Koç Üniversitesi’nde düzenlenen Dijital Reklam Günleri’nde programatik satın almanın geleceği, mobil alışverişte dünyanın zirvesinde bulunan Türkiye’de mobil reklam yatırımları ve doğal reklamcılık ele alındı Hızla büyüyen dijital reklam sektöründe kariyer hedefi olan öğrenciler ve çalışanlar için Dijital Pazarlama Okulu tarafından Koç Üniversitesi Girişimcilik Merkezi'nde Dijital Reklam Günleri düzenlendi. Kısıtlı sayıda katılımcının yer alabildiği etkinlik, Dijital Pazarlama Okulu Kurucusu Yasin Kaplan’ın açılış konuşmasıyla başladı. Ardından IAB Türkiye Başkan Yardımcısı Neslihan Olcay, RTB House Türkiye Ülke Müdürü Okay Tuğ ve Webrazzi Yazarı ve Adrazzi Ürün Müdürü Erman Taylan tecrübelerini katılımcılarla paylaştı. RTB House Türkiye Ülke Müdürü Okay Tuğ, “Gerçek Zamanlı Açık Artırma (RTB) teknolojilerinin kullanılması sayesinde satış başına maliyetler hesaplanarak ücretlendirme yapılabilmesi, hem yayıncılar hem de reklamverenler için önemli avantajlar sağlıyor. Tüm taraflar yaptığı yatırımın karşılığında maksimum verimi alabiliyor” dedi.   Türkiye’de dijital reklam yatırımları yüzde 20 arttı RTB teknolojisinin tüm paydaşları, özellikle de istemediği reklamları göstermediği için kullanıcıları memnun ettiğini belirten Tuğ, “İlgilenilen ürünleri görerek yeniden hedefleme araçlarını kullanmak kullanıcıları olduğu kadar artan tıklamalar nedeniyle reklamverenleri ve yayıncıları da memnun ediyor. Günümüzde en etkili reklamlar, kullanıcıların ilgilendiği ürünlerle ilgili içerikler oluşturularak hazırlananlardır” dedi. Türkiye’de de programatik harcamalara ilginin arttığını belirten Okay Tuğ, son bir yılda IAB Türkiye’nin1 verilerine göre, 2016’nın ilk yarısında programatik harcamaları yüzde 435 artış göstererek 164 milyon liraya ulaştığını belirtti. Toplam dijital reklam yatırımlarında ise yüzde 20’lik artış görüldü.   Programatik TV harcamaları 3 yılda 17,3 milyar dolar olacak Okay Tuğ, gelecekte yalnızca dijital değil, veri alışverişi bulunan TV ve açık hava platformları sayesinde tüm reklam satın almalarının algoritmalar tarafından programatik olarak yapılacağını belirtti. IDC’nin öngörülerine göre2 programatik TV harcamalarının dünya çapında 2019 yılında 17,3 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Tuğ, Türkiye’de de faaliyet gösteren Clear Channel’ın Britanya’da 2 bin telefon kulübesini satın alarak, otomatik dijital ekranlarla veri akışı sağlanabilen reklam alanlarına yatırım yaptığını hatırlattı. Toplantıda mobil alışveriş ve reklamlardaki artış da masaya yatırıldı. IAB’nin 19 ülkeyi kapsayan Mobil e-Ticaret-Global Perspektif Araştırması’na göre3, mobil alışveriş tüm dünyada yeni bir norm olmaya başladı. Akıllı telefon ve tabletler üzerinden aylık mobil alışveriş yüzdelerinin en yüksek olduğu ülkelerin başında Türkiye (yüzde 44) geliyor. IAB Türkiye’nin açıkladığı AdEx-TR 2016 ilk yarı Dijital Reklam Yatırımları raporuna göre, mobil display reklam yatırımları 145 milyon TL’ye ulaştı.   Doğal reklam yatırımları Türkiye’de yüzde 27,7 arttı IAB Türkiye’nin rakamlarına göre4, doğal (native) reklamcılık harcamaları 2016 yılının ilk altı ayında yüzde 27,7 oranında arttı. Yahoo ve Enders Analysis tarafından hazırlanan araştırmaya göre5, 2020 yılına gelindiğinde Avrupa’da dijital reklam harcamalarının yüzde 52’si doğal reklam olacak. Etkinlikte öğrencilerin sorularını yanıtlayan Webrazzi Yazarı ve Adrazzi Ürün Müdürü Erman Taylan, hangi sistem ile çalıştıklarını ve doğal reklam alanında nasıl geliştirmelerle ilerlediklerini aktardı. Taylan, “Doğal reklamcılıkta reklamveren, kullanıcılara mecranın var olan içerik akışı içinde ulaşarak hem onları ‘daha az’ rahatsız ediyor hem de reklamdan ziyade bilgi verici özelliğiyle öne çıkan bir içerik sunmuş oluyor. Böylelikle internet kullanıcılarının gözünün alıştığı geleneksel reklam modellerinden farklı olarak, kullanıcılar içeriği daha çok sahipleniyor ve daha çok paylaşma ihtiyacı hissediyor” dedi. Bununla birlikte Taylan, doğal reklamlarda geleneksel online reklamcılığa göre daha yüksek tıklanma değerlerinin elde edildiğini belirtti.