Yol(ulaşım) medeniyettir. Yıllardır ulaşımın medeniyet olduğunu savunurum zira ulaşımıgelişmiş ve çeşitli olan ülkeler gelişmiş ve uygarlaşmış, ulaşımı gelişmemiş veçeşitlenmemiş ülkeler ise geri kalmıştır. Gelişmiş ülkeler ulaşım sorunlarını(karayolu) yıllar öncesinden hallettiği için başka alternatiflere yönelmiştir.Bizler ise hala kara yolu ulaşımını tamamlamaya çalışıyoruz. Tabi bazınoktalarda hava ve tren yolunu da geliştirdik ancak yeterli değil. Önceleri çokhızlı giden yol projeleri artık yavaşlamış durumda, belki de önemli yollartamamlandı denilerek ikincil veya üçüncül dediğimiz yollarda yavaşlamalar yaşanıyor.

Ülkemizin %80 inden fazlasını gezmiş biri olarak şehrimizinyollarını görünce üzülüyorum. Bizden çok küçük ve geri olan bazı illerde bile ulaşımyollarının çoğu halledilmiş, üçüncül önemdeki yollar kalmış. Bizim ise Göksunyolu hala tamamlanamadı, Türkoğlu - otoban bağlantısı yol ile Pazarcık-Narlıyolu normal çakıl asfalt ve sıcak asfalta kavuşamadı. Ayrıca önemli kavşaknoktalarından Narlı kavşağı ile otoban bağlantısı üst geçitlere kavuşamadı vehala trafik lambaları kullanılıyor. Ama birçok il hatta ilçede bu kavşaknoktaları üstgeçitlerle donatılmış ve trafik lambalarına son verilmiş. Birçokyol ise sıcak asfalta kavuşmuş ve çakıllardan eser kalmamış.

Gelelim asıl meseleye, eğri oturup doğru konuşalım Çağlayancerit,Ekinözü ve Nurhak gibi ilçeler yıllardır ihmal edilen ilçelerimizdir. Builçelerimizin ulaşım açısından da sapa yerde olmaları sorunlarına başkasorunlar katmış. Bence onların sapa bir yerde olmaları bahane edilemez. Çünküsapa olmak çözümlenemeyecek bir sorun değildir. Bu sorunun halledilmesinin yoluoraları ulaşılmaz olmaktan kurtarmaktır. Yani güzel yol ağlarıyla merkeze vedünyaya bağlamaktır.

Çağlayancerit’e bir yol projesi hazırlandı. Çalışmaların başlamasıuzun sürdü ama geç de olsa yola başlanıldı. Yolun kolay kısımları ve kısa bir mesafebitirilmiş ama asıl önemli ve zor noktalar kalmış, bu zor ve çetin yerlerinyapılması gerekiyor ve yapılmayı bekliyor.

Çağlayancerit İlçe Belediye Başkanı Sayın Üzeyir KızılsekiBey ile bu konuyu konuşma fırsatım oldu. Kendisi işin takibinde olduklarını söyledi.Ayrıca; beklenilen kısımda yeni güzergahın yapılacağını ve yolun dağlık alandankarşıya geçirilerek yeniden yapılacağını belirtti. Böylece hem çığ hem de taşdüşme olayı ortadan kalkacak diye de belirtti. Şu anda istimlak işlerininyapıldığını ve kısa sürede başlanacağını söyledi. Bu yol işinin bitirilmesisadece Belediye başkanına bağlı bir durum değil, bence bu işe biraz dasiyasiler ve özelliklede vekiller de sahip çıkmalı, işin ivedi ve daha iyiyapılması vekillerinde bu işe sahip çıkmasına bağlı diye düşünüyorum. Bu türhizmetlerde tüm halk birlik olmalı ve bu işlere sahip çıkmalıdır.  

Başkan da çevre köy ve ilçelerin merkeze taşınması yerineulaşım yollarının geliştirilerek merkezin taşraya yakınlaştırılması fikrinde, ‘Vatandaşdoğduğu büyüdüğü topraklarda daha rahat ve iyi imkânlarla yaşar’ diyor. Bukonuda hem fikir oluyoruz. Daha önceki yazılarımda da belirttiğim gibiinsanları bir yere yığmak daha fazla sorun demektir. Amaç insanları bir yereyığmak ve sorunları çoğaltmak yerine onları dağıtmak ve sorunları azaltmakolmalıdır.

Vatandaş ise şehre bir gün içinde rahat bir şekilde gidipgelebilmek, ilçe veya köyünde yaşadığı halde şehrin imkânlarından istediğizaman faydalanabilmek istiyor. Böylece hem ilçeler ve köylerin nüfus kayıplarıönlenecek hem de şehirler rahatlayacaktır. Sürekli göç ile nüfus kaybı yaşayanbu İlçeler artık nüfuslarını şehir merkezlerine kaptırmak istemiyor. İlçelerboş insanların ve emeklilerin yaşadığı yerler olmak da istemiyor. İlçeler canlıve ticaretin geliştiği yerler olmak istiyor. İlçeler şehirlerde ne varsakendilerinde de onların olmasını istiyor. İlçeler kendi kendini beslemekistiyor. Bunu da nüfusunu koruyarak sağlayabilir. Nüfusunu koruması da ulaşımağının gelişmiş olması ile mümkündür. İstediği zaman şehre gidebilen ve bundanhiç rahatsızlık duymayan kişiler şehre neden taşınsın, şehre taşınarak nedendaha fakir bir hayat yaşasın ve aynı para ile ilçede daha zengin yaşamakdururken pahalı şehirde neden kendisi ve ailesini rezil etsin.

Kıvrım kıvrım, bozuk ve dar yollarda kimse şehre her gün gidipgelmek istemez. Bu meşakkati yolu çekeceğine şehre taşınır ve kıt kanaatgeçinerek şehrin imkânlarından daha iyi faydalanır. Süreli nüfus kaybı yaşayanyerlerde kimse eğitim ve sağlık hizmeti almak istemez. Çünkü yerlisinin bilekaçtığı ulaşımın zor olduğu bir ilçede ne doktor ne polis nede öğretmen kalır. Yerlisininkalmadığı yerde yabancısı neden kalsın ki?

Halk ile biraz muhabbet etme fırsatı da yakaladım hiç kimseÇağlayancerit’e havaalanı, metro veya hızlı tren de istemiyor. İnsanlar ilkönce karayolu ile ulaşım istiyor. Karayoluyla kısa sürede şehre varmak ve istediğizaman da gelmek istiyor. Havaalanı metro hızlı tren gibi hizmetler hayal olduğuiçin halk biraz gerçekçi davranıyor ve bizim karayolumuz güzel bir şekilde yapılsınonlar sonraki iş diyor. Ayrıca bu memlekete sahip çıkalım memleket hepimizin,buraya yapılan bir hizmet tüm Maraş’a yapılmış demektir, diyorlar haklı olarak.

Evet, ulaşım çok önemli ve tez zamanda halledilmeli ancak onundışında bir de doğalgaz meselesi var. Doğalgaza ilçe ve beldelerde yaşayanlarda kavuşmalıdır. Kışın memleketlerini terk eden yaşlı ve emekliler ve kışınmeşakkatli olması nedeniyle küçük yerleri terk edenler de buralarayerleşecektir. Böylece buralar canlanacak ve güzelleşecek daha doğrusu nüfuskaybı nedeniyle yok olmaktan kurtulacaktır. Daha gelişmişve müreffeh ilçeler olması dileğiyle…