Bu yazımızda, sizlere Kültür, Turizm, Otelcileri ve Gastronomi Derneği Başkanı Gökhan Büyükdereli ile Kahramanmaraş gastronomisini ile ilgili değerlendirdiklerimiz paylaşacağım.
Şehire kene gibi yapışmış, kamburlarından kurtulmasından sonra sahip olduğu büyük potansiyel ile güçlü Kahramanmaraş ekonomisine kavuşacağını konuştuk.
Gökhan bey, Kahramanmaraş gastronomisi sizin gözünüzle nasıl değerlendirebiliriz?
Gastronomisi olmayan şehirler pazarlanıyor. Kahramanmaraş’ta var olan, köklü gastronomi geleneği ve kültürünü maalesef pazarlayamıyoruz. Sosyal medyanın yaygınlaşması ve TV8’deki Masterchef yarışmasının iki bölümünün Kahramanmaraş’tan yayınlanması, gastronomi kültürümüzü Türkiye çapında bir miktar da olsa öne çıkarttık. Kat edeceğimiz mesafe çok fazladır.
Şehrimizin ticarete bağlı turizmi var. Ayın on beş günü bir turizm hareketliliği oluyor. On beş gün yine bekliyoruz. Bunun sürekli olmasını sağlamamız gerekiyor.
İlimizde genel bir tutuculuğun hakim olduğunu çok rahatlıkla söyleyebilirim. Maalesef Kahramanmaraş şehirlerarası ana yol güzergahında olan bir il değil. Şehir gastronomisi şehrin içinde kalıyor, doyum ve şehir içi ticarete dönük . Yemek kültürü ev içinde hakimdir. Şehirde ticari açıdan restoran kültürü yoktur. Ancak sosyal medyanın etkisi ile bir uyanış oldu.
Minik egolarımız Kahramanmaraş’ta çok güçlü. Benim bağım en güzel, en güzel yemek bizim evde yapılır düşüncesi hakim.
Kendi içerisinde çok zengin, dışarıya yansımamış gastronomi kültürüne ve zenginliğine sahibiz.
Gastronomisi olmayan şehirler pazarlanıyor. Kahramanmaraş’ta var olan, köklü gastronomi geleneği ve kültürünü maalesef pazarlayamıyoruz. Sosyal medyanın yaygınlaşması ve TV8’deki Masterchef yarışmasının iki bölümünün Kahramanmaraş’tan yayınlanması, gastronomi kültürümüzü Türkiye çapında bir miktar da olsa öne çıkarttık. Kat edeceğimiz mesafe çok fazladır.
Şehrimizin ticarete bağlı turizmi var. Ayın on beş günü bir turizm hareketliliği oluyor. On beş gün yine bekliyoruz. Bunun sürekli olmasını sağlamamız gerekiyor.
İlimizde genel bir tutuculuğun hakim olduğunu çok rahatlıkla söyleyebilirim. Maalesef Kahramanmaraş şehirlerarası ana yol güzergahında olan bir il değil. Şehir gastronomisi şehrin içinde kalıyor, doyum ve şehir içi ticarete dönük . Yemek kültürü ev içinde hakimdir. Şehirde ticari açıdan restoran kültürü yoktur. Ancak sosyal medyanın etkisi ile bir uyanış oldu.
Minik egolarımız Kahramanmaraş’ta çok güçlü. Benim bağım en güzel, en güzel yemek bizim evde yapılır düşüncesi hakim.
Kendi içerisinde çok zengin, dışarıya yansımamış gastronomi kültürüne ve zenginliğine sahibiz.
12 Şubat 2019 yılında kurulan derneğimizin çabasıyla, sosyal medyanın da gücüyle büyük bir uyanış oldu. Bu çabaların kartopu gibi büyüyeceğine olan inancımız maalesef önce pandemi sonra da yaşadığımız büyük deprem felaketi nedeniyle hasar aldı. Ümidimizi kaybetmedik, şimdi daha da fazla inanıyoruz, Kahramanmaraş gastronomisini hak ettiği yere geleceği konusunda inancımız tamdır.
Kahramanmaraş’ta Ticaret ve sanayi odası şehrin ekonomisini sanayi ağırlıklı olarak yönlendiriyordu. Burada, 10 seneye yakın ticaret vasıtasıyla da yönlendirilmesi konusunda çalışmalar yaptık.
Kahramanmaraş’ta akademik gastronomik eğitim için neler yapılmalıdır? Bu konudaki öngörüleriniz nelerdir?
Kahramanmaraş belediyesi öncülüğünde “Mutfak Sanatları Akademisi” kurulmalıdır. Geleneksel mutfağımız için burada eğitimler düzenlemelidir. Evlerimizdeki canlı mutfak kültürü, uzman, eli lezzetli hanımlarımız tarafından anlatılması gerekmektedir.
Kahramanmaraş mutfak kültürü, “üç unsurlu gastronomi ekonomisi esasına sahiptir. Bunlar:
I: Masanın servise hazır getirilmesinin ilk koşulu tekstil endüstrimizin ürettiği masa örtüsü, peçetesi, kendi yerelliğimizin sembolü, geleneksel sırma sanatlarımızın nadide sunumum olmazsa olmasıdır.
II: Çok güçlü bakır, çelik mutfak malzemelerinin üretimini yapan sanayiye sahibiz.
III: Yemeğin hazırlanmasında çay hariç her türlü ürünün yetiştiği zengin bitki örtüsüne sahip, bölgemize özel hayvancılık ile Kahramanmaraş mutfağı, dışarıdan destek almadan kendi kendine yeterlilik konusunda örnek bir mutfaktır.
