1896’da Servet-i Fünun dergisi çevresinde toplanan sanatçıların oluşturduğuedebiyat topluluğudur. Divan edebiyatına karşı yeni bir edebiyat kurmayaçalıştıklarından Edebiyat-ı Cedide olarak da bilinir.   

Özellikleri: 

ü Salon veya yüksek zümre edebiyatı olarak da bilinir. 

ü Kuruluşunda R.M. Ekrem’in etkisi olmuştur. 

ü Kapanmasına neden olan sanatçı ise 1901’de Fransızca’dan çevirdiğiEdebiyat ve Hukuk adlı makaleyle Hüseyin Cahit Yalçın olmuştur. 

ü Tanzimat edebiyatı sanatçılarını eleştirmişler ama onların devamı olmaktanda kendilerini alamamışlardır.  

ü Sanat sanat için anlayışını benimsemişlerdir. 

ü Kafiye kulak içindir anlayışını savunmuşlardır. 

ü Şiirlerinde parnasizm ve sembolizm akımının etkisi görülür. 

ü Fransız edebiyatından etkilenmişlerdir. 

ü Sone, Terza-rima ve Triyole gibi nazım türlerini örnek almışlardır. 

ü Her şeyin şiire konu olabileceğini ileri sürdüler ve daha çok bireyselkonulara yöneldiler. 

ü Yeni kavram ve hayalleri anlatırken, Türkçe’de bulunmayan Arapça ve Farsçasözcükleri kullanmakla yapay ve ağır bir dil oluşturmuşlardır. 

ü Siyasal baskının etkisiyle ilk yıllar toplumdan kopuk eserlervermişlerdir. 

ü Serbest müstezat ve kendi buluşları olan nazım biçimleriyle yazdılar venazmı nesre yaklaştırdılar.

ü Şiirde aşkı, melal, melankoli, karamsarlık, hayal kırıklığı ve doğayıişlemişlerdir. 

ü Roman ve öykülerinde realizm ve natüralizm akımının etkisi altındakalmışlardır. 

ü Bu dönemde Türk romanı gerçek kimliğini bulmuştur. 

ü Süslü ve ahenkli bir dil kullanmışlardır. 

ü Roman konusu İstanbul’da geçer ama öykülerde ise İstanbul dışına da yerverilir. 

ü Hikayelerde romana göre daha sade bir dil kullanılır. 

ü Kişi ve olay zenginliğinden yoksun olan dönem romanı kişi ve doğabetimlemeleriyle dikkat çeker. 

ü Bu dönemde tiyatro ve gazete sönük kalmıştır ancak roman, öykü ve dergiöne çıkmıştır. 

ü Temsiciler: 

TEVFİK FİKRET 

· Ressam şairdir. 

· Batılılaşma ve Batı sanat anlayışının yerleşmesinde büyük rolüolmuştur. 

· Manzum hikaye türünün M. Akif’le birlikte Türk edebiyatındaki en güçlüismidir. 

· Balıkçılar, Nesrin, Hasta Çocuk manzum öyküleridir. 

· İlkin aruzu daha sonraları heceyi kullanmıştır. 

· Parnasizm akımının etkisinde kalır. 

· Şermin adlı eseri hece ölçüsüyle yazdığı çocuk şiiridir.  

· Eserleri: Rübab-ı Şikeste, Rübabın Cevabı, Haluk’un Defteri, Tarihi Kadim,Doksan Beşe Doğru, Sis, Şermin. 

 

 

CENAP ŞAHABETTİN 

· Doktor şairdir. 

· Sembolizm akımı etkisinde kalmıştır. 

· Heceyi “parmak hesabı” diyerek küçümsemiş ve aruzu kullanmıştır. 

· Eserleri: Tamat; Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları;Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Sulh; Tiryaki Sözleri; Körebe, Yalan, Küçük Beyler. 

HALİT ZİYA UŞAKLIGİL 

· Halı ticaretiyle uğraşmış bir sanatçımızdır. 

· Tekniğinin kuvveti ve oluşturduğu roman diliyle yalnız döneminin değilTürk edebiyatının en kuvvetli romancısı olmuştur. 

· Birçok türde eser vermiştir. 

· Realizm akımının etkisi görülür eserlerinde. 

· Romanlarında konuları genellikle zengin tabaka arasında ve İstanbul’dageçtiği halde; hikayelerinde halk tabakalarına inmiş, İstanbul dışına da yervermiş ve daha sade bir dil kullanmıştır. 

· Yapıtlarında ağır bir dil ve alışılmışın dışında bir cümle düzenivardır. 

· Cumhuriyet döneminde romanlarını sadeleştirerek yenidenyayımlamıştır. 

· Batılı anlamda ilk romanı yazmıştır (Mai ve Siyah). 

· Mensur şiirin ilk örneklerini vermiştir. 

· Eserleri: Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Ferdi ve Şürekası, Nemide, Sefile,Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri; Bir Yazın Tarihi, Sepette Bulunmuş, AşkaDair, Onu Beklerken, Hepsinden Acı, İhtiyar Dost, Kadın Pençesi, İzmirHikayeleri; Kırk Yıl, Saray ve Ötesi, Acı Bir Hikaye; Kabus, Füruzan, Fare;Sanata Dair; Mensur Şiirler ve Mezardan Sesler. 

MEHMET RAUF 

· İlk psikolojik romanı yazmıştır (Eylül). 

· Ruhsal çözümlemede oldukça başarılıdır. 

· Eserlerinin çoğunda aşk ve kadın konusunu işler. 

· Realizm ve natüralizmin etkisi görülür. 

· Dili dönemine göre daha anlaşılır ve özentisizdir.

· Eserleri: Eylül, Ferda-yı Garam, Genç Kız Kalbi, Karanfil ve Yasemin,Kadın İsterse, Son Yıldız, Böğürtlen, Halas, Define; İntizar, Bir Aşkın Tarihi,Aşıkane, Üç Hikaye, Son Emel, Hanımlar Arasında; Pençe, Cidal, Sansar; Siyahİnciler. 

HÜSEYİN CAHİT YALÇIN 

· Edebiyat ve Hukuk adlı eleştiri makalesiyle Servet-i Fünun edebiyatınınkapanmasına neden olmuştur. 

· Tanin gazetesi ve Fikir Hareketleri isimli dergiyle edebiyatımıza yenilikgetirmiştir. 

· Eserleri: Hayal İçinde, Nadide; Hayat-ı Muhayyel, Hayat-ı HakikiyeSahneleri, Niçin Aldatırlarmış; Kavgalarım; Siyasi Anılar.