Toplumsal değişim ve gelişimin öncüsü olma hedefiylefaaliyet gösteren Türkiye Vodafone Vakfı, geçen yıl Habitat işbirliğiylebaşlattığı ve Şubat itibariyle Suriyeli çocukları da dahil ettiği “YarınıKodlayanlar” projesi kapsamında, Şanlıurfa’da yaşları 7-14 arasında değişentoplam 125 Türk ve Suriyeli çocuğun birlikte katılımıyla tam gün süren birhackathon (kod yazılım yarışması) düzenledi. Vodafone Grup Vakfı DirektörüAndrew Dunnett, Türkiye Vodafone Vakfı Başkanı Hasan Süel ve Habitat DerneğiBaşkanı Sezai Hazır’ın da katıldığı hackathon’da çocuklar takımlara ayrılarakrobot ve mobil uygulama eğitimleri alırken, mBot Futbol Müsabakası ve Çizgiİzleyen Robot gibi etkinliklerle de keyifli vakit geçirdi. Kendilerine verilenkonuyla ilgili olarak sınırlı bir zamanda yeni bir ürün ortaya çıkarmayaçalışan Suriyeli ve Türk çocuklar, “kardeşliğin dili” kodlama sayesindebirlikte düşünmenin ve üretmenin mutluluğunu yaşadı.
Andrew Dunnett: “Eğitimde fırsat eşitliği sunmak içinçalışıyoruz”
Hackathon öncesi düzenlenen basın toplantısında, VodafoneGrup Vakfı’nın eğitim konusuna yaklaşımı ve “Yarını Kodlayanlar” projesihakkında kapsamlı bilgi verildi. Vodafone Grup Vakfı’nın dünya genelinde 27ülkede yer aldığını ve sosyal projeler için yılda 45 milyon sterlin yatırımyaptıklarını belirten Vodafone Grup Vakfı Direktörü Andrew Dunnett, şunlarısöyledi:
“Vodafone Vakfı olarak, ‘Connecting For Good’yaklaşımımız doğrultusunda daha iyi bir gelecek için iletişim teknolojileriningücüyle sürdürülebilir sosyal programlar geliştirmek için çalışıyoruz. Bukapsamda, eğitimde fırsat eşitliği sunan projeler hayata geçiriyoruz. TürkiyeVodafone Vakfı’nın ‘Yarını Kodlayanlar’ projesini de dijital geleceğe hazırnesillerin yetiştirilmesi bakımından önemli bir girişim olarak değerlendiriyorve destekliyoruz. Araştırmalarımıza göre, 2025 yılına gelindiğinde,teknolojiyle bağlantılı meslekler yüzde 20 artacak. Özellikle kodlama uzmanlarıiçin iş olanakları genişleyecek. ‘Yarını Kodlayanlar’ projesi, bu anlamda dahem Türk hem de Suriyeli çocuklar için daha iyi bir geleceğin kapılarınıaralıyor.”
Gelişmekte olan ülkelerde 2,5 milyar insanın interneteerişimi olduğunu ve bu sayının sürekli arttığını vurgulayan Dunnett, şöyledevam etti:
“Bağlanabilirlik, daha yüksek kaliteyi daha az maliyetlesunmayı mümkün kılarak herkes için eğitimin demokratikleşmesini ve eğitimdefırsat eşitliği sunulmasını sağlıyor. Bağlanabilirlik sayesinde mültecikamplarından Afrika’nın okul bulunmayan ücra köşelerine kadar her yerdeçocuklara daha iyi bir gelecek fırsatı sunulabiliyor. ‘Connected Education’raporuna göre, dijital eğitim hizmetlerinin Vodafone’un faaliyet gösterdiğiülke ve pazarlarda yaygınlaşması ile 2025 yılına kadar 85 milyonu aşkın insanaerişmek ve yılda 7,3 milyar dolarlık ekonomik fayda sağlamak mümkün olacak.”
Hasan Süel: “Çocuklarımız için umut ışığı olmakistiyoruz”
Türkiye Vodafone Vakfı olarak 10 yılı geridebıraktıklarını hatırlatan Türkiye Vodafone Vakfı Başkanı Hasan Süel de şöylekonuştu:
“Son dönemde yaptığımız sosyal yatırımların önemli birodağını çocuklarımıza yönelik olarak başlattığımız kodlama eğitimlerioluşturuyor. Sadece teknoloji tüketen değil aynı zamanda teknoloji üreten birnesil yetiştirmeyi hedeflediğimiz ‘Yarını Kodlayanlar’ projesiyle bir yıldaönemli yol kat ettik. Vodafone’un yayınladığı ‘Connected Education’ raporundayer alan projemiz, tüm dünyaya örnek gösterilerek bizim için gurur kaynağıoldu. Projemizin katılımcılarından 10 yaşındaki Esra Elbuğa, raporunLondra’daki lansmanında kodlamanın hayatını nasıl değiştirdiğini anlatarakdinleyicilerden büyük ilgi gördü. Bugüne kadar 11 ilde yaklaşık 4 binçocuğumuza kodlama öğrettik. Hedefimiz, 2017-18 mali yılı sonuna kadar toplam30 ilde 10 bin çocuğa ulaşmak.”
