Yeni Diyanet İşleriBaşkanımız, Camiler Haftası dolayısı ile bir mesaj yayınladı, der ki; “İslammedeniyeti cami merkezli bir medeniyettir. Camiler, İslam toplumununhayâtiyetini devam ettirebilmesi için ihtiyaç duyulan târihî birikimi vetecrübeyi yansıtan toplumsal birer bellek hüviyetindedir…”

Âyet-i KerimelerdeRabbimiz;"Allah'ın mescitlerini, ancak Allah'a ve ahiret gününe inanan,namazı dosdoğru kılan, zekâtı veren ve Allah'tan başkasından korkmayan kimselerimar eder. İşte onların doğru yolu bulanlardan olmaları umulur." (Tevbe, 9/18)

İki cahan güneşi,alemlerin Efendisi ise Hadîs-î Şeriflerinde;  "Şehirlerde Allah'ın ençok sevdiği yerler mescidlerdir." (Müslim, Mesâcid, 288)

Nedeni bir kitapdolduracak kadar geniştir, ancak İslam dininin esasaı insan eğitimden, yanigüzel ahlak paydalıdır da ondan denilebilir.  

 

EFENDİMİZ ÖĞRETMENOLARAK GÖNDERİLDİ

Medine’de EfendimizinMescidi Nebevide okul olarak değerlendirdiği Ashab-ı Sufa denilen bir mekanıvardır, o topraklara gidenler bilirler. Alemlerin Efendisi günün belirlibölümlerinde burada öğretmenlik yapmıştır..

Bu nedenle; “ Denirki, eğitim tarihi gelişim sürecinde, ilk eğitim kurumlarının mabetler, ilköğretmenlerin de Peygamberlerdir; “Hz. Peygamber bu durumu “Ben bir öğretmenolarak gönderildim.” sözleriyle ifade etmektedir. O, bir defasındamescide geldiğinde bir grubun

nafile namaz kıldığınıdiğer grubun da eğitim ve öğrenme ile meşgul olduğunu görünce, şöyle

demiştir: “Her iki grupda iyi şeylerle meşguller. Ancak, Allah’tan bir şey isteyip dua edenlere o

şeyi verip vermemek,tamamen O’na ait bir durumdur. Hâlbuki diğer gruptakiler ilim elde

ediyorlar ve cehaletikovuyorlar. Ben bir öğretmen olarak gönderildim.” (İbn Mace, Mukaddime

17.)

 

MODEL OLMUŞTUR

Hz. Peygamber gerekörnek davranışlar sergileyerek başkalarının kendisini model almasını

imkân sağlamaksuretiyle, gerekse çeşitli öğretim yöntemleri kullanarak insanların dinîdeğerleri

benimsemelerine veöğrenmelerine imkân sağlamıştır.

Özellikle, sahabe, Hz.Peygamberin davranışlarından etkilenerek onu örnek almıştır. 10

yaşında bir genç ikenHz. Peygamber’in eğitimine arz edilen Enes b. Malik, Efendimizin bu

konudaki tutumunu şucümlelerle ifade etmektedir: “Hz. Peygamber’e yedi yahut dokuz sene

hizmet ettim. Rasulüllahbenim yaptığım bir şey için ‘Bunu niçin yaptın?’, yapmadığım bir şey için

de ‘Niçin yapmadın?’demedi.” (Müslim, Fedail, 51-2; Ebu Davud, Edeb, 1.)

Enes b. Malik’in busözlerinden anlıyoruz ki, Hz. Peygamber, kendi terbiyesine verilenbu

genci nasihat ve sözlüeğitimden çok, örnek davranışlarıyla etkileyerek, onun kendi kendine

düşünme, karar verme veanlama kabiliyetlerini geliştirmesine yardımcı olan, model ve örnek

alma yoluyla öğrenmesineimkân sağlamıştır.

Hz. Peygamber’inanlayışına göre eğitim, bazı dinî bilgilerin zihinde tutulmasından ibaret

bilişsel gelişimlesınırlandırılmış bir süreç değildir. Çünkü dinî inanç ve tutumların oluşması ve

gelişmesinde;duyguların, davranışların ve ilişkilerin önemli etkileri söz konusudur.

Bu açıdan PeygamberEfendimiz, insanların bir araya gelerek ilişki içinde olmalarının dinî

inanç ve tutumlarınoluşmasında önemli etkilerinin olacağını düşünmüştür. Mesela o, çocukların

hatta bebeklerinMescid-i Nebi’ye gelmesine imkân sağlamıştır.

Böylece O, dinî değerlerinilişkiler süreciyle öğrenilebileceğini uygulamalı olarak göstermiştir.(Kaynak Prof. Dr. M. Akif KılavuzUludağ Üniv. İlahiyat Fak)

Sonuç olarak şunusöylemik isterim. Bugün insanlarımız camileri yeniden hayatın merkezinekoymalı. Cami görevlileri de bu konuda, yeni projeler üretmeli.  ‘Namazkıldırma memurları’ değil, her biri birer öğretmen olmalı toplumu aydınlatmalıdiyor.

Saygılar sunarım.