Eğitim sistemimizde ve eğitimdeçok büyük sorunlar var ve bunda da herkes hem fikir. Hükümet son yıllarda eğitimalanında yapmış olduğu fiziksel çalışmalarla eğitimin düzeleceğini bekliyorduama beklenen olmadı. Gerçekten de son yıllarda okulların fiziki ortamlarıiyileşti ve okullar görünüm olarak kaliteli hale geldi. Sınıflara akıllıtahtalar alındı, bilgisayar odaları kuruldu ve tüm teknolojik aletler (eskiden öğretmenlerlaboratuvardaki aletleri kullanmaya korkardı) kullanılmaya başlandı. Fakateğitimde istenen kalite yakalanamayınca yetkililer; “tüm bunları yaptık, demekki sadece bu yeterli değilmiş, o halde başka bir sorun var” demek yerine,okullar iyi ise öğretmenler kötüdür anlayışını seçti. Öğretmeni düzeltmenin yolunuaradı ve onu da buldu. Tek yol vardı, o da öğretmene not vermek. Galiba nasılolsa öğretmen herkese not veriyor, herkes de ona not verse ne olur diyedüşünüldü. Kesinlikle bende bu sorunlardan birinin bazı öğretmenlerinyetersizliği olduğunu kabul ediyorum. Her öğretmen, öğretmen değildir. Tıpkıdiğer mesleklerde olduğu gibi…
Bazı öğretmenler yetersizolabilir, hele de öğretmeni sınavla seçiyorsanız. Maalesef ülkemizdekiüniversite sınav sistemi, istediğin veya yapacağın mesleğe gitme imkanıvermiyor. Onun yerine puanın nereye ve neye yetiyorsa o mesleği seçiyorsun.Böyle bir sınav sisteminde ve ülkede siz kimden ne bekleyebilirsiniz. Tuvaletebile gitmenin yasak olduğu, geleceğinin sınavdaki birkaç saate bağlı olduğuacımasız bir sınav sisteminden geçen bir kişinin istediği veya sevdiği birmesleğe gitmesini beklemek beyhude olur. Sevmediğiniz ve beğenmediğiniz işi nekadar yapabilirsiniz ve bu işte ne kadar verimli olabilirsiniz.
Evet, bazı öğretmenlerin yetersiz olduğu fikrine sonuna kadarkatılıyorum. Diğer öğretmenlerde de eksik olabilir. Hatta bazı öğretmenleröğretmenevi veya kahvelerde sürekli okey veya kağıt oynuyor, bu da doğru. Fakatbunu düzeltmenin yolu öğretmene not vermek midir? Hadi not verdin, onu da kabulettik. Peki, bu notu en iyi veren kişi öğrenci midir?
Evet, öğrenciler öğretmeni değerlendirebilir. Öğrenci iyiöğretmeni ve kötü öğretmeni seçebilir, kimin daha iyi kimin daha kötü dersişlediğini ve kimlerin ders işlemediğini çok iyi bilir. Bunları çok iyi yapanöğrencilerimiz not vermeyi becerebilir mi? Bence çoğunluk beceremez, çünkü notvermeyi silah olarak kullanan öğretmenlerin olduğu bir ülkede öğrenciden nebekleyebiliriz. Not verecek ehliyette olmayan kişilere not yetkisi vermek doğrubir karar mıdır? Zira daha önce öğretmene not veren müfettişlerin, yaşanan bazısıkıntılar nedeniyle not verme yetkisi kaldırılmamış mıydı? Onlar bile doğrunot veremiyorsa (onlar eğitimli ve koskoca yetişkin insanlardır) bu çocuklarnasıl doğru not verecek, hem de nota en çok muhtaç oldukları bir dönemde. Herşeyi not olarak bildikleri bir çağda ve ortamda…
Bu konunun çok iyi tahlil edilmesi gerekiyor. Doğru yolbulunmalı maksat eğitimi düzeltmek ise bu yanlıştan tez zamanda dönülmeli,yoksa daha çok eğitim reformları yapmak zorunda kalacağız.
Geçen gün arkadaşlar bu konu ile ilgili bir video gönderdi. Videodaulusal bir kanalda bu konu ile ilgili bir haber var. Ardından da ekleme gibi gözüken bir öğrenci videosuçıkıyor. Çocuk not verme yetkisini nasıl kullanacağını ve kendisi gibi düşünendiğer öğrencilerin nasıl not vereceğini anlatıyor ve onların duygularınatercüman oluyor. Duygu ve düşüncelerini çok net bir şekilde anlatmış. Bu videobence süper, çünkü tam da olacakları anlatıyor. Her şeyi eksiksiz ve tastamamanlatmış. Tebrik ediyorum bu videoyu yükleyenleri, güzel bir hizmet yapmışlarve öğretmenlerin durumuna tercüman olmuşlar. Ama bu videoyu izleyen bazı öğretmenlerimizinçıldırdığını gördüm. Oysa çok sevinmeleri ve her yerde paylaşmaları gerekiyor.Çünkü bu videoyu kim izlese izlesin öğretmenlere nasıl bir haksızlıkyapıldığını anlayacak ve bu işten hemen dönülmesi gerektiği kanaatine varacak…