Ömrüm eğitimin mutfağında geçti, doğal olarak bu alandayapılacak değişiklikleri de yakından takip ediyoruz.

Dün YÖK Başkanımız, merakla beklenen yeni sınav sisteminidetaylı anlattı. Tabi hemen bu haberlerin arkasından da yorumlar geldi.

Mesela Milliyet Eğitim Yazarı Abbas Güçlü, benbeklediğimi bulamadım, mealinde bir tivit attı. Sonra döndüm, Final DershanesiMüdürü İbrahim Gülsu’yu aradım. Gülsu” YGS’nin Haziran ayına alınmasınındışında kayda değer bir değişiklik göremedim” yorumunu yaptı.

Bana göre bir önemli değişiklik daha vardı ki, Prof. Dr.Yekta Saraç, yükseköğretime giriş sınavının yeni adının Yükseköğretim KurumlarıSınavı olduğunu, Temel Yeterlilik Testi’nden 200 ve üzeri puan olan adaylarınbu puanlarının istedikleri takdirde bir sonraki yıl için de geçerli olacağınıaçıklaması diye bilirim. Ancak bu da tartışıldı.

Neyse biz gelen değişiklikleri sizlerle paylaşıp, sonrada yorumuna yapalım inşallah!

 

YENİ SİSTEM NASIL?

Yeni sınav sisteminin adı 'Yüksek Öğretim KurumlarıSınavı' oldu. İki oturumdan oluşacak sınavın birinci oturumu Türkçe ve temelMatematik sorularından oluşan Temel Yeterlilik Testinde, Türkçe ve temelmatematik soruları olacak. Bütün adayların birinci oturuma girmesi zorunlu vebirihci oturumdan sonra öğle arası verilecek. Birinci oturumun uygulanması 40Türkçe ve 40 adet temel matematik sorularından oluşan Temel Yeterlilik Testi,Cumartesi günü sabah oturumunda gerçekleştirilecek. Bu sınavın sonucu adaylarınTemel Yeterlilik Testi Puanı'nı (TYT-Puanı) belirleyecek. Türkçe ve temelmatematik testlerinin Temel Yeterlilik Testi Puanı'nın oluşmasına etkisieşittir. Yani Temel Yeterlilik Testi Puanı'nda Türkçe testinin ağırlığı yüzde50, temel matematik testinin ağırlığı yüzde 50 olacak. İkinci oturum, cumartesigünü öğleden sonra gerçekleştirilecek. Cumartesi günü öğleden sonragerçekleştirilecek olan ikinci oturumda 40 adet Türk dili ve edebiyatı-coğrafya1, 40 adet Sosyal bilimler tarih, coğrafya 2, felsefe grubu, din kültürü veahlak bilgisi, 40 adet matematik ve 40 adet fen bilimleri sorularından oluşmaküzere dört test yer alacak. Burada eğitimcilerin bir önerisi var, sınav öğledensonra değil, bir gün sonra olmalıydı diyorlar…

Devam edelim: “Oturumların süresi geçmiş yıllardaki uygulamalarve adaylarımızın sınav stresi yaşamamaları hususları dikkate alınarakbelirlenecek. İkinci oturumda uygulanacak testlerin ağırlıklarına bakarsaktercih edilecek puan türüne göre sözel puanda; Türk dili veedebiyatı-coğrafya-1 testinin ağırlığı yüzde 50, sosyal bilimler testininağırlığı yüzde 50’dir. Sayısal puanda; matematik testinin ağırlığı yüzde 50,fen bilimleri testinin ağırlığı yüzde 50’dir. Eşit ağırlık puanda; Türk dili veedebiyatı-coğrafya-1 testinin ağırlığı yüzde 50, matematik testinin ağırlığıyüzde 50’dir” olacak.”

 

 

OLUMLU VE OLUMSUZ YÖNLERİ

Her değişen sınav sisteminin bir öncekine göre avantaj vedezavantajlarının bulunabileceğini de kaydeden eğitimciler “Yeni sınavsiteminde biraz daha uzmanlaşmaya gidilmiştir. Önceki sınavlarda öğrenci diğerbranşlardan da sorumlu tutulurken, yeni sınav sisteminde Türkçe ve Matematikmerkeze alınmıştır. Sözelciler için matematik, sayısalcılar içinde Türkçesoruları bir dezavantaj olarak görülmektedir. Fakat dünyada da sözel ve sayısalyeteneği ölçmek için böyle bir yöntem kabul görüyor. Bu nedenle öğrencilerinsözel ve sayısal yeteneğini ölçmek için Türkçe ve Matematiğin merkeze alınmasıolumlu bir değişim. İkinci oturum sınavlarda ise herkes kendi alanındaki sınavsorularını çözecektir. Önceki sitemde sınav 4 aya yayıldığı için öğrencilerüzerinde stres ve baskıdan dolayı oluşan bir olumsuzluk söz konusuydu. Şimdiise sınavın tek güne indirilmesi bu stres ve baskıyı azaltacaktır. (Yukardabelirttim, bazı eğitimciler bir gün ara verilmeliydi diyorlar)Yineaçıklananlara göre sınavda öğrenciler müfredata göre sorumlu tutulacağı da biravantaj olarak görülebilir”

Son sözü söyleyecek olursak; “ Bana göre meslekliselerine ayrı sınav yapılmalıydı, sistem yönlendirmeye gitmeliydi ama olmadı.Şimdi öğrencilere şunları söylemek gerek; ““Adayların, Yükseköğretim Kurulu’nun(YÖK) yaptığı bu değişikliklere karşı endişelenmemelerini ve soğukkanlıolmalı,  çünkü bu değişimler bireyseldeğil, sınava girecek bütün adayları etkileyecek değişimlerdir. Adaylar bundansonraki süreçte, şartların eşit olduğunu akıllarından çıkarmadan, sadecesınavlara odaklanarak çalışmalıdır.

Yazacak çok şey var ama kalın sağlıcakla.