Tevhit:

·        Allah’ın birliğini ve yüceliğinianlatır.

Münacat:

·        Allah’a yapılan yalvarış veyakarışları dile getirir.

Naat:

·        Hz. Muhammed’i övmek için yazılankasidelerdir.

Mersiye:

·        Bir kimsenin ölümü üzerine duyulanüzüntü ve acıyı anlatmak için yazılan şiirlerdir.

Methiye:

·        Bir kimseyi övmek için yazılankasidelerdir (padişah, vezir gibi…).

Hicviye: 

·        Bir kimseyi yermek için yazılankasidelerdir.

Fahriye:

·        Şairlerin kendilerini övmek amacıylayazdıkları kasidelerdir.

3.  Mesnevi:

Ø  Her beytin kendi içinde uyaklı olduğu uzun nazım biçimidir(aa,bb,cc…).

Ø  Aruzun kısa kalıbıyla yazılmıştır.

Ø  Beyit sayısı sınırsızdır (Mevlana’nın mesnevisi 25.000 beyitten oluşur).

Ø  Günümüzdeki hikaye ve romanın karşılığıdır.

Ø  Konu olarak: aşk, tasavvuf, savaş ve kahramanlık, şehir ve şehringüzellikleri, mizah işlenir.

Ø  Aynı şair tarafından yazılmış 5 mesneviye hamse adı verilir. Hamse sahipleri: Ali Şir Nevai, Taşlıcalı Yahya,Nevizade Atai’dir.

Ø  Konularına göre:

Ø  Destanlar, savaş ve kahramanlık konularını işleyen mesneviler:İskendername(Ahmedi).

Ø  Aşk hikayelerini konu alan mesneviler: Leyla vü Mecnun(Fuzuli), Hüsrev üŞirin(Şeyhi).

Ø  Dini ve tasavvufi mesneviler: Mevlid(Süleyman Çelebi), Hüsnü Aşk(ŞeyhGalip).

Ø  Ahlaki didaktik mesneviler: Hayriyye ve Hayrabat(Nabi)

Ø  Şehrin güzelliklerini anlatan mesneviler: Şehrengiz-i Bursa(Lamii)

Ø  Eğlence ve düğünleri anlatan mesneviler: Surname(Vehbi)

Ø  Mizahi mesneviler: Harname(Şeyhi)

4.       Kıt’a:

Ø  Yalnız 2’nci ve 4’üncü dizeleri birbiriyle uyaklı iki beyitlik nazımbiçimidir.

Ø  Beyitler arasında anlam birliği bulunur.

Ø  Gazelden farklı olarak matla beyti yoktur.

Ø  En az 2, en çok 16 beyitten oluşur.

Ø  Kafiye düzeni gazeldeki gibi: xaxa şeklindedir.

Ø  Konu olarak felsefi ve toplumsal düşünceler anlatılır.

5.       Müstezat:

Ø  Gazelin özel biçimine denir.

Ø  Çoğalmış, artmış anlamına gelir.

Ø  Uzun dizelere kısa bir dize eklenerek yazılır. Bu dizelere ziyade denir.

Ø  Aruzun tek kalıbıyla yazılır (mef u lü/ me fa i lü/ fe i lün) vekafiyelenişi gazeldeki gibidir ve matla beyti yoktur.

a.       Nazım Birimi Dörtlük Olan NazımŞekilleri:

1.       Rubai:

Ø  Dört dizeden oluşan ve kendine özgü 24 kalıpla yazılan bir nazımşeklidir.

Ø  Kafiyelenişi: aaba veya aaaa şeklindedir.

Ø  Şairler rubailerde mahlas kullanmaz.

Ø  Konu olarak hikmetli düşünceler, dünya görüşü ve maddi- manevi aşkanlatılır.

Ø  Rubainin en kuvvetli dizesi üçüncü dizedir.

Ø  İran edebiyatında doğmuştur.

Ø  En önemli şairi: Ömer Hayyam’dır. Daha sonra Azmizade Haleti ve YahyaKemal gelir.

2.       Tuyuğ:

Ø  Kapalı ve cinaslı söz söylemek demektir.

Ø  Tek dörtlükten meydana gelen ve Türkler’in kazandırdığı bir  nazım şeklidir.

Ø  Kafiye düzeni ve konusu Rubaideki gibidir.

Ø  Halk edebiyatındaki maninin karşılığıdır denilebilir.

Ø  Temsilcileri: Kadı Burhaneddin, Ali Şir Nevai, Nesimi.

Ø  Sadece fa i la tün/ fa i la tün/ fa i lün kalıbıyla yazılır.

3.       Şarkı:

Ø  Genellikle aşk, içki, eğlence konularında yazılan dört dizelik nazımbiçimidir.

Ø  Bestelenmek amacıyla yazıldığı için dörtlük sayısı 3 ile 5 arasındadır.

Ø  Biçim bakımından murabba’ya benzer; kafiye düzeni: abab, cccb… 

Ø  Şarkı da Tuyuğ gibi yalnızca Türk edebiyatına özgüdür.

Ø  Koşma ve Türkünün Divan edebiyatında karşılığıdır.

Ø  Şiirde tekrarlanan dizelere nakarat adı verilir.

Ø  İlk ve en güzel örneklerini Nedim vermiştir.

Ø  Yeni edebiyatımızda ise Yahya Kemal vermiştir.

4.       Murabba:

Ø  Felsefi ve aşk başlıca konularıdır.

Ø  Dört dizelik kıtalardan oluşur.

Ø  Kafiye düzeni: aaaa, bbba, ccca…

Ø  Uzunluğu 3 ile 7 bent arası değişir.

Ø  En önemli temsilcileri: Fuzuli, Nedim ve Namık Kemal’dir.

5.       Nazım Birimi Bent Olan NazımŞekilleri:

6.       Musammatlar:

Ø  4 veya daha fazla mısralı bentlerden oluşan şiirlerdir.

Ø  Murabba, muhammes ve müseddes gibi türleri vardır.

Ø  Ayrıca tahmis, tesdis ve taştir de sayılabilir.

7.       Terkib-i Bent:

Ø  5 ve 15 bent arasında oluşur ve her bent 7 ya da 10 beyitten oluşur.

Ø  Kafiye düzeni gazeldeki gibidir.

Ø  Her bentin sonunda vasıta adı verilen bir beyit bulunur.

Ø  Dini ve felsefi konuların yanı sıra toplumsal durumlara da yer verilir.

Ø  Temsilcileri: Ziya Paşa ve Bağdatlı Ruhi’dir.

8.       Terci-i Bent:

Ø  Terkib-i Bente benzer bir nazım biçimidir.

Ø  İkisi arasındaki en büyük fark vasıta beytinin değişmemesidir terci-ibentte.

Ø  Temsilcisi: Ziya Paşa.