Geçtiğimizhafta sonu 8. Sınıf öğrencileri “nitelikli okul” yarışındaydı! Gerçi bu yılrekabet o kadar da çetin geçmedi. Ayrıca eve en yakın okul sistemi de çok birişe yaramadı gibi. Çünkü sınava hemen hemen herkes girdi. Bir milyon öğrencieve uzak ama nitelikli okula girebilmek için bilinçsizce ter döktü.
Birinciyarıyıl belirsizlikler ile geçti. İkinci yarıyılda adı konulan sistemi anlamayaçalıştık. Şu ana kadar sınavsız okullara nasıl yerleşme yapılacak açık değil.Devamsızlık, yaş v.b tek başına nasıl kıstas olacak merak ediyorum. ÖrneğinErdem Beyazıt Anadolu Lisesi ne kayıt yaptırmak isteyen, birinci tercihineburayı yazan hinterlandı uygun 500 dokuzuncu sınıf öğrencisini sadece devamdurumuna ve yaşa göre belirlemek olmaz herhalde. Ortaokul ağırlıklı başarıpuanı devreye girer diye düşünüyorum.
Bugünburaya kadar olanları MEB’in yayınladığı kılavuzdan biliyoruz. 22 Hazirandasonuçlar açıklanacak. Bir de yerleştirme ve tercih kılavuzu yayınlayacaktır.Veliler ve öğrenciler için arkası yarın devam ediyor. Peki, puanlar nasılhesaplanacak. Şöyle:
a-Sözelve sayısal bölümlere ait alanların her bir alt testi için doğru ve yanlış cevapsayıları belirlenir.
b-Herbir öğrencinin her bir ders testine ait ham puanı; ilgili teste ait doğru cevapsayısından yanlış cevap sayısının üçte biri çıkarılarak bulunur.
c-Herbir ders testinin ortalaması, ilgili testin ham puanları toplamının öğrencisayısına bölümü ile elde edilir.
ç-Hampuanlar, her bir ders testi ortalamaları ile sınava giren öğrenci sayısıkullanılarak her ders testinin standart sapması hesaplanır.
d-Öğrencilerin her bir ders testine ait standart puanı (SP), o teste ait ortalamave standart sapma kullanılarak tüm adayların ham puanlarının ortalamasını50'ye, standart sapmasını 10'a getiren bir dönüştürme işlemi sonunda eldeedilir.
e-Heralt test için hesaplanan standart puanlar, katsayılar ile çarpılarak her biralt testin ağırlıklı standart puanları bulunur.
AltTestler AğırlıkKatsayıları
Türkçe 4
Matematik 4
Fenbilgisi 4
T.CinkılâpT. 1
İngilizce 1
Dinkültürü 1
Sınavsonucunda sözel soruların kolay sorulduğunu gördük. Sayısal derslerden fenbilgisi zor matematik ise zorun zoru idi. Bu şu demek kat sayısı fazla olan özelliklematematiği yapan öğrenciler çok şanslı. MEB yetkililerinin bu sınavöğrencilerin yüzde atmışına hiç hitap etmeyecek demeleri boşuna değilmiş.
Değerlianne ve babalar, sevgili öğrenciler biliyorum bu sınav üniversite giriş sınavıgibi emeğin birden fazla denenmesi gibi değil. Bir kez giriyorsun ve kader senihangi okula yönlendirirse gidiyorsun. Ekonomik durumu elverişli olanlar zatenözel okul arayışına giriyor.İyi bir lise iyi bir üniversitenin ön adımıdır.Ancak şu unutmayınız; hangi okula giderseniz gidin iş yürekte,inanmak ve bu yolda fedakârlık yapmaktan geçiyor.
Yenibir başlangıç için geç değil. Şartlar ve sonuçlar ne olursa olsun artıkönümüzde bir yüksek öğretim gerçeği var. Haydi, hayallerinizi ertelemeyin.Gerçekler yeni başlıyor.