Bir duygunun, düşüncenin yargıyabağlanarak anlatıldığı sözcük veya sözcük gruplarına verilen addır.

a)- Üslup (Biçem-Biçim) ve Konu(Muhteva-İçerik): Sanatçının dili kullanma biçimine, anlatım şekline üslupdenir. Cümlelerin uzunluğu, kısalığı, sözcük seçimi, sanatlı ya da yalın oluşu,sanatçının üslubunu ortaya koyar. Üslup, yazarın bir şeyi “NASIL ANLATTIĞI”dır.

Örnek: Bu yazarımız romanlarındasözcük seçimine özen gösterir.

Hikayelerini abartıdan uzak,yalın bir dille yazmış.

Konu ise bir sanatçının sözünüettiği varlık yahut kavramdır. Yazar, “NE ANLATIYOR?” sorusunun cevabıdır.

Örnek: Bu romanda genç birkadının yaşam mücadelesinden söz ediyor.

Sanatçı, bu eserinde ünlüyazarlarla yaptığı söyleşilere yer veriyor.

Not: NASIL ANLATIYOR? = ÜSLUPCÜMLESİ

NE ANLATIYOR? = KONU CÜMLESİ

b)- Öznellik ve Nesnellik:Kişiden kişiye değişen, doğruluğu veya yanlışlığı kanıtlanamayan ifadelereÖZNEL yargı adı verilir. Öznel yargılarda “BENCE, BANA GÖRE” anlamı vardır.

Örnek: Ülkemizin en güzel kentiAntalya’dır.

Sanatçı kendine özgü çağdaşlıkanlayışını ve eleştirel tavrını bu dizide de sürdürüyor.

Kişiden kişiye değişmeyen,doğruluğu veya yanlışlığı kanıtlanabilen ifadelere NESNEL yargı adı verilir.

Örnek: Bu yaz Fethiye’ye birmilyon yabancı turist geldi.

Kentlere göç edenlerin sayısıyıldan yıla artmaktadır.

Söyleyene göre = ÖZNEL

Not: KİME GÖRE? -

Herkese göre = NESNEL

c)- Tanımlama: Bir şeyin neolduğunu anlatan cümlelere “tanım” cümlesi denir.

“BU NEDİR?” sorusuna cevap verir.

Örnek: Dil, insanlar arasındailetişimi sağlayan bir araçtır.

Not: Tanım cümleleri ÖZNEL veyaNESNEL özellik gösterebilir.

Not: Varlıkların yahutkavramların özelliklerinin verilmesi tanım değildir.

Örnek: Roman, okuyanları çeşitlisıkıntılarından uzaklaştırarak rahatlatır.

ç)- Karşılaştırma (Kıyas Etmek):İki kavram arasındaki benzerliklerin ya da farklılıkların ortaya koyulmasıdır.Bu cümlelerde “DAHA, EN, İSE, KADAR, GİBİ…” karşılaştırma bildiren sözlere yerverilir.

Örnek: Hayvanlar, koklaşakoklaşa; insanlar, konuşa konuşa anlaşır.

Toroslar da Alpler kadargüzeldir.

Hava bugün düne göre daha soğuk.

Not: Karşılaştırma ile Benzetmeyikarıştırmamalıyız. Karşılaştırmada “ÜSTÜNLÜK, EKSİKLİK ve SEVİYEDE OLMAK” gibibir derecelendirme vardır. Benzetmede ise ortak yönü olan iki varlıktanniteliği ZAYIF olanın GÜÇLÜ olana benzetilerek anlatılır.

Örnek: Önümüzde dağ gibi sorularvar.

Önümüzdeki sorunları çözmek birdağı delmekten güçtür.

d)- Değerlendirme: Herhangi birkonu hakkında olumlu ya da olumsuz düşüncelerin ortaya koyulmasıdır.

Değerlendirmeler ÖZNEL veyaNESNEL özellik gösterebilir.

Örnek: Yazar, bu eserinde insanıetkileyen, çarpıcı olaylara değiniyor.

Yazar, bu eserinde bir kasabadayaşanan olayları anlatıyor.

Not: Öznel ve olumsuz özellikgösteren değerlendirmeler aynı zamanda “ELEŞTİRİ” dir.

NESNEL – OLUMLU = DEĞERLENDİRME

ÖZNEL – OLUMSUZ = ELEŞTİRİ

Örnek: Bu eser okurun merakınıgidermekten hayli uzak.

Romanda anlatılanlar KurtuluşSavaşı yıllarında geçiyor.

e)- Eleştiri (Tenkid): Bu eser,sanatçı veya durumla ilgili ortaya konan düşüncelerdir. Eleştirideeleştirilecek olan şeyin eksik, kusurlu, yanlış yönlerinin yanında olumluyönleri de ortaya konabilir. Eleştirilerde çoğunlukla değerlendirme de sözkonusudur.

Örnek: Yazar, bu öyküsünde çoksayıda dil yanlışı yapmış.

Onun şiirleri insanın yüreğinititretecek içerikten yoksundur.

Yetkin sanatçı, yapıtlarındakidoğal anlatımla geniş okur kitlelerine seslenmeyi başarıyor.

Not: Kimi zaman bir sanatçı veyasanat yapıtının hem olumlu hem olumsuz yönleri belirtilmiş olabilir.

Örnek: Okuru yürekten kavrayan bueserin kurgusunda kopuklukların olmadığını söylemek hayli zor.

Not: Bir kişinin kendisini veyakendisiyle ilgili durumları eleştirmesine “ÖZELEŞTİRİ (OTOKRİTİK)” denir. Budurum genellikle olumsuzdur.

Örnek: Bu yaz, yapılacak onca işvarken zamanı boşa harcayıp hiçbir iş yapamadım.

Eminim ki bu işten de kazançlıçıkacağız.

İçine kapanık biri olmam beniinsanlardan uzaklaştırıyor.