Kaspersky Lab’in yayınladığı şirketin Ebeveyn Kontrolü modüllerinden elde edilenistatistiklere göre yaz tatili boyunca tüm dünyada çocukların internette neleryaptığını ortaya koydu. Araştırma çocukların okulda değilken internette nelerizlediğini, dinlediğini, satın aldığını ve aradığını gözler önüne serdi. Bunagöre Türkiye’de internet kullanımı en çok yazılım, ses ve video (%46,08)kategorisinde gerçekleşirken, bunu haber sitelerinin takibi (%23) ve internetiletişim medyası kullanımı (%17) izledi. E-ticaret sitelerinin kullanımı(%5,72) ve bilgisayar oyunları (%3,39) ise sıralamanın gerisinde kaldı.
Raporda 2018’in Haziran ayından Ağustos’un ortasına kadarolan sürede Windows PC’ler ve Mac’lerden ziyaret edilen websiteleri ile WindowsPC ve Mac’in yanı sıra Android ve iOS cihazlarından yapılan aramalara ilişkinanonim istatistikler yer alıyor. Söz konusu istatistikler, Ebeveyn Kontrolümodülü açık olan Kaspersky Lab amiral gemisi ürünleri ve çocukları internettekorumak için kurulan Kaspersky Safe Kids servisinden elde edildi.
Elde edilen bulgulara göre globalde olduğu gibiTürkiye’de de çocuklar bu yaz sosyal medyada vakit geçirmek yerine video içerikizlemeyi ve müzik dinlemeyi daha çok tercih etti. Araştırmada, çocuklarınYouTube’da daha fazla vakit geçirdiği ortaya çıktı. Özellikle farklıülkelerde çocukların PewDiePie adlı blogger’ailginin arttığı görüldü. Çocuklar ayrıca Netflix üzerinden birçok farklı TVprogramını seyretmeyi tercih etti. Küçük çocukların tercihi ise Nickelodeon,Cartoon Network ve Disney Channel’ın yanı sıra SüngerBob KarePantolon çizgifilmleri oldu.
Konu müzik olunca; çocuklar Spotify, Soundcloud ve iTunesgibi yayın servislerini kullandı. Çocuklar arasında en popüler müzik türü iserap oldu. Bu yaz bir saldırıda öldürülen ünlü rap müzik sanatçısıXXXTentacion’ın ölümü hakkında çok fazla arama yapıldı. Bunun ardındanXXXTentacion’ın şarkıları zirve yaptı. Çocuklar XXXTentacion’ı diğer tümsanatçılardan fazla dinledi.
Çocuklar, aralarında BBC, CNN ve BuzzFeed gibi sitelerinde bulunduğu haber sitelerini daha sık ziyaret etmeye başladı. Ayrıca 2018 FIFADünya Kupası’ndan son haberleri ve skorları da almak için vakit harcadılar.İnternet üzerinden oynanan oyunlar popülerliklerini koruyor. Dünya genelindeçocukların Fortnite’a yönelmeye başladığı görüldü. Fortnite böylece en popüleroyun olarak PUBG’yi tahtından etti.
Bu yaz çocukların ilgi gösterdiği bir diğer alan isekıyafetler ve mobil cihazlar oldu. İnternet mağazaları arasında çocukların ençok tercih ettikleri yerler Ebay, Amazon, Aliexpress, ASOS ve H&M’di. Enpopüler markalar ise Nike, Adidas, Supreme, Gucci ve Vans oldu. Tüm mobilcihazlar arasında çocuklardan en çok ilgiyi iPhone ve Samsung Galaxy gördü.
Çocukların; oyunlar, video ve müziğin yanı sırayetişkinlere yönelik içerikler barındıran siteleri de sıkça aradığı tespitedildi. Ancak, ebeveynleri bu tür siteleri engelleyen (örneğin bir KasperskyLab ürünüyle) çocukların bu girişimleri başarısız oldu. Türkiye’de çocuklarınyetişkinlere yönelik içerikleri arama oranı %0,24 oldu.
İnternet üzerinde gizlilikle ilgili endişeler de bu yazçocuklar arasında yaygın olarak görüldü. DuckDuckGo adlı arama motoru ve VPNhakkında yoğun aramalar yapıldı. Kaspersky Lab, çocuklar arasında bu konuyailginin arttığı bulgusuna ilk kez bu araştırmada ulaştı.
Kaspersky Lab Web İçerik Analizi Uzmanı Anna Larkina, “Eldeettiğimiz istatistikler tüm dünyada çocukların ve gençlerin nelere ilgigösterdiğini ortaya koyuyor. Ebeveyn kontrolüne sahip ürünlerikullanmayıyalnızca potansiyel olarak tehlikeli içerikleri engellemek için değil ayrıcaebeveynlerin de çocuklarının ilgi duyduğu ve sevdiği şeyler hakkında bilgiedinmeleri için tavsiye ediyoruz. Kaspersky Lab ürünleri gibi birçok yazılım,ebeveynlere çocuklarının internetteki faaliyetleri ile ilgili raporlar sunuyor.Elbette bu raporlarda hiçbir kişisel bilgi yer almıyor. Bizce, ebeveynlerinçocuklarının internette neler yaptığını bilmesi; aile içi ilişkilerin daha iyiolmasını, açık diyalog kurulabilmesini ve cinsel içerikli mesajlar veyazorbalık gibi daha ciddi tehditlerin önlenmesini sağlıyor.” dedi.