Görsel Sanatlar, eski adı ile Resim Dersi çocuklar için çok önemlidir ve çok azı hariç bütün çocuklar resim çizmekten hoşlanırlar. Çünkü dili ile söyleyemediklerini çocuklarımız resimler ile kendileri daha rahat anlatabilirler…
Görsel Sanatlar, ifade ve beceri dersleri arasında yer alır ve tamamen yetenekle ilişkilidir, yani çocuklarımızın istidadı varsa çok güzel resim çizerler, böylece duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilirler; ancak bu konuda onlara destek gerekir…
Resim deyipte geçmeyin yavrularımızın bilinçaltının derinliğine çizimlerdeki sembollerle ulaşabilirsiniz.
Uzmanlar bu konuda çalışma yapmışlar, ilginç sonuçlara ulaşmışlar. Çünkü duygu ve düşüncelerini sınırlı sözcüklerle anlatan çocuk, bu sınırlamaları görsel sanatlarda aşıyor ve anlatımlar sınırsızlaşıyor…
Çocuklar hayallerini, duygularını, hislerini hatta öfkelerini bile resimde rahatlıkla anlatabiliyor. Yeter ki biz öğretmenler, anne ve babalar onları anlayabilelim.
ARAŞTIRMA SONUÇLARI İLGİNÇ
Geselli (bir bilim insanı) çocuk gelişiminin hangi yaşta olduğunu belirlemiş ve diyor ki; “ Bir çocuk daire çizebiliyorsa enaz 3, kare çizebiliyorsa 3.5 yaşındadır!”(zeka yaşı)
Kellogg ise çocukların çizimlerinin belli aşamalardan geçtiğini ve bu aşamaların evrensellik gösterdiğini ortaya koymuş. Araştırmasında, çizimlerin 5 evreden oluştuğunu. Buna göre:
Karalama Dönemi(2-4 yaş). Şema Öncesi Dönem(4-7 yaş). Şematik Dönem( 7-9 yaş). Gerçekçilik Dönemi( 9-11 yaş). Mantık Dönemi( 11-13 yaş)
Peki çocuk neyi, neden çizer? Bu sorunun cevabı da çok önemli. Bu konuda da araştırmalardan çıkan birkaç husus ortaya koyayım.
İNSAN ÇİZİMİ
Bazen çocuklar çizimleri büyütürler, küçük kağıda büyük bir insan çizerler. (Burada kağıda göre bir oranlamadan bahsediyorum.) Çizimlerdeki büyütme eğilimi ilk olarak öfke ile ilişkilendirilmiş. Nedeni? İnsan öfkesini daima dışarı atmak ister diyor uzmanlarımız.
Gerçi çocuklar sevdikleri, değer verdikleri insanları da büyük çizerler, bunu da burada belirtmem gerekiyor. (Bu durum çocuktan, çocuğa da değişiyor)
Aile Çizimlerine dikkat etmek gerekiyor.
“Çocuğun aile çizimindeki detaylar da aile ilişkileri ve aile içinda yaşadığı belirgin duygular hakkında önemli ipuçları vermektedir. Aile çiziminde karşımıza en çok çıkan konu konumlandırmadır. Çocuğun aile üyelerini ve kendini nasıl konumlandırdığı ilişkiler ve duygular hakkında önemli bilgiler verir.(Not. Adliyelerde uzmanlar, çocuğun ruh dünyasını çizdirdikleri resimlerle anlayabiliyorlar.)Çocuk kendine en yakın hissettiği kişiyi genellikle yakınında çizer. Duygular, zaman ve mekan uzaklaştıkça çizim de uzaklaşır.
AİLE ÇİZİMLERİ
Aile resimleri çizildiğinde, çocuk resimde yer almıyorsa, çocuğun kendini değersiz hissettiği şeklinde bir yorum getirilebilir…
Kardeşine resimde yer vermeyen, çizmeyen bir çocuk için ise uzmanlar; ilk önce kardeş kıskançlığından söz ediyorlar ya da kardeşinden razı olmadığı şeklinde bir yorum getiriyorlar….”
Diyelim ki çocuk resimde anne veya babasından birini çizmemiş ise bu durumda ise çocuk o kişiyi yok sayıyor yani değer vermiyor, diye yorumlanmış…(Kaynak Uzman Psik. Ramazan Şimşek)
Burada şöyle bir sonuç ortaya koyabilirim. Görsel Sanatlar Derside en az diğer dersler kadar önemlidir, çünkü çocuk kendini ya yazılı ya resim ya da sporla ortaya koyacaktır. İşte bu nedenle başta ebeveynler sonra öğretmenler resimleri doğru okuma konusunda bilinçlendirilmesi gerekiyor.
Peki kalın sağlıcakla.