Türkiye nüfus olarak her geçen gün artarken, dijitalpazar da bir o kadar hızla artmaya devam ediyor. İnternet kullanımına ilişkintrendleri her yıl inceleyen Red and Grey Media Kurucu Ortağı Furkan Reis,Türkiye’de internet kullanımına dair son derece ilginç ve önemli verilerpaylaştı.

 

Furkan Reis’in değerlendirmesi ve “Türkiye’nin DijitalKarnesi”

Türkiye dijital dünyayı özellikle sosyal mecralarüzerinden derinden deneyimliyor. Dijitalleşme ya da dijital dönüşüm dediğimizzaman içerisinde sanayi 4.0, siber güvenlik, big data ve buna bağlı datamining, IoT gibi kavramlar da giriyor. Bunlara gelmeden önce dijitalplatformlarda ne durumdayız inceleyelim.

Türkiye’nin nüfusu 80 Milyon diyebiliriz artık. Hızlabüyüyoruz. Almanya 1970 yılında 80 milyonmuş, şu anda 82 Milyon. Biz 43milyondan 80 milyona gelmiş. Bu durum bizi tüm web ve mobil platformlaraçısından değerli bir pazar haline getiriyor.

80 milyon nüfusun %26’sı kırsal nüfus. Yani yaklaşım 60milyon kişi şehirlerde yaşıyor. İnternete penetre nüfusumuz ise 48 milyon.Şehirde yaşayan nüfustan 0-12 ve 70+ nüfusu çıkartınca neredeyse internetkullanımımız %100.

Sosyal medya kullanıcılarına gelince bu sayı da 48milyon. Yani internete penetre insanların tamamı sosyal medya kullanıyor. Butabi tek bir mecra değil, Facebook, Instagram, Twitter ve diğerleri. Hala,dayı, amca derken dedeler de sosyal medyaya girince %100’ü yakaladık çok şükür.

Cep telefonu kullanım oranı da çok iyi. Tabi cep telefonukullanmak artık ilginç bir konu değil. Ancak nüfusun %90 deyince kullanmayan%10’a da sanırım bebekler giriyor. (Yılda 1,5 milyon bebek doğuruyoruz) Ceptelefonu datasının verdiği diğer bir sayı ise 42 milyon mobil sosyal medya kullanıcısı.Sosyal medya kullanıcılarının %88’i cep telefonundan sosyal medyaya giriyor.

Peki bu sayılar büyüyor mu ya da nasıl büyüyor? İnternetkullanımı 2016’da 2 milyon büyümüş. Hala iyi bir hızla büyüyor diyebiliriz.Sosyal medya kullanıcısı ise 2016’da %14 büyümüş. Yani 48 milyon olan sayı birönceki yıl 42 milyonmuş. Hala ciddi bir hızda büyüyor. Bu arada aktif mobilsosyal medya kullanıcısı da 6 milyon büyümüş. Aslında o kadar büyük oranlar kiartık artış hızının sıfıra yaklaşmasını, grafiğin düzleşmesini bekliyorsunuzancak yine şaşırtıyor.

Bu büyük sayılar nasıl davranıyor diye merak ediyorsakbakmamız gereken rakam günlük kullanım süreleri. İnternette geçirdiğimiz günlükortalama zaman 6 saat 46dk. Tabi buna iş hayatı da dahil. Ancak sosyal medyadageçirdiğimiz ortalama zamana bakınca bu süreyi artıran faktörün iş hayatıolmadığını anlıyoruz. Sosyal medyada geçirdiğimiz ortalama süre 3 saat. “Şöylebi’ bakayım” günlük 3 saate tekabül ediyor. Asıl vurucu süre ise kullanıcıdeneyiminin ne kadar değiştiğini gösteriyor: Ortalama günlük TV izleme süresi 2saat 14 dakika. Sosyal medya TV’yi geçmişti ancak artık bu makasın gittikçeaçıldığına da şahit oluyoruz.

Türkiye nüfus olarak hem büyük hem de büyüyen bir ülke.Dijital pazar olarak hem büyük hem de büyüyen bir pazar. Bu rakamların yanınabiraz iş zekası biraz da girişimcilik katabilirsek tadından yenmeyecek.