Ahmet Yesevi (XII.Y.Y):               

Tasavvuf şiirinin öncüsüdür.

Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.

Dili sadedir, 7 ve 12’li hece ölçüsünü kullanmıştır.

İslam ile ilgili eserini Divan-ı Hikmet’te toplamıştır.

Fakir-name adında da bir eseri vardır.

Hacı Bektaşi Veli (XIII.Y.Y): 

Ahmet Yesevi’nin işareti ile Anadolu’ya gelmiştir.

Sohbetler veya sözler anlamına gelen Makalat adlı bireseri vardır.

Eser bir nevi fakirname’nin açıklamasıdır.

Makalat’ın konusu tasavvuftur. Hz. Adem’in yaratılışı,şeytan  ve şeytani işler, Allah’ınbirliği konuları ele alınır.

Yunus Emre (XIII.Y.Y): 

Tekke edebiyatının en büyük şairidir.

Şiir dili; güzel, temiz ve içtenlik taşıyan bir halkTürkçesidir.

Divanında insan, Allah, ölüm, varlık, yokluk kavramlarınıtasavvuf anlayışında eriterek işlemiştir.

Lirik şiirinin en güzel örneklerini verir.

Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.

İnsana ait konuları işlediği için evrenseldir.

Risalet’ün Nushiye adlı bir mesnevisi ile Divanı vardır.

Hacı Bayram Veli (XIV.Y.Y): 

İstanbul’u, Fatih Sultan Mehmet Han’ın fethedeceğinimüjdeleyen büyük velidir.

Bayramiye tarikatının kurucusudur.

Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.

Yunus’un etkileri görülür.

Dili sade, açık ve anlaşılırdır.  

Kaygusuz Abdal (XV.Y.Y):

Alevi Bektaşi şiirinin öncüsüdür.

Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.

Heceyle yazdığı şiirleri şathiye türündedir.

Şiirlerinde Gaybi mahlasını kullanır.

Yunus’un etkileri görülür.

Şiirlerinin tamamı Divandadır.

Mugalataname ve Budalaname adlı iki nesir kitabı vardır.

Pir Sultan Abdal (XVI.Y.Y):

Alevi Bektaşi şiir geleneğinin en büyüğüdür.

Divan edebiyatının etkisinde kalmadan, sözlü edebiyatınınbirikimlerinden yaralanarak kendine özgü duru bir dil oluşturmuştur.

Şiirlerinde coşkun bir lirizm vardır.

 

Aziz Mahmut Hüdai (XVI.Y.Y):

Dini- tasavvufi şiirinin en önemli temsilcilerindendir.

Hem hece hem de aruz vezniyle şiirler yazmıştır.

Manzum ve mensur 23 kadar eseri vardır.

Divanı yayımlanmıştır.

Niyazi Mısri (XVII.Y.Y): 

Yunus’un bu yüzyıldaki temsilcisi sayılır.

Heceli şiirlerinde Yunus’un aruzlu şiirlerinde ise Fuzulive Nesimi’nin etkisi görülür.

Divan-ı ilahiyat ve Mevaid’ül irfan adlı eseri vardır.

Erzurumlu İbrahim Hakkı (XVIII.Y.Y):

Şair, bilgin ve mutasavvuftır.

Tasavvufi coşkunluk vardır.

Divanı ve birçok ilimden bahseden Marifetname’si ünlüdür.

Tevfikname adlı şiirindeki Mevlam görelim neyler neylersegüzel eyler nakaratı atasözü haline gelmiştir.