24 Nisan2018 tarihinde Kahramanmaraş İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile BüyükşehirBelediyesi tarafından BOYAP(başarıyı okulda yakala projesi) kapsamında,“öğrencilerin ulusal sınav sistemlerine göre hazırlanmalarını sağlayarak,başarıyı arttırmak” amacıyla 8. Sınıf öğrencilerine il geneli deneme sınavıyapıldı.

Uzunzamandır şehirde tüm öğrencilerin girdiği bir sınav sonucunun istatistiklerinigörmemiştim. Soruları ve sınav sonuçlarını analiz edince bu eğitim sistemine neolmuş dedim. Sevgili anne –babalar, değerli yöneticiler, sayın siyasiler busınav amacına uygun, kapsam ve yapı geçerliliği tam, güçlük indeksi bilenlebilmeyeni ayırt etmiştir diyorsanız! Bu sınavın sonuçları ve verilerinde birproblem yok mu sizce?

Bahsigeçen sınava 8.sınıf düzeyinde 18022 öğrenci katılmış. İl geneli Türkçe netortalaması 20 soruda 8.24, İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi 10 soruda 4.06,İngilizce 10 soruda 2.21, Din Kültürü 10 soruda 2.71 ortalamaya sahip. Sözelbölümden oluşan testin ortalaması acaba istenilen seviyede midir? Sayısaldersler de ise; Matematik il ortalaması 20 soruda maalesef 1.90, Fen Bilgisindeise yine 20 soruda 2.38 olarak gözükmektedir.

Budeneme sınavı amacına hizmet ettiğini düşünmüyorum. Mutlaka milli eğitim ölçmeve değerlendirme merkezindeki uzman hocalarımız bu sonuçları değerlendirmiştir.Sıkıntı nerede acaba? Yoksa bu normal hocam mı diyeceklerdir? Belki dehaklılardır. Çünkü 2017 öğretmenlik alan ortalamaları ortada. ÖSYM verilerinegöre geçen yıl 50’şer soru sonunda öğretmen adaylarının ortalamaları şu şekildeoluştu;

Türkçe-29.896

Matematik-16.925

Fenbilimleri- 11.798

Sosyalbilgiler- 23.798

 Dinkültürü- 29.435

Konumuzortaokul öğrencileri olduğu için lise öğretmen ortalamalarını listeye almadım.Ben bu sınavın kapsam geçerliğini ölçtüğü kanaatinde değilim.

Oysakapsam geçerliği bir ölçme aracındaki en önemli geçerlik türüdür. Kapsamgeçerliği bir bütün olarak testin ve testteki her bir maddenin maksada nederece hizmet ettiğidir. Bir testin kapsam geçerliği:

Otestteki toplam maddelerin ölçülecek davranışları ve konu içeriğini örneklemederecesine ve Testteki her bir maddenin ölçmek istediği davranışı ne derece iyiölçtüğüne bağlıdır. Bir testin kapsam geçerliğine sahip olması için bu ikiisteğin birlikte karşılanması gerekir.

Ölçmekonusu; evreni yeterli ve dengeli olarak örnekleyen ve kapsadığı maddelerin herbiri ölçmek istediği davranışı gerçekten ölçen bir test kapsam geçerliğinesahiptir.

Birşeyler yolunda gitmiyor sevgili dostlar. Dillendiremediğimiz bazı gerçekler vargerek sistemden gerekse uygulamadan kaynaklanan. Herhalde amaç da hâsıl oldu!Öğrencileri bu yılki kadar umursamaz, motivasyonsuz ve umutsuz görmemiştim.Birinci yarıyıl belirsizlikler ile geçti. Birkaç idealist öğrenci dışındaçocuklar kendilerini serüvenin akışına bıraktı.

Velilerher hafta bir kaynak almaya devam ediyor. Öğrenciler amaçsız şık karalıyor.Dönütü olmayan bir çalışma yöntemleri var. Kılavuzluk yapamıyoruz.Öğretmediğimiz şeylerden de soru sorunca sonuç bu. Nasıl olsa eve en yakınokula gideceğim diye düşünenin sayısı azımsanamayacak kadar çok.

Çocuklarındünyasına girelim. Ne olur siyaseti, kazanmayı, başkalarını ve kendimizidüşündüğümüzün 0nda biri kadar çocuklarımızı da düşünelim. Hiçbir şey için geçdeğil!