Süleyman Nazif
· Namık Kemal geleneğine bağlı kalmış gür sesli bir şairdir.
· İstanbul’un işgali üzerine yazdığı KARA BİR GÜN adlı makalesiyletanınır.
Safveti Ziya
· Dönemin sosyete yaşamını ele alan SALON KÖŞELERİNDE adlı romanıylabilinir.
Hüseyin Suat Yalçın
· Gave-i Zalim takma ismiyle siyasi ve sosyal hicivler yazmıştır.
· Şiirlerini GAVE DESTANI adlı eserde toplar.
Faik Ali Ozansoy
· İkinci Hamit olarak anılır ve şiirlerini FANİ TESELLİLER adlı kitaptatoplar.
· Ayrıca LALE DEVRİ, NEDİM ve PAYİTAHTIN KAPISINDA adlı oyunlarıvardır.
Ali Ekrem Bolayır, Hüseyin Siret Özsever, Celal Sahir Erozan bu dönemindiğer sanatçılarıdır.
FECR-İ ATİ (1909 – 1912)
Servet-i Fünun edebiyatına tepki olarak doğdu. İkinci Meşrutiyet’le beraberbirlikte dönemin genç edebiyatçıları “Fecr-i Ati Encümeni Edebisi” adıyla birtopluluk kurdular ve kendilerine yer veren Servet-i Fünun dergisinde birbildirge yayımlayarak kendilerini topluma tanıttılar. Bildirgeyi AHMET HAŞİM,HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER, ŞAHABETTİN SÜLEYMAN, ALİ CANİP YÖNTEM, FAİK ALİOZANSOY, MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ, YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU, REFİK HALİT KARAYimzalamıştır.
Özellikleri:
Ø Edebiyatımızda ilk edebi bildirgeyi yayımlayan akım olmuştur.
Ø Sanat ve edebiyatın duyguların eğitimine yardımcı olduğunu ileri sürerek,ulusun gelişmesini ilke edindiklerini bildirmişlerdir.
Ø Amaçları Türk edebiyatını Batı’ya, Batı edebiyatını da Doğu’yatanıtmaktı.
Ø Sanat sanat için anlayışını rehber alırlar.
Ø Sanat şahsi ve muhteremdir görüşünü savunurlar.
Ø Karşı çıktıkları halde Servet-i Fünun edebiyatının geleneğinisürdürmüşlerdir.
Ø Sembolizm akımının etkisi görülür.
Ø Konularında aşk ve doğayı romantik bir anlayışla ele alır.
Ø Tek temsilcisi Ahmet Haşim olmuştur, diğerleri Milli edebiyatageçmişlerdir.
AHMET HAŞİM
· Şiirlerinin hepsini aruzla yazmıştır ve heceyi “köylü vezni” diyerekküçümsemiştir.
· Sembolizmin etkisi görülür.
· Şiiri anlaşılmak için değil duyulmak için olduğuna inanır.
· Ses ve musiki anlamdan önce gelir.
· Dış dünya gözlemlerini kendi prizmasından geçiren şair, şiirde kapalılığıesas alır, şiirin sözle musiki arasında sözden ziyade musikiye yakın olduğunusöylemiştir.
· Sonbahar, akşam kızıllığı, şafak, mehtap ve karamsarlık şiirin temelöğesidir.
· Düz yazılarında dili oldukça sadedir.
· Eserleri: Göl Saatleri, Piyale; Bize Göre, Gurabahane-i Laklakan;Frankfurt Seyahatnamesi.