Dünyanın çeşitli şehirlerinde "Hareketlilik Haftası" kutlanmaktadır ve Hareketlilik Haftası kutlamalarına katılan şehir sayısı Dünya çapında her geçen gün artıyor.
Avrupa Hareketlilik Haftası, 2002 yılından bu yana her yıl 16 – 22 Eylül tarihleri arasında kutlanmaktadır. Günümüzde dünya çapında kutlanmaya başlanan etkinlik haftasında, yerel yönetimler, kendi şehir merkezlerinde motorize trafiğin kısıtlanması ve sürdürülebilir hareketlilik türlerinin kullanımının teşviki (yaya ve bisiklet ulaşımı) amacıyla çeşitli etkinlikler düzenlemektedir.
2018 yılında Türkiye’den 26 belediye bu etkinliğe katıldı ve bu yıl 61 belediye ile sayı daha da artmıştır.
Kent ve kasabalarımızın geleceğini olumsuz etkileyen ve etkilemeye devam edecek hususların en önemlilerinden biri trafiktir. Trafik probleminin çözümü çok bilinmeyenli bir denklem gibidir. Bu denklemin çözülmesi için atılması gereken adımlardan biri de ulaşım kültürünün doğru yönlendirilmesidir.
Toplu ulaşım araçlarının kullanımı, bisiklete binme ve yürüme teşvik edilmelidir. Bu teşvik, hem altyapının tesisi hem de algı oluşturulması gibi temel adımlardan oluşuyor.
Kahramanmaraş’ta Onikişubat Belediyesi Başkanı Hanefi Mahçiçek’in devasa projesi olan Bisiklet ve Yürüyüş yolu en büyük teşvik’in göstergesidir.
Bu yıl ilk defa Avrupa Ülkeleri 22 Eylül tarihinde "Otomobilsiz Kent Günü’nü" kutlandı.
Otomobilsiz Kent Gününde sokakların motorlu araçlar olmadan nasıl kullanıldığının hatırlatılması yapılacak, toplu ulaşımın özendirilmesine çaba gösterildi.
Ona göre güzergah çizildi.
Ayrıca yaya ulaşımı ve bisiklet kullanımı ile ilgili de çalışmalar yapıldı.
Bu sayede, hava ve ses kirliliğinin kontrol edilmesi amaçlandı.
Hareketlilik Haftası her yıl sürdürülebilir ve toplu hareketliliğin sağlanması ile ilgili belirli bir tema üzerinde odaklanmaktadır. 2019’un teması, "Güvenli yürüyüş ve bisiklet sürme" olarak belirlenmiştir.
Bütün bu bilgileri Kahramanmaraş’ın gelecek planına adapte edilmesi için paylaştım.
Kahramanmaraş’ta kaldırımlar konusunda ciddi gelişmeler kaydettik (Her ne kadar parayı toprağa gömmüş olsak ta, neyse!). Uzun mesafeleri şehir içinde yürüyerek gitmek mümkün.
Ben her gün yapmış olduğum bir şey zaten, benim için standart ve Bisiskleti ise günlük 45 dakika kullanırım.
Tanıdığım birçok kişi, özellikle sağlıklı yaşam anlamında bisiklet kullanmak istiyor.
Ancak şehir merkezinde bisiklet kullanmak, can güvenliği düşünüldüğünde pekte tercih edilecek gibi durmuyor. Çünkü yollarımızın yapısı bunun için yeterli değil.
Kent kültürü ilerlemiş şehirlerde artık çok katlı otoparklar şehir merkezlerine inşa edilmiyor. Otoparklar merkeze komşu inşa ediliyor ve şehir merkezlerine ulaşım, toplu ulaşım araçları ile sağlanıyor. Böylece şehir merkezlerine gereksiz araç trafiğinin girmesi engelleniyor.
Peki, toplu ulaşım desteklenerek, bisiklet ve yaya ulaşımı teşvik edilerek ve trafik yoğunluğu şehir merkezlerinden uzak tutulmaya çalışılarak ne amaçlanıyor?
Cevap basit: Kaliteli bir kent yaşamı.
Araç trafiği ile her geçen gün artan karbondioksit salınımı, çevre ve insan sağlığını çok olumsuz etkiliyor. Toplu ulaşım, bisiklet ve yaya ulaşımı demek; daha az hava kirliliği, daha çok yürüyüş, daha çok hareketlilik ve daha sağlıklı bireyler demek.
Sağlıklı ve stressiz bir yaşam ise kaliteli bir yaşam anlamına gelmektedir.
Hareketlilik Haftası etkinliklerinin, kaliteli bir yaşam algısı için iyi bir başlangıç olduğunu düşünüyorum.
Umarım 2020 yılında, Kahramanmaraş’ta özellikle "Otomobilsiz Kent Günü" etkinliklerine dâhil olur ve Kahramanmaraş’ın gelecek planlamasına ilgili adımları dâhil eder.
Bir gün boyunca birkaç caddenin araç trafiğine kapatılmasının, kalite algısının oluşması ve hizmetlerin hızlanması anlamında olumlu katkılar yapacağına inanıyorum.
En kısa zamanda Kahramanmaraş’ın kaliteli bir kent yaşamına kavuşması dileğiyle…
Kalın Sağlıcakla…