Okullar açıldı. Yeni eğitim ve öğretim yılındaöğrencilere ve eğitimcilere başarılar diliyoruz.
Ebeveynlerin gözüyine okulların önünde bekleşen ve okul güvenliğini tehdit eden şahıslardaolacak ama başta narkotimler başta olmak üzere, ‘Park Polisi’ geçen yıl olduğugibi bu yıl da tatillerde bile canla başla görev yaptı. Proaktiftedbirler sayesinde birçok suç işlenmeden önüne geçildi. Başta toplumda‘torbacı’ tabir edilen uyuşturucu satıcıları tespit edilip haklarında yapılanişlemlerle adalete teslim edildiler.
Geçtiğimizgünlerde bir okula elini kolunu sallayarak giren bir saldırganın okulda ikisaat bir vatandaşı rehin alması kamuoyunda okulların güvenliği konusundatartışmalara yol açtı.
Şiddet sadeceülkemizde değil tüm dünyada ortak bir sorun olmaya devam ediyor. Şiddeti sadecetek bir gerekçeyle özetlemek bilimsellikten uzaktır.
Madde bağımlılığıile şiddet arasında güçlü bir bağ bulunmaktadır.
Nitekim bağımlı,maddeye ulaşamadığı zamanlarda ruhsal ya da fiziksel açıdan yoksunluk krizinegirmekte, başta aile bireyleri olmak üzere çevresine zarar verebilmektedir.
Bu konudagazetelerin 3. Sayfalarında hemen hemen her gün haberler yayımlanmaktadır.
Şiddete yatkınlıkya da yaşadıkları sorunları silah kullanmakla çözeceğini sanan bireylerin,çocukluk çağında gelen travmaların da etkisiyle intikam, kızgınlık ve nefretduygusu silahlı saldırıya dönüşebiliyor.
Geçtiğimiz yılbir öğrenciyi okula yakın yerde katleden şahsın edindiği silahı dakikalariçinde internet ortamında edinmesi bu konuda etkili tedbirler alınması yönündeuyarıcıdır.
En başta internetüzerinden silah edinenlere ağır yaptırımlar getirilmelidir. İnternette silah ticaretini her ne kadarsiber suçlarla mücadele şube müdürlükleri takip edip ele geçirseler de yasalboşlukları değerlendiren karanlık ruhlu insanlar tespit edilmelidir.
Başta sosyalmedya olmak üzere onlarca silah satan sayfalar var. Silah tüccarları buradantakip edilmelidir. Bunun önüne geçilmelidir.
Okullardagerçekleşecek bir saldırıda başta öğretmenlerin saldırganla nasıl iletişimkurmaları ve öğrencilerin de kendilerini nasıl korumaları gerektiği konusundabilinç kazanmaları gerekiyor.
Okullarınfiziksel güvenliğini sağlamak amacıyla, halkla ilişkileri güçlü ve nitelikliuzman güvenlik görevlileri yetiştirilmelidir.
Okullarda şiddet,istismar, ilk yardım ve akran zorbalığına karşın veliler, öğretmenler veöğrencilere yönelik bilinç ve farkındalık yaratmak amaçlı eğitimler vesorumluluklar verilmelidir.
Okul güvenliğineilişkin risk analizi ve sentezi gerçekleştirilmeli, eylem planı hayatauyarlanmalıdır.
Kurallarkonusunda ve güvenlik stratejileri konularında ebeveynlerbilinçlendirilmelidir.
Giriş kapısı, okula gelen her bireyin ilk göz attığıunsurdur. Eğitim kurumlarınagirişlerin turnike yoluyla sağlanması Polis, asker ya da güvenlik görevlisiolsa dahi girişte silahların güvenlik görevlisi tarafından tıpkı adliyelerdeolduğu gibi içeriye sokulmaması sağlanmalıdır.
Okula giriş veçıkışlarda Önleyici hizmetlerden görevli okul Polisi ile Trafik Polisi görevalmalı, öğrencilerin yaya geçitlerinde görevlendirilmesinden vazgeçilmelidir.
Okul güvenliğiiçin gerekli aydınlatma, metal detektör, duman sensörü ve kamera gibi unsurlaryer almalıdır.
Öğrencilere yönelik şiddette bulunan, sorunlu vetravmatik öğrencilere yönelik öfke ve stresle baş etme eğitimi verilmeli,riskli öğrenciler tespit edilmelidir.
Rehberlik servisisorunlu öğrencilerin aileleri ile etkili ve sürekli iletişimde bulunmalıdır.Riskli öğrenciler ait Emniyet ve Sağlık kurumlarında yer alan raporlar okulidaresi ile paylaşılmalıdır.
Gerek ceptelefonları, gerekse elektronik cihazların kullanımı ile ilgili eğitimcilere vevelilere yönelik hizmet içi eğitimin verilmesi sağlanmalıdır.
Şiddet ve saldırı halinde sığınma odaları tespit edilmelibu konuda tatbikatlar düzenlenmelidir.
Bu alanlarındeğişik renklerde boyanarak acil ihtiyaçlar için gereçler yer almalıdır.
Okul çevresinde yer alan nargile cafeler ile alkol vesigara satan işletmeler okul idaresi ve Polis ile birlikte sık sıkdenetlenmelidir.
Okul güvenliğineait veri tabanı ile birlikte risk haritası oluşturulmalıdır. Okul bahçesindekiotoparklar eğitim ve öğretim yılı süresince kapatılmalıdır.
Okul çevre duvarları güçlü bir şekilde çit iledışarıdan gelebilecek tehlikelere karşı güçlendirilmelidir. Acil anlarda okuluboşaltmak için büyük giriş çıkışları sağlayan kapılar gereklidir.
Ziyaretçi girişiana kapıdan ayrı olarak, ziyaretçiler farklı bir odada görüşmelidir.
Tahliye ve çıkışkapıları dışarıdan açılamaz ve dışarıya doğru içeriden açılır biçimdeolmalıdır. Bu kapılar, yangın veya diğer acil durumlarda hızlı tahliye içinönemlidir.
Şiddete yatkın, riskli ve sorunlu öğrencilerin içlerindekiolumsuz enerjinin atılması yönünde nefes egzersizleri, öfke ve stresle başetmeleri yönünde bilinçlendirilmeleri gereklidir.
Spor ve kültüreletkinlikler gibi ruh sağlığına olumlu katkı sağlayan etkinliklerin deartırılmasında fayda vardır. Okul yönetimlerinin sorunlu öğrenciler ve aileleriile sağlıklı iletişimde olmaları ve topluma kazandırılması sağlanmalıdır.