Uzun zamandır beklenen ve beklentilerin yüksek olduğu MEB vizyon belgesi açıklandı. Sayın Bakan dün de ısrarla programın öneminden bahsetti. Gerçekleştirilmesi amaçlanan çalışmaları kısaca özetlemekte fayda olacağı kanaatindeyim. MEB çatısındaki tüm birimlerin hazırlıklarını bu belgeye göre yapmalarında fayda görüyorum.
1-İçerik ve uygulama
• Tüm okullarda Tasarım – Beceri Atölyeleri kuruluyor.
• Müfredat çocuklarımızın ilgi, yetenek ve mizaçlarına göre düzenleniyor.
• Zorunlu ders saat ve çeşitleri azalıyor, esnek ve modüler bir ders çizelgesi oluşturuluyor.
2-Okul gelişim modeli
• Tüm okullarda Tasarım – Beceri atölyeleri kuruluyor.
• Müfredat çocuklarımızın ilgi, yetenek ve mizaçlarına göre düzenleniyor.
3-Öğrenme analitiği
• Veriye dayalı yönetimle bürokratik iş yükü azaltılıyor.
• Eğitimin yönetiminde kullanılan veri tabanları bütünleştirilerek sadeleştiriliyor
• Çocuklarımızın öğrenmelerinin takibi ve desteklenmesi için öğrenme analitiği platformu kuruluyor.
4-Ölçme ve değerlendirme
• Okullarımızda yeterlik temelli değerlendirme uygulamaları başlatılıyor
• Sınıftaki çocukların akademik başarılarının izlenmesi ve desteklenmesi için Türkiye genelinde ‘Öğrenci Başarı İzleme Araştırması’ yapılıyor
• Sınavla öğrenci alan okullar kademeli olarak azaltılıyor.
• Çocuklarımızın tüm kademelerde izlenmesi ve desteklenmesi için ‘ e-portfolyo ’ sistemine geçiliyor.
5-İnsan kaynaklarının geliştirilmesi ve yönetilmesi
• Öğretmenlik meslek kanunu çıkıyor
• Sözleşmeli öğretmenlerin görev süreleri kısalıyor. (3+1 yol oluyor)
• Ücretli öğretmenlerin ücretleri artıyor
• Elverişsiz koşullarda görev yapan öğretmenlere ve yöneticilere teşvik veriliyor
• Öğretmenler ve okul müdürleri yüksek lisanslı oluyor
• Okul müdürlüğü yüksek lisansa dayalı bir meslek oluyor.
• Öğretmen yetiştirme programları uygulama ağırlıklı hale geliyor.
• Öğretmenlere yan alan yüksek lisans imkânı geliyor
• Başarılı öğretmenler yurt dışına gönderiliyor
• Okul yöneticiliğine atanmada liyakat temelli bir değerlendirme geliyor.
• Okul yöneticiliğinin özlük hakları iyileştiriliyor
6-Okulların finansmanı
• Okullara gelişim bütçesi veriliyor.
• Eğitim hayırseverlerinin bağışları için il ve bakanlık teşkilatında yeni bir yapı kuruluyor.
• Diğer bakanlıklarla işbirlikleriyle eğitimin finansmanında yeni bir kapasite yaratılıyor.
• Mesleki teknik eğitim kurumlarının döner sermaye gelirlerini arttırmak için yeni bir modele geçiliyor.
7-Teftiş ve kurumsal rehberlik hizmetleri
• Teftiş sisteminde rehberlik ile inceleme, araştırma ve soruşturma birbirinden ayrılıyor
• Bakanlık müfettişlerine eğitim politikalarının uygulanmalarının izlenmesine ilişkin yeni bir rol veriliyor.
8-Rehberlik ve psikolojik danışmanlık
• Öğrencilere kariyer rehberliği sistemi geliyor.
• Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri Milli Eğitim Sistemimizde yeniden yapılandırılıyor
• Türk kültürüne özgü tanılama, yönlendirme, yetkinlik araçları yapılandırılıyor.
• Rehberlik araştırma merkezleri (RAM) yeniden yapılandırılıyor.
9-Özel eğitim
• Özel gereksinmeli çocukların tespiti için Türkiye genelinde taramalara başlatılıyor.
• Yerel yönetimlerin özel eğitim birimleri kurması teşvik ediliyor.
• Özel gereksinimli çocuklarımız için mobil eğitim setleri oluşturuluyor
10-Özel yetenek
• Özel yetenekli öğrenciler için mevzuat çıkarılıyor
• Özel yetenekli öğrencilerin desteklenmesi için bir kurul oluşturuluyor.
• Bilim sanat merkezleri yeniden yapılandırılıyor.
• Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde okul ve eğitim sistemindeki uygulamalar iyileştiriliyor
• Özel yetenekli çocuklar için müfredatta seçmeli dersler geliyor.
• Özel yeteneklilerin eğitimine yönelik lisans ve lisansüstü öğretmen yetiştirme programları güncellenerek yayılımı sağlanıyor.
Devam edecek…