Süleyman Nazif
* Namık Kemal geleneğine bağlı kalmış gür sesli bir şairdir.
* İstanbul’un işgali üzerine yazdığı KARA BİR GÜN adlı makalesiyletanınır.
Safveti Ziya
* Dönemin sosyete yaşamını ele alan SALON KÖŞELERİNDE adlı romanıylabilinir.
Hüseyin Suat Yalçın
* Gave-i Zalim takma ismiyle siyasi ve sosyal hicivler yazmıştır.
* Şiirlerini GAVE DESTANI adlı eserde toplar.
Faik Ali Ozansoy
* İkinci Hamit olarak anılır ve şiirlerini FANİ TESELLİLER adlıkitapta toplar.
* Ayrıca LALE DEVRİ, NEDİM ve PAYİTAHTIN KAPISINDA adlı oyunlarıvardır.
Ali Ekrem Bolayır, Hüseyin Siret Özsever, Celal Sahir Erozan budönemin diğer sanatçılarıdır.
FECR-İ ATİ (1909 – 1912)
Servet-i Fünun edebiyatına tepki olarak doğdu. İkinciMeşrutiyet’le beraber birlikte dönemin genç edebiyatçıları “Fecr-i Ati EncümeniEdebisi” adıyla bir topluluk kurdular ve kendilerine yer veren Servet-i Fünundergisinde bir bildirge yayımlayarak kendilerini topluma tanıttılar. BildirgeyiAHMET HAŞİM, HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER, ŞAHABETTİN SÜLEYMAN, ALİ CANİP YÖNTEM,FAİK ALİ OZANSOY, MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ, YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU, REFİK HALİTKARAY imzalamıştır.
Özellikleri:
> Edebiyatımızda ilk edebi bildirgeyi yayımlayan akım olmuştur.
> Sanat ve edebiyatın duyguların eğitimine yardımcı olduğunuileri sürerek, ulusun gelişmesini ilke edindiklerini bildirmişlerdir.
> Amaçları Türk edebiyatını Batı’ya, Batı edebiyatını daDoğu’ya tanıtmaktı.
> Sanat sanat için anlayışını rehber alırlar.
> Sanat şahsi ve muhteremdir görüşünü savunurlar.
> Karşı çıktıkları halde Servet-i Fünun edebiyatının geleneğinisürdürmüşlerdir.
> Sembolizm akımının etkisi görülür.
> Konularında aşk ve doğayı romantik bir anlayışla ele alır.
> Tek temsilcisi Ahmet Haşim olmuştur, diğerleri Milliedebiyata geçmişlerdir.
AHMET HAŞİM
* Şiirlerinin hepsini aruzla yazmıştır ve heceyi “köylü vezni”diyerek küçümsemiştir.
* Sembolizmin etkisi görülür.
* Şiiri anlaşılmak için değil duyulmak için olduğuna inanır.
* Ses ve musiki anlamdan önce gelir.
* Dış dünya gözlemlerini kendi prizmasından geçiren şair, şiirdekapalılığı esas alır, şiirin sözle musiki arasında sözden ziyade musikiye yakınolduğunu söylemiştir.
* Sonbahar, akşam kızıllığı, şafak, mehtap ve karamsarlık şiirintemel öğesidir.
* Düz yazılarında dili oldukça sadedir.
* Eserleri: Göl Saatleri, Piyale; Bize Göre, Gurabahane-iLaklakan; Frankfurt Seyahatnamesi.