KutadguBilig:

ü  XI. yüzyılda (1069- 1070) Yusuf Has Haciptarafından yazılmıştır.

ü  Doğu Karahanlı  Hakanı Tabgaç Buğra Han’a sunulmuştur.

ü  Saadet veren bilgi, ilim anlamına gelir.

ü  Her iki dünyada da mutlu olmanın yollarınıgösterir.

ü  Didaktiktir.

ü  Olaylar sembolik kişilerle anlatılır:

Küntogdı (Hükümdar): Doğruluk ve Adalet.

Aytoldı (Vezir): Mutluluk ve Baht.

Ögdülmiş (Vezirin Oğlu): Akıl ve Anlayış.

Odgurmuş (Vezirin Kardeşi): AkıbetKavramları.

ü  Mesnevi biçiminde, aruz ölçüsüyle 6645 beyitolarak yazılmıştır. Yapıtta ayrıca 77 beyitlik giriş 124 beyitlik kasidetarzında 3 parça, 173 tane de mani şeklinde dörtlük vardır.

ü  Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır.

ü  Siyasetname türünün Türk edebiyatındaki ilkve en önemli örneğidir.

ü   İslamiyet dönemi Türk edebiyatının ilkürünüdür.

 

Divan-ıLügati’t Türk:

 

ü  XI. yüzyılda (1072- 1074) Kaşgarlı Mahmuttarafından Araplara Türkçeyi öğretmek ve Arapçadan üstün bir dil olduğunukanıtlamak için yazmıştır.

ü  7500 dolayında kelimeyi açıklar.

ü   Türkdilinin ilk sözlüğü, tarihi, coğrafyası, folkloru, mitolojisi veansiklopedisidir.

ü  Türk sözlü edebiyatının yazıya geçen ilkörnekleri: koşuk, sagu, sav ve destan bu yapıtta toplanmıştır.

ü  Yapıtın sonuna, devrin Türk dünyasınıgösteren bir harita eklenmiştir.

 

Atabetü’lHakayık:

 

ü  XII. yüzyılda Edip Ahmet Yükneki tarafındanyazılmış bir ahlak ve öğüt kitabıdır. Hakikatler eşiği anlamına gelir.

ü  14 bölüm, 46 beyit ve 101 dörtlükten meydanagelmiştir.

ü  Giriş bölümü aruz ölçüsüyle ve gazelbiçiminde (aa ba ca) oluşur.

ü  Asıl konuyla ilgili bölümler ve sonuç bölümüdörtlükler şeklinde yazılır.

ü  Şehname vezninde yazılmıştır: Feulün/feulün/feulün/feul.

ü  Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır ve didaktikbir eserdir.

ü  Dili Arapça ve Farsçadır.

Divan-ıHikmet:

 

ü  XII. yüzyılda Ahmet Yesevi’nin “Hikmet”adını verdiği “din ve tasavvuf” ile ilgili şiirlerini topladığı yapıttır.

ü  Yalın bir halk diliyle yazmıştır.

ü  Hakaniye lehçesi kullanılmıştır.

ü  Dörtlükler ve hece ölçüsüyle söylenmiştir.

ü  Kafiyelenişi koşmadaki gibidir (abab, cccb,dddb).

ü  Asıl amacı halka “İslam esaslarını hikmetlibir şekilde” öğretmektir.

ü  Konuları: Allah, Peygamber sevgisi, övgüler,kıyamet günü, dünya işlerinden uzaklaşmak, islam ahlakı, ahiret hayatı gibi…

 

Kitab-ıDedem Korkut:

 

ü  Oğuzların çevredeki boylar ile savaşlarınınyanı sıra Türk boylarının kendi içindeki mücadelelerinin de anlatıldığıöykülerden oluşur.

ü  Destandan halk öykücülüğüne geçiş dönemininilk ürünleridir.

ü  XV. yüzyılda yazıya geçirilmiştir.

ü  Anonimdir.

ü  12 öyküden oluşur.

ü  Şiir ve düzyazı bölümünden oluşur.

ü  Olağanüstü ve gerçek olaylar iç içedir.

ü  Konuları: aşk, kahramanlık, yiğitlik, boylararasındaki savaşlardır.

ü  İçindeki bazı hikayeler: Deli Dumrul,Tepegöz, Bamsı, Beyrek gibi…

ü  Her hikayenin sonunda bilge biri olan DedeKorkut bir değerlendirme yapar ve dua eder.

 

İslamiyetEtkisindeki Türk Destanları:

 

KarahanlıDönemi: Saltuk Buğra Han Destanı

Kazak- KırgızKültür Dairesi: Manas Destanı

Türk- MoğolKültür Dairesi: Cengiz-name

Tatar- KırımKültür Dairesi: Timur ve Edige Destanı

Selçuklu,Beylikler ve Osmanlı Dönemleri:Seyid Battal Gazi,Danişmend Gazi ve Köroğlu Destanı