Bir kardeşlik dili olan kodlama eğitimlerini Suriyeliçocukları da kapsayacak şekilde genişlettiklerini ifade eden Süel, şunlarıkaydetti:
“Türkiye’de yaşayan yaklaşık 3,5 milyonluk Suriyelinüfusun yarısından fazlasını çocuklar oluşturuyor. Savaş yüzünden ülkeleriniterk etmek zorunda kalan ve maddi manevi çok büyük zarar gören bu çocuklardan‘kayıp nesiller’ olarak bahsediliyor. Suriyeli çocuklarla ilgili en büyüksorun, eğitim. Kamp dışında yaşayan nüfusun sadece yüzde 26’sı eğitim alıyor.Türkiye Vodafone Vakfı olarak, ‘Yarını Kodlayanlar’ projemizle Suriyeliçocuklarımızın hayatında bir umut ışığı olmak, onların geleceğini aydınlatacakbir adım atmak istiyoruz. Bu çocuklarımıza geçici bir yardım eli uzatmıyoruz;uzun vadede sosyal hayata entegre olmalarını ve geleceğe umutla bakmalarınıarzu ediyoruz. Bugüne kadar Şanlıurfa’da ve İstanbul’da toplam 680’e yakınSuriyeli çocuğumuza ulaştık. Suriyeli çocuklarımıza da kodlama eğitimlerivererek destek olmaya devam edeceğiz.”
Sezai Hazır: “Çoğu Suriyeli çocuk bu proje ilebilgisayarla ilk defa tanıştı”
Kodlama bilmenin artık okuma yazma bilmek kadar önemliolduğuna değinen Habitat Derneği Başkanı Sezai Hazır ise şöyle konuştu:
“Habitat Derneği olarak, 20 yıldır toplumsal dönüşüm vebilişim odaklı kalkınma alanlarında çalışmalar yürütüyoruz. Türkiye’nin bilişimodaklı dönüşümünü çocuklar ile gerçekleştirmek için Türkiye Vodafone Vakfı ilebirlikte ‘Yarını Kodlayanlar’ projesi ile eğitimler vermeye devam ediyoruz.Çocukların erken yaşta kodlama becerilerinin geliştirilmesi ve bakış açılarınınbu yönde oluşması için çalışıyoruz. Çocuklardaki bu değişimle ülkemizdekibilişim odaklı kalkınmanın hızlanacağını öngörüyoruz. Bununla birlikte, fırsateşitliğini önemsiyoruz ve Suriyeli çocukların aydınlık geleceği içineğitimlerimizi onlara da veriyoruz. Çoğu Suriyeli çocuk bu proje ilebilgisayarla ilk defa tanıştı. Suriye'de belki yarım kalan eğitimleri ya dahayata geçiremedikleri hayallerine burada biraz daha yaklaştılar. İstanbul'daeğitim alan Suriyeli çocukların hayallerine ortak olduk. Suriyeli gençgönüllülerimiz için de farklı bir deneyim oldu. Gönüllü çalışma ve toplumafayda sağlama farkındalığını onlara kazandırdığımız için mutluyuz.”
Hackathon’larla 700’ü aşkın çocuğa ulaşıldı
Şanlıurfa’daki hackathon’a 80 Suriyeli, 45 Türk olmaküzere toplam 125 çocuk katıldı. Böylece, Ağustos 2016’dan bu yana “YarınıKodlayanlar” projesi kapsamında düzenlenen, Türkiye’nin en kapsamlı çocukhackathon’larına katılan çocuk sayısı 700’ü aştı.
“Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında verilen kodlamaeğitimlerini tamamlayıcı rol üstlenen hackathon’lar, çocuklara öğrendiklerinisergileme ve kendilerini sınama imkânı sunuyor. Çocuklar, popüler “kendin yap”robotu mBot, basit bir arayüze sahip programlama ortamı Scratch ve hemen hernesneyi dokunmatik bir yüzeye çeviren icat kiti Makey Makey gibi malzemelerikullanarak takımlar halinde aynı ortamda belli bir sürede inovatif fikirlerinikodlara döküyor. Hackathon’larda, mBot Futbol Maçı, Labirentten Çıkış, mBot SumoGüreşi, Rakibin Balonunu Patlatma, mBot'larla Dinozoru Kurtarma ve mBot ZarTurnuvası gibi oyunlar da oynanıyor. Hackathon’ların sonunda her çocuğa madalyaveriliyor.
30 ilde 10 bin çocuğa ulaşacak
Türkiye Vodafone Vakfı’nın Habitat işbirliğiyle çocuklardakodlama bilincinin geliştirilmesi amacıyla hayata geçirdiği “YarınıKodlayanlar” projesiyle Türkiye’nin dört bir yanında yaşları 7-14 arasındadeğişen çocuklara kodlama eğitimi veriliyor. Bugüne kadar 11 ilde yaklaşık 4bin çocuğun kodlama eğitimi aldığı projeyle, 2017-18 mali yılı sonuna kadar 30ilde 10 bin çocuğa ulaşılması hedefleniyor. Kodlama eğitimlerine katılanların%49’u kız, %51’i erkek çocuklardan oluştu.
