Milli Eğitim Bakanlığı ocak ayında taslak öğretim programlarını yayınladı. Aradan bir ay geçti ama konu yazılı ve görsel basında gereği gibi tartışılmadı. İl genelinde branş zümre başkanlarından konuyla ilgili ortak bir çalışma yapılıp rapor hazırlanamadı. PİSA raporu yayımlanınca eğitimden anlayan anlamayan herkesin eleştirdiği eğitim sistemi ile ilgili ciddi adımların atılmasında çok geç kaldık. Devletin eğitim politikası hükümetten hükümete, bakandan bakana değişmemeli. Sürdürülebilir, uzun vadeli, çağın gereklerine uygun, öğrenci merkezli, Milli bir eğitim politikası için yeterli olmasa da taslak program uygulanabilirse katkı sağlayacağı kanaatindeyim. Taslak programları inceleme fırsatı buldum. Branşım gereği tarih ve sosyal bilimler ile ilgili tespit ettiklerime değineceğim. Kazanımların; beceri, değer ve kavramlarla ilişkilendirilmesine daha çok dikkat edilmiş. Tarih dersleri değerler eğitimi ile ilişkilendirilerek kazanım vurgusu yapılmış. Değerler Eğitiminde yer alan sorumluluk, vatanseverlik, fedakarlık gibi başlıklar öne çıkmaktadır. 4.sınıftan 7.sınıfa kadar sosyal bilgiler dersi öğretim programı 7 üniteden oluşuyor. Ünite sayıları ve adları aynı. Fakat her kademede konu adları ve içerik farklı. Değerler eğitimi olarak aile birliğine önem verme, bağımsızlık, barış, hoşgörü, özsaygı, özgüven, sorumluluk, etik, tarih bilinci gibi kavramlar öne çıkmaktadır. Bunun yanı sıra beceriler ile ilgili olarak araştırma, finansal okuryazarlık, eleştirel düşünme, iletişim, kanıt kullanma gibi kazanımlar hedeflenmektedir. TEOG derslerine de kaynaklık eden T.C İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK dersinde ciddi değişikliklerin planlandığı gözüküyor. 7 ünitede ele alınan dersin “Çağdaş Türkiye Yolunda Adımlar” olan 4.ünitesi” Atatürkçülük ve Çağdaşlaşan Türkiye” ,”Atatürkçülük “olan 5.ünitenin adı da “Demokratikleşme Çabaları” olarak değiştirilmiş. Tarihin sadece siyasi olaylardan meydana gelmediği belirtilerek Kültür Tarihi vurgusu yapılmış. 1.dünya savaşındaki cephelere “Kut’ül-Emare Zaferi” eklenmiş.4.ünitede yer alan konuların bazıları 5.üniteye kaydırılmış. Mesela 4.ünitede yer alan” çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri” yeni ünite olan “Demokratikleşme Çabaları” içinde yer almış. Konu ve kazanım bütünlüğü sağlanmış gözüküyor. Cumhuriyetin korunması sürekliliğinin sağlanması için iç ve dış tehditlere vurgu yapılarak, Atatürk'e suikast girişiminin cumhuriyete karşı oluşturduğu tehdide yer verilmiş. “Nutuk” biraz daha ön plana çıkarılmış. sınıflarda “kadim” kavramı vurgusu yapılmış. Kanaatime göre karşılığını tam bulamamış bu kavram hemen hemen her ünitede geçiyor. Mesala; Kadim Dünyada İnsan, Kadim Avrasya da Türkler, Kadim İslam Medeniyeti gibi. Kadim kavramı kronolojik bir dönemlendirme yapmak için değil, modernlik öncesi dünya medeniyetlerinin benzer otantik değerlerini vurgulamak için kullanılmış. 10. ve 11.sınıflarda ciddi bir değişiklik tasarlanmamış. 12.sınıf Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersinde bilişsel, sosyal ve kişisel yeterlilikler yani; analiz etme, sorgulama, öğrenmeyi öğrenme; işbirliği, liderlik, çatışma çözme, empati; özgüven, cesaret, inisiyatif alma gibi kazandırılması gereken beceriler hedeflenmektedir. Adı tozlu raflarda kalmış milli mücadele ve tarih kahramanlarına daha fazla yer verilmeli. İnkılap tarihi derslerinde Ermeni olayları ve günümüz gerçeği bilimsel makalelerle desteklenerek müfredatta yer almalı.  Toplumsal ve geçerliliğini yitirmiş (şapka kanunu gibi) konular arındırılmalı, Lozan anlaşmasının detaylarına yer verilmelidir. Yakın tarihteki Ortadoğu politikasında dünya devletlerinin çıkarları Türkiye’nin politik ve stratejik konjektördeki yeri öğrencilere hissettirilmelidir.15 Temmuz millete darbe girişimi ara disiplin olarak veya mümkünse formal değilse informal şekilde öğrencileri güdüleyecek şekilde yer almalıdır.