Mecnun adını hepimiz biliriz Türkçe'deki kelime anlamı "cin tutmuş, çıldırmış, divane" falan demekLeyla'ya olan aşkıyla efsaneleşen delikanlı, hakikatte bir deli miydi? Eğer deli idiyse derdine kim derman olabilirdi? Sözgelimi çağımızda yaşasaydı psikiyatristler onu tedavi edebilirler miydi? Ayrık bir aşk hastalığına yakalandığı malumdu da, onu bu hastalıktan kim kurtarabilirdi?
Hastalığı yüzünden şimdi onu ayıplamak mı gerekir, takdir etmek mi; acımalı mıyız, gıbta mı etmeliyiz? Ve daha çoğaltılabilecek sorular Fuzulî, Leyla ile Mecnun hikayesinde ona;
"Fezâ-yı aşkı çün gördüm salâh-ı akldan dûrem
Beni rüsvâ görüp ayb etme ey nâsih ki ma'zûrem" dedirtir "Aşkın fezasını gördüğüm andan itibaren aklın rahatlığından uzak düştüm Ey öğütler verip duran! Beni böylesine düşkün görüp ayıplama, çünkü özürlüyüm"
Mecnun'un deli olup olmadığını kestirmek için bu beyitteki birkaç kelime üzerinde durmamız gerekiyor Bilindiği gibi fezâ kelimesi, "ucu bucağı bulunmayan alan, göklerin sonsuzluğu" gibi anlamlar içeriyor Demek ki aşk ülkesi böylesine mekan ötesi bir genişliğe sahiptir Salâh kelimesi "düzelme, iyileşme, rahatlık, barış içinde olma" gibi anlamlar ifade eder Demek ki aklı ön plana alanlar belli bir huzur içindedirler de aklını yitirenlerin rahatı kaçmış, durumu kötüleşmiş olur Rüsvâ kelimesi "itibarsız, saygınlığını kaybetmiş, rezil" anlamlarını taşır Belli ki aşk, sevilene itibar kazandırırken, seveni itibardan düşürmektedir Nâsih, "nasihat eden, öğüt ve akıl veren" demek olduğuna göre galiba aşk, aklın ölçütlerini hiçe saydırmakta, değerlendirmeyi gönül mecrasına çekmektedir "Özürlü, mazeret sahibi" için ma'zûr deriz Mazereti olanların sorumlulukları olmadığına, deliye de sorgu sual bulunmadığına göre, demek ki aşk çılgınlığından dolayı kişi sorumlu tutulamaz O halde aşkın, kişiyi itibardan düşürmesi ne gam!
Şimdi kelimelerin aynı sırasına göre soralım:
Aşka dair bütün mesafeleri içinde ölçen ve yolculuklarını içine doğru yapan bir mecnun için yeryüzünün her ciheti bir feza sayılmaz mı? Aşkı akla tercih eden bir tutkun için, asıl huzur ve salah, aşk fezasında tadılan azapta (=lezzet) değil midir?
İtibar veya itibarsızlık akla göre yapılan bir değerlendirme olduğuna ve âşık da akıl(lılık)dan uzak durduğuna göre aşk yüzünden rüsvâ oluş hakikatte ona bir itibar kazandırmaz mı? Aklı tasnif dışı bırakan bir âşık için her yerde bir nâsih, bir akıl veren bulunması ve onun da bu öğüdü kabul etmemesi garip sayılabilir mi?!
Bırakın deliyi, akıllılardan da olsa hangi öğüdü kim dinlemiştir ki?! Akıldan yoksun olanların dünya ve ahiret sorumlulukları bulunmazken, yani onlar mazur görülürken, aşk ile aklını yitirenin itibar kaygısına düşeceğini kim söyleyebilir?!
Bütün bunlardan sonra, acaba beyitteki akıl, deliliğin zıddı olan akıl olabilir mi? Fuzulî, aklın karşısına deliliği değil de neden aşkı koymaktadır? Aşk, her ne kadar akıl kavramının tersi gibi görünse ve âşıklığın ilk adımında aklı terk etmek şartı aransa da, böyle bir macerada akıl terk edilince insan deli mi olmaktadır? Eğer öyle değilse, akıl kavramıyla çelişen şey aşk değil, bizzat deliliktir Âşık olmak akıllılık olarak değerlendirilemez, tamam ama, bu, deli olmak demek de değildir ki!
Evet, âşık akıldan uzaklaşır ve aklın güdümünde hareket edemez, ama bunun için de kimse ona deli diyemez Denilse denilse, âşıkın kendisi için özge bir yol seçtiği söylenebilir O yol ki akıldan uzak bir fezadır, ama sonu nurdan bir ülkeye çıkar Âşık bu ışıklı ülkeye ulaştığında akıl(lılık)dan çok öte bir itibara kavuşur Bu da onun sorumsuzluğu, itibarsızlığı vs için yeterli mazerettir zaten
Şİmdi! Olgunluk kazanmak için aşk yolculuğuna başvurdu ve dolayısıyla akıl kurallarına uygun hareket etmedi diye hangi deli, Mecnun'u delilikle itham edip tedaviye kalkışabilir?
Onun çılgınlığı (deliliği değil) binlerce akla bedel iken, kim ona imrenmez de akıl vermeye yeltenir?!
Büyük veliler çilehanelerin ıssızlığını, nebiler de mağaraların yalnızlığını sünnet etmişlerken Mecnun aşk hastası olup sahralarda tek başına bir hayatı seçti diye kim onu ayıplayabilir?!
Eğer ayıplanırsa, aşk sayesinde nasıl insan-ı kâmil (mükemmel insan, yetkin birey) olunabilsin ki?!
Mecnun ki, evet, "deli" demektir; ama ondan evvel "tutkun, çılgın, çıldırasıya seven" de demektir Arapça'da bu kelime "gizlenen, örtünen, kapanan" anlamı taşır Akıllanması için babası onu Kâbe'ye dua etmeye götürdüğünde, iltizama başını koyup aşağıdaki dizelerle yalvaran birisi, sizce deli midir, yoksa akıllı mı; aşka sığınmakla başkasına açılmakta mıdır, yoksa içine kapanmakta mı; onun aklı başından gitmiş midir, yoksa aşk ile örtülmüş mü: "Yâ Rab belâ-yı aşk ile kıl âşinâ beni / Bir dem belâ-yı aşktan etme cüdâ beni"
Kalın Sağlıcakla…