, İbn-i Musa, Macera-yı Aşk,Sabr ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu (nesir), Nazife, Tezer, Eşber (aruz),Nesteren (hece), Finten (nazım-nesir). 

SAMİPAŞAZADE SEZAİ  

· Batılı anlamda ilk realist öyküyü yazar (KüçükŞeyler). 

· Şöhreti Sergüzeşt adlı romanıyla kazanır. 

· Yeğeni İclal’in ölümü üzerine yazdığı mektuplar adlıyapıtta bazı düz yazılarını ve hatıralarını toplamıştır. 

· Şir tiyatro türündeki eseridir. 

NABİZADE NAZIM 

· 1861 yılında çıkmaya başlayan Servet-i Fünun dergisininilk şair ve yazarlarındandır. 

· Edebiyatımızda ilk köy romanı olan Karabibik’iyazar. 

· Realizm ve natüralizm akımının etkisindekalmıştır. 

· Zehra adlı romanı psikolojik özellikleri ağır basan birromandır. 

· Eserleri: Heves Ettim, Hala Güzel, Hasba; Karabibik,Zehra, Yadigarlarım, Sevda, Zavallı Kız. 

MUALLİM NACİ 

· Eski edebiyat taraftarlarının lideridurumundadır. 

· Eski şiire bağlı kalarak yenilik yapmadüşüncesindedir. 

· Recaizade’nin Zemzeme’sine karşılık Demdeme’yiyazmıştır. 

· Eserleri: Ateşpare, Şerare, Sümbüle, Füruzan, KöylüKızların Şarkısı; Demdeme; Ömer’in Çocukluğu; Lügat-i Naci; Heder.