Yolunda gitmeyen, eksik, yanlış ve tartışılan bir TEOGuygulamasına nihayet en tepeden bir itiraz geldi. Hem uygulamada hem depratikte zamanlaması ve gelecek vaat etmeyen yapısı ile ilgili siyasi vebürokratlardan hiç eleştiri almayan TEOG uygulaması Sayın cumhurbaşkanın altınıçizmesi ile tekrar eğitim gündemimize oturdu.
Bu yıl TEOG uygulaması devam etmeyecek. Önümüzdeki yaz nasıl biruygulama olacağı henüz belli değil. Ancak önümüzdeki yıllarda farklı bir yapıyaherkes hazır olsun. Emir geldi diyerek acele bir yapılanmaya girmek doğruolmaz. Mesajı alanlar şimdiden bir planlama gayreti içine girmişlerdir. Umarımgelişen yaşam şartları ve çağa uygun akılcı, öğrenciyi çıkış noktası kabuleden, günlük hayatta da kullanılabilir bir sistem geliştirilir. Sadece fenliseleri için mi sınav olur, her okul kendi sınavını kendimi mi yapar, adresegöre mi okul olur, ders notlarına göre mi yerleştirme yapılır? Bilemiyoruz. Ama bir seçme sınavı yapmadan bu öğrencilerin yerleşmesinin mümkünolmayacağını biliyoruz.
Hepimiz bir TEOG sınavı ve üniversite sınavı furyasına kapılmışgidiyoruz. Her okul TEOG ve YGS-LYS sınavında kendisinin birinci olduğunusöylüyor. Fakat ortada hepimizin kabullenemediği gerçekler var.
Bu ülkede sınav diye diye eğitim -öğretim sistemi çökmektedir.Dünyanın en başarılı ülkeleri ilkokul dâhil 6.sınıfa kadar çocuklarınaneredeyse hiç sınav yapmamaktadırlar. Oysa bizim ülkemizde bir ilkokul çocuğuyılda yaklaşık 34 tane sınava girmektedir.
Türkiye’de çocuklar Avrupa’daki diğer yaşıtlarına göre yüzdeseksen oranında daha az bedensel, sosyal ve kültürel aktivite yapmaktadır.
Türk psikiyatri derneğinin 2015 yılında yayınladığı rapora göreülkemizde öğrencilerimizin yüzde on beşi ciddi psikolojik rahatsızlık yaşamaktave yüzde on beşi de psikolojik desteğe ihtiyaç duymaktadır.
Ülkemiz derslerin dışında çocuklara okulu sevdirecek ilgi vemeraklarını gerçekleştirecek bir imkân sunamadığı için OECD raporlarına göreçocukların okulu en az sevdiği ve devamsızlığın en çok yapıldığı bir ülkekonumundadır.
Özellikle özel okullarda öğrencisi olan veliler kurumların TEOG veüniversiteye hazırlıktaki başarısını çok yakından takip ediyor. Çünkü sistembunu gerektiriyor. Oysa ortaokul son sınıfta bütün notları 5 olan ve hatta17.000 tanesi TEOG sınavında tam yapan çocuklarımız PISA sınavlarında Avrupasonuncusu olmaktadır. Son yapılan PISA sınavlarında ileri düzey fen bilgisisorularını çözebilen bir tane bile ne fen ne de meslek lisesi çocuğumuzçıkmamıştır. Ülkemizde üniversite sınavlarında matematik ortalamalarımız 4.75’einmiştir.
Günde 6 saat okulda kalan öğrenciler haftada 2’şer saat spor,görsel sanatlar, müzik, drama vb dersler alıyor, kendileri için gereken zamanıbulamadan kabiliyetleri sönüp gidiyor. Kayak tesislerimiz olduğu halde kışolimpiyatlarında tek madalyamız yok. Rio Olimpiyatları’nda, 9 milyon nüfusluAzerbaycan 36 madalya alırken 82 milyon nüfuslu ülkemde yaşayan çocuğum sadece4 madalya alabiliyor. Son Londra Olimpiyatlarında ithal sporcularla yarıştık.Milli futbol takımını kurmakta zorlanıyoruz. Kulüp takımlarında istiklalmarşını okuyacak sporcu kalmadı.
TEOG gibi sınav anlayışları devam ettiği sürece patent ve fikirüretmede geri planda kalmaya devam edeceğiz. Çocukların yaratıcı düşünme içinzamanları da yok ona imkân sağlayan eğitim sistemi de yok. Bizden 10 kat dahaküçük Finlandiya’nın yirmide biri kadar patent ve fikir üretip, bunu ihraçedemedik.
TEOG gibi daha 10-15 sınav adını yazabilirim. En doğru çözümübulabilmek adına 2017-2018 eğitim öğretim yılının tüm eğitim camiasına hayırlıolmasını temenni ediyorum.