“Nefse kolay ve tatlı gelen şeyi saadet zannetmemeli, nefse güç ve acıgelenleri de felâket sanmamalıdır.” (İmâm-ı Rabbânî )

Nefsi ve şeytan ile sorunumu olmayan yok gibidir. Öyle yabüyükler ne buyurmuş, “ Nefis küçülür ama ölmez. Sen ölürsen o da seni bırakırgider. Çünkü imtihan bitmiştir!”

İyi de bu nefsi ne yapmak gerek?

Bir de silah arkadaşı var, kör şeytan!

Hatta bir de şeytana taş çıkartacak kadar büyükşeytanlaşmış toplumlar var. Yani eskiden sadece nefis ve şeytanla mücadeederken, şimde her yanımızı şeytanlar sardı!

Önce nefsimize dönelim ki herkesde farklı farklıdır.Değişkendir, bazen karnı doyduğunda kuzu gibi olur, açıktığında üzerinehürler(itler gibi)…

Kur’an bu konuda nefsin basamaklarını açıklar, sonra danasıl mücadele etmemiz gerektiğini uzun uzun anlatır.

 

NEFSİN BASAMAKLARI

Ulvî olan ruh,   cesetlebirleşince yedi perde ile aslî hâlinden perdelenmiştir”(Bu durum bizimimtihan olduğumuzun en büyük delillerindendir) Bu perdelerden her birine nefsindereceleri veya makamları denir.

Birincinefisten yedinci nefse doğru gelindikçe ve her perde kalktıkça; maddi varlık,insanı daraltan karanlık hal, dünyevi yoğunluk azalırken, derece dereceruhaniyet, nuraniyet ve letafet artar, ruha manevi âlemden ışıklar sızar.(Bunuancak nefis mücadelesi yapanlar bilir.) Tam perdeli hâlinde ise hiç ışıksızmaz. Perde sayısı azaldığı orandanefis saflaşır. Nefisterbiyesi, bir merdivenin basamakları gibidir. Her Nefs’in, kendine göreseyri, hâli, ismi, müşahedeleriyle vasıf ve özellikleri vardır.”

İnsanların çoğunda Emmâre türü Nefs görülmekte, Levvâmeondan biraz az, Mülhime, Mutmainne daha azdır. Bu azalma, aşağıdan yukarı doğrugidildikçe artarak devam eder. Nihayet Kâmile Nefs sahibi kul sayısı çok azdır.(İdealtoplumlarda bu sayı fazla olur. Hani nerede o insanlar deriz ya, işte öyle birşey…)

 

NEFSİN BASAMAKLARI

Nefs-i Emmare (Kötülükleri emredici olan nefis). Nefs-iLevvame( Kendisini kınayan nefis) Nefs-i Mülhime( İlham alan nefis). Nefs-iMütmainne( Tatmin olmuş nefis). Nefs-i Raziyye (Allah’tan razı olmuş nefis). Nefs-iMarziyye( Allah’ın kendisinden razı olduğu nefis). Nefs-i Sâfiye( Kemale ermişnefis)

Nefs-i Emmare, Kötülükleri emreden nefis, Nefs-iEmmare’dir. Yusuf Suresi 56. Ayette “Şüphesiz, nefis, kötülükleri emredicidir.”diye ifade edilen nefis, Nefs-i Emmare’dir.

Şehvetin esiri, şeytanın avanesi olmuş; keyfine, zevkine,günaha düşkün olan nefistir. Nefsin en aşağı mertebesidir…

Toparlayacak olursak, insan bu dünyaya imtihan içingönderilmiştir. En büyük imtihanı ise kendisidir. Önce kendi nefsi, sonraşeytan ve ardından da şeytanlaşmış insanlar(arkadaşlar/topluluklar) mücadeleetmek durumundadır…

Mücadelemiz mübarek olsun, yapabiliyorsak. Bunun içinAllah’a dua edip; “ Yarabbi bizi bir saniye de olsa nefsimizle başbaşa bırakma”diyelim.

Kalın sağlıcakla.