Projenin eşzamanlı olarak uygulandığı iller ise şöylesıralanıyor: İstanbul, Balıkesir, Kocaeli, Edirne, Bursa, Manisa, Afyon,Denizli, İzmir, Aydın, Antalya, Mersin, Adana, Samsun, Trabzon, Malatya, Rize,Şanlıurfa, Siirt, Mardin, Gaziantep, Kars, Erzurum, Elazığ, Erzincan, Ankara,Kayseri, Konya, Eskişehir, Sivas, Lefkoşa.
Sırada Arduino eğitimleri var
“Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında, çocuklaragönüllü eğitmenlerin yönetiminde programlamaya giriş, uygulama yapma, hikâyeoluşturma ve oyun yapma gibi konularda teorik ve uygulamalı eğitim veriliyor.Kodlama eğitimlerinde dünyanın en iyi teknik üniversitesi olarak tanınanMIT’nin çocuklara yönelik geliştirdiği temel kodlama programı Scratchkullanılıyor. Ayrıca, Nesnelerin İnterneti (IoT) uygulamalarının kodlanmasınayönelik Arduino eğitimleri de verilecek. Çocukların hayalleri ile gerçeklikarasındaki mesafeyi kısaltan Arduino, bilinmez bir kara kutu olarak görülenelektronik cihazların iç dünyasını aydınlatıyor. Teknik uzmanlığı olmayaninsanlar için tasarlanan, kullanım kolaylığı sunan ve açık donanım özelliğinesahip olan Arduino, çocuklara kendi ısı ölçerlerini ya da uzaktan kumandalıaraçlarını yapma imkânı veriyor. Arduino eğitimlerinin ardından ulusal bir kampdüzenlenerek başarılı öğrenciler yurtdışında kodlama alanında dünyanın öndegelen platformlarıyla tanıştırılacak.
Suriyeli çocuklar da dahil edildi
“Yarını Kodlayanlar” projesine Şubat ayı itibariyleSuriyeli çocuklar da dahil edildi. Kodlamanın bir kardeşlik dili olduğuinancıyla başlatılan eğitimlerde bugüne kadar Şanlıurfa’da ve İstanbul’datoplam 680’e yakın Suriyeli çocuğa ulaşıldı. Şanlıurfa’da kodlama eğitimi alanSuriyeli çocukların %62’si kız, %38’i erkek çocuklardan oluştu. Suriyeliçocuklara yönelik eğitimlerde Scratch kodlama programının Arapça versiyonukullanılıyor ve Arapça konuşan eğitmenlerle çalışılıyor. Tüm çocuklarıneğitimleri 25 gönüllü eğitmenle gerçekleştirilirken, Şanlıurfa'da 10 Suriyeligönüllü eğitmen de projede yer aldı.
“Yarını Kodlayanlar” dünyaya örnek oldu
“Yarını Kodlayanlar”, Vodafone Grubu’nun “ConnectedEducation” raporunda başarı hikâyesi olarak yer alarak, sürdürülebilir eğitimmodeliyle dijital okuryazarlık eğitimi alanında dünyaya örnek oldu. Dünyagenelinde eğitimde dijitalleşmeyi sağlamak üzere Vodafone’un liderliğindehayata geçirilen inisiyatiflerin tanıtıldığı “Connected Education” raporuHaziran ayında Londra’da açıklandı. Raporda “Online EğitimPlatformlarına/Uygulamalara Erişim”, “Dijital Okuryazarlık Eğitimi”, “EğitmenEğitimi” ve “Mülteci Kamplarında Eğitim” olmak üzere 4 ana tema altında 14farklı inisiyatif ele alınıyor. “Connected Education” raporunda anlatılandijital eğitim inisiyatiflerinin Vodafone’un faaliyet gösterdiği ülke vepazarlarda yaygınlaşması ile 2025 yılına kadar 85 milyonu aşkın insana erişmekve yılda 7,3 milyar dolarlık ekonomik fayda sağlamak mümkün olacak.
Kodlama hızla yaygınlaşıyor
Dijital dünyanın "lisan"ı olarak kabuledilen kodlama, çocukların yaratıcılıklarını geliştiriyor ve onlara yenilikçidüşünmenin kapılarını açıyor. OECD’nin dijital ekonomi konulu son raporunagöre, 3 çocuktan 2’si bugün bilinmeyen mesleklere sahip olacak. Dolayısıyla,çocuklara nasıl matematik öğretiliyorsa, kodlama da öğretiliyor. Kodlama birçokAB ülkesinin ilköğretim müfredatında yer alıyor. Türkiye’de de 1'inci sınıftan12'nci sınıfa kadar kodlama eğitimi veri