Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati edebiyatsanatçılarının edebiyatımızla ilgili yenilikler hakkında söz verip deyapamadıklarını Milli edebiyat sanatçıları yapmıştır. Yani edebiyatımıza köktendeğişikliği getiren bu akım olmuştur.
Özellikleri:
ü 1911’de Selanik’te, Ömer Seyfettin vearkadaşlarının çıkardıkları “Genç Kalemler” dergisiyle Milli Edebiyat akımıbaşlamıştır.
ü Milli bir edebiyat meydana getirmekiçin edebi dilin millileştirilmesinden başlanması gerektiğini bildiren “YeniLisan” makalesini yazarlar.
ü Yazı dilini konuşma dilineyaklaştırmak istemişlerdir. Böylece ikililiği ortadan kaldırmış olacaklardır veİstanbul Türkçesi esas alınmıştır.
ü Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçedesöylendikleri gibi yazılmaları istenmiştir.
ü Dilimize yerleşen Arapça ve Farsçakelimelerin kullanılmasına devam edilmesi savunulmuştur.
ü Arapça ve Farsça dilbilgisikurallarının kullanılmaması ve bu kurallarla yapılan tamlamaların, bazıistisnalarla, kaldırılması düşünülmüştür.
ü Dilde sadeleşmeyi savunmuşlardır vebunu eserlerinde uygulamışlardır.
ü Milli konulara yönelmişlerdir. Roman,hikaye ve tiyatroda mahalli ve ferdi konular işlenmiştir.
ü İstanbul dışına çıkılarak Anadolu’yayer verilmiştir.
ü Gerçek şiirimizin Halk şiiri ve milliölçümüzün Hece ölçüsü olduğunu ileri sürmüşlerdir.
ü Realizm akımının etkisi altındakalmıştır.
ü Sanatçıları:
ÖMER SEYFETTİN
· Akımınkurucularındandır.
· GençKalemler dergisini çıkarmıştır.
· YeniLisan makalesiyle dilde sadeleşme kaidelerini belirtmiştir.
· Tanzimatile giren küçük hikayenin en başarılı örneklerini verir ve öykücülüğü birmeslek haline getirir.
· Diliolabildiğince sade ve akıcıdır. Edebi sanatlara yer vermez.
· Realizmakımından etkilenmiştir.
· Maupassanttarzı (olay) öykücülüğü benimser.
· Öykülerikonulara göre çeşitlilik gösterir: gündelik hayat, çocukluk ve askerlikhatıraları; tarih ve milli bilinç; menkıbe ve efsaneler gibi…
· Eserleri:Öyküleri (Kaşağı, Pembe İncili Kaftan, Beyaz Lale), romanları (Efruz Bey,Ashab-ı Kehfimiz), diğer eserleri ( Türk Masalları, Vatan, Yalnız Vatan, TuranDevleti, Yazmak Sanatı) ve şiirleri.
ZİYA GÖKALP
· Türkçülükakımını bir sisteme bağlayıp topluma mal eden bir fikir adamıdır.
· İlksosyoloğumuz kabul edilir.
· Edebiyetkinlikten uzak, sade dil ve hece ile didaktik şiirler yazmıştır.
· Dilimizeyeni kelimeler kazandırmıştır (mefkure, hars gibi…).
· Fikiryönü daha ağır basar: Türkçülüğün Esasları, Türkleşmek- İslamlaşmak-Muasırlaşmak, Türk Medeniyet Tarihi; Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık; MaltaMektupları.
MEHMET EMİN YURDAKUL
· Vatan(milli) şairi ve gür sesli (Namık Kemal gibi) şair olarak tanınır.
· Şiirleriteknik bakımdan basittir.
· Şiireyeni biçimler getirmiştir (13-15’li hece kalıplarını kullanmıştır).
· Gelenekselnazım şekilleri yerine 3-6 ve 8’zer nazım birimlerini kullanmıştır.
· Eserleri:Türkçe Şiirler, Türk Sazı, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Ordunun Destanı, ZaferYolunda, Aydın Kızları, Mustafa Kemal, Ankara.
ALİ CANİP YÖNTEM
· Milliedebiyata yöneltilen eleştirilere cevap niteliğinde yazılar yazmıştır.
· Eserleri:Geçtiğim Yol; Milli Edebiyat Meselesi ve Cenap Bey ile Münakaşalarım; ÖmerSeyfettin’in Hayatı ve Eserleri, Türk Edebiyatı Antolojisi.
MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ
· XX.yüzyıl yazar ve edebiyat tarihçilerimizdendir.
· Eserleri:Türk Dili ve Edebiyatı Hakkında Araştırmalar, Türk Edebiyatı Tarihi, TürkiyeTarihi, Bugünkü Edebiyat; Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk SazŞairleri.
HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER
· Hitabetve nutuklarıyla tanınır.
· Eserleri:Dağ Yolu (hitabeleri) ve Günebakan (makaleleri).
AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU
· Türkçülükve halkçılık için mücadele etmiştir.
· Eserleri:Gönül Hanım; Çağlayanlar ve Haristan ve Gülistan.