Kahramanmaraş mutfak kültürü, “üç unsurlu gastronomi ekonomisi esasına sahiptir. Bunlar:
I: Masanın servise hazır getirilmesinin ilk koşulu tekstil endüstrimizin ürettiği masa örtüsü, peçetesi, kendi yerelliğimizin sembolü, geleneksel sırma sanatlarımızın nadide sunumum olmazsa olmasıdır.
II: Çok güçlü bakır, çelik mutfak malzemelerinin üretimini yapan sanayiye sahibiz.
III: Yemeğin hazırlanmasında çay hariç her türlü ürünün yetiştiği zengin bitki örtüsüne sahip, bölgemize özel hayvancılık ile Kahramanmaraş mutfağı, dışarıdan destek almadan kendi kendine yeterlilik konusunda örnek bir mutfaktır.
Kahramanmaraş aynı zamanda “gastoteknoloji şehridir. Dünyanın yemeğini Kahramanmaraşlı sananayicilerin ürettiği mutfak gereçleri 120 küsür ülkeye ihraç edilmektedir.
Gastronomi refahın çocuğudur. Şehirin, bölgenin zenginliği, ekonomik alt yapı mutfak kültürünün yaşamasını ve gelişmesini motive etmektedir.
Gastronomi refahın çocuğudur. Şehirin, bölgenin zenginliği, ekonomik alt yapı mutfak kültürünün yaşamasını ve gelişmesini motive etmektedir.
Kahramanmaraş’ta Michelen yıldızına sahip şefin işlettiği bir restoran görebilecek miyiz?
Kahramanmaraş mutfağında kullanılan malzemelerin hepsi ilimizde üretilmektedir. Zengin bitki örtüsüne sahibiz. Yaratıcı şeflerin kendi mutfağımızda harikalar yaratacağına inanıyorum. Ancak, burada, şöyle bir açmaz var. Bu tür restoranların desteğe ihtiyacı vardır. Şehirdeki gastronomi zevkine sahip olanların bu tür işletmeleri desteklemesi gerekiyor. Kahramanmaraş’ta gece konaklamalı turizmin artması bu tür restoranlara pozitif katkı yapacaktır.
Kahramanmaraş ile özdeşleşmiş, “kelle paça” yemeğimiz için, dünyada ilk olacak “Kelle Paça Müzesi” öneriniz vardı. Bu projeniz ne durumda?
Kelle paça müzesi için belediye başkanımıza bir öneri götürdüm. Kelle paça işletmecisi “Menekşe Paça” kellenin kemiklerinden yaptığı çeşitli objelere ile ilgili çok ilginç koleksiyona sahip. Eski Maraş konaklarından birini “Kelle Paça Müzesi” haline getirelim, turistik bir cazibe merkezi yapalım. Şehir dışından gelecek turistler müze-restoranda keyifli anlar geçirip, sosyal medya vasıtasıyla şehrimizin tanıtımına pozitif katkı sağlayacağına olan inancımız vardı.
6 Şubat Kahramanmaraş depremi nedeniyle maalesef bu projemizi hayata geçiremedik. İnşallah yemi seçilecek belediye başkanımız ile bu projeyi hayata geçirmek istiyoruz.
6 Şubat Kahramanmaraş depremi nedeniyle maalesef bu projemizi hayata geçiremedik. İnşallah yemi seçilecek belediye başkanımız ile bu projeyi hayata geçirmek istiyoruz.
“GastroMaraş ve Mürüvvet’in mutfağı” projeniz ne aşamada?
Kahramanmaraş’ta üretilen yerel ürünlerimizin satılacağı ve Mürüvvet Alparslan Nazlı hanım önderliğinde evlerimizde pişen yemeklerin 10-15 kişilik gruplara özel olarak hazırlanıp sunulacağı bir mekan tasarladık. İnşallah 15-20 gün içerisinde hizmete açmış olacağız.
Gökhan Büyükdereli kimdir?
Kahramanmaraşlı turizmci, otel işletmecisidir.
18 yıldır sektörün bir çok alanda mesleğini deneyimlemiştir.
Kahramanmaraş’ta 2013 senesinde kurulan Germanicia Otel’in Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü idi Deprem sırasında ağır hasar alan otel binasında can kaybı yaşanmamıştır. Otel binasının tekrar dönüşümü için beklemektedirler. Şehrin yeni yüzü olan Expo alanında yeni bir otel projesini hızla hayata geçirmektedir. Kahramanmaraş Kültür Turizm Otelciler ve Gastronomi Derneği (KTOGD) Başkanı olarak görev yapmaktadır. Büyükdereli evli ve 2 çocuk babasıdır.
Kahramanmaraşlı turizmci, otel işletmecisidir.
18 yıldır sektörün bir çok alanda mesleğini deneyimlemiştir.
Kahramanmaraş’ta 2013 senesinde kurulan Germanicia Otel’in Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü idi Deprem sırasında ağır hasar alan otel binasında can kaybı yaşanmamıştır. Otel binasının tekrar dönüşümü için beklemektedirler. Şehrin yeni yüzü olan Expo alanında yeni bir otel projesini hızla hayata geçirmektedir. Kahramanmaraş Kültür Turizm Otelciler ve Gastronomi Derneği (KTOGD) Başkanı olarak görev yapmaktadır. Büyükdereli evli ve 2 çocuk babasıdır.