1896’da Servet-i Fünun dergisi çevresinde toplanansanatçıların oluşturduğu edebiyat topluluğudur. Divan edebiyatına karşı yenibir edebiyat kurmaya çalıştıklarından Edebiyat-ı Cedide olarak da bilinir.   

Özellikleri:

ü  Salon veya yüksek zümre edebiyatıolarak da bilinir.

ü  Kuruluşunda R.M. Ekrem’in etkisiolmuştur.

ü  Kapanmasına neden olan sanatçı ise1901’de Fransızca’dan çevirdiği Edebiyat ve Hukuk adlı makaleyle Hüseyin CahitYalçın olmuştur.

ü  Tanzimat edebiyatı sanatçılarınıeleştirmişler ama onların devamı olmaktan da kendilerini alamamışlardır. 

ü  Sanat sanat için anlayışınıbenimsemişlerdir.

ü  Kafiye kulak içindir anlayışınısavunmuşlardır.

ü  Şiirlerinde parnasizm ve sembolizmakımının etkisi görülür.

ü  Fransız edebiyatındanetkilenmişlerdir.

ü  Sone, Terza-rima ve Triyole gibinazım türlerini örnek almışlardır.

ü  Her şeyin şiire konu olabileceğiniileri sürdüler ve daha çok bireysel konulara yöneldiler.

ü  Yeni kavram ve hayalleri anlatırken,Türkçe’de bulunmayan Arapça ve Farsça sözcükleri kullanmakla yapay ve ağır birdil oluşturmuşlardır.

ü  Siyasal baskının etkisiyle ilk yıllartoplumdan kopuk eserler vermişlerdir.

ü  Serbest müstezat ve kendi buluşlarıolan nazım biçimleriyle yazdılar ve nazmı nesre yaklaştırdılar.

ü  Şiirde aşkı, melal, melankoli,karamsarlık, hayal kırıklığı ve doğayı işlemişlerdir.

ü  Roman ve öykülerinde realizm venatüralizm akımının etkisi altında kalmışlardır.

ü  Bu dönemde Türk romanı gerçekkimliğini bulmuştur.

ü  Süslü ve ahenkli bir dil kullanmışlardır.

ü  Roman konusu İstanbul’da geçer amaöykülerde ise İstanbul dışına da yer verilir.

ü  Hikayelerde romana göre daha sade birdil kullanılır.

ü  Kişi ve olay zenginliğinden yoksunolan dönem romanı kişi ve doğa betimlemeleriyle dikkat çeker.

ü  Bu dönemde tiyatro ve gazete sönükkalmıştır ancak roman, öykü ve dergi öne çıkmıştır.

ü  Temsiciler:

TEVFİK FİKRET

·        Ressamşairdir.

·        Batılılaşmave Batı sanat anlayışının yerleşmesinde büyük rolü olmuştur.

·        Manzumhikaye türünün M. Akif’le birlikte Türk edebiyatındaki en güçlü ismidir.

·        Balıkçılar,Nesrin, Hasta Çocuk manzum öyküleridir.

·        İlkinaruzu daha sonraları heceyi kullanmıştır.

·        Parnasizmakımının etkisinde kalır.

·        Şerminadlı eseri hece ölçüsüyle yazdığı çocuk şiiridir. 

·        Eserleri:Rübab-ı Şikeste, Rübabın Cevabı, Haluk’un Defteri, Tarihi Kadim, Doksan BeşeDoğru, Sis, Şermin.

 

 

CENAP ŞAHABETTİN

·        Doktorşairdir.

·        Sembolizmakımı etkisinde kalmıştır.

·        Heceyi“parmak hesabı” diyerek küçümsemiş ve aruzu kullanmıştır.

·        Eserleri:Tamat; Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları; Evrak-ı Eyyam, Nesr-iSulh; Tiryaki Sözleri; Körebe, Yalan, Küçük Beyler.

HALİT ZİYA UŞAKLIGİL

·        Halıticaretiyle uğraşmış bir sanatçımızdır.

·        Tekniğininkuvveti ve oluşturduğu roman diliyle yalnız döneminin değil Türk edebiyatınınen kuvvetli romancısı olmuştur.

·        Birçoktürde eser vermiştir.

·        Realizmakımının etkisi görülür eserlerinde.

·        Romanlarındakonuları genellikle zengin tabaka arasında ve İstanbul’da geçtiği halde;hikayelerinde halk tabakalarına inmiş, İstanbul dışına da yer vermiş ve dahasade bir dil kullanmıştır.

·        Yapıtlarındaağır bir dil ve alışılmışın dışında bir cümle düzeni vardır.

·        Cumhuriyetdöneminde romanlarını sadeleştirerek yeniden yayımlamıştır.

·        Batılıanlamda ilk romanı yazmıştır (Mai ve Siyah).

·        Mensurşiirin ilk örneklerini vermiştir.

·        Eserleri:Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Ferdi ve Şürekası, Nemide, Sefile, Kırık Hayatlar,Bir Ölünün Defteri; Bir Yazın Tarihi, Sepette Bulunmuş, Aşka Dair, OnuBeklerken, Hepsinden Acı, İhtiyar Dost, Kadın Pençesi, İzmir Hikayeleri; KırkYıl, Saray ve Ötesi, Acı Bir Hikaye; Kabus, Füruzan, Fare; Sanata Dair; Mensur Şiirlerve Mezardan Sesler.

MEHMET RAUF

·        İlkpsikolojik romanı yazmıştır (Eylül).

·        Ruhsalçözümlemede oldukça başarılıdır.

·        Eserlerininçoğunda aşk ve kadın konusunu işler.

·        Realizmve natüralizmin etkisi görülür.

·        Dilidönemine göre daha anlaşılır ve özentisizdir.

·        Eserleri:Eylül, Ferda-yı Garam, Genç Kız Kalbi, Karanfil ve Yasemin, Kadın İsterse, SonYıldız, Böğürtlen, Halas, Define; İntizar, Bir Aşkın Tarihi, Aşıkane, ÜçHikaye, Son Emel, Hanımlar Arasında; Pençe, Cidal, Sansar; Siyah İnciler.

HÜSEYİN CAHİT YALÇIN

·        Edebiyatve Hukuk adlı eleştiri makalesiyle Servet-i Fünun edebiyatının kapanmasınaneden olmuştur.

·        Taningazetesi ve Fikir Hareketleri isimli dergiyle edebiyatımıza yenilikgetirmiştir.

·        Eserleri:Hayal İçinde, Nadide; Hayat-ı Muhayyel, Hayat-ı Hakikiye Sahneleri, NiçinAldatırlarmış; Kavgalarım; Siyasi Anılar.