Ödeme yaparken ne nakit veriyorsunuz ne de kart uzatıyorsunuz.  Birkaç saniye içinde cep telefonlarımızdan ödeme yapabiliyoruz. Dijitalleşme ile birlikte yaşanan dönüşümün yoğun şekilde hissedildiği yerlerden biri de ödeme sistemleri…

Yaygın olarak kullandığımız kredi kartları ve banka kartlarının yerini artık dijital cüzdanlar alıyor. Pandemide Temassız ödeme ile hem hal olduk. Temassız kredi kartı ile fiziksel temas olmadan hijyenik bir şekilde hızlıca ödeme yaptık. Bu kolaylığa çok alıştık. Bu yıl Temmuz sonu itibarıyla Temassız Kredi Kartı sayısı 93,5 milyona dayanmış durumda.

Daha ötesine geçiyoruz veya geçmek durumunda kalıyoruz. Dijital cüzdanlar da temassız yöntemlerden biri… Kartlarınızı yanınızda taşımaksızın, telefona gelen onay kodu, QR kod ya da NFC gibi yeni nesil ödeme teknolojileri ile alışverişlerinizi kolayca tamamlayabiliyorsunuz. Bir internet sitesinde satın aldığınız bir ürün için ödeme sayfasına gelip tanımlı kartı seçerek tek dokunuşla ödemenizi gerçekleştirmeniz mümkün.   

BKM verilerine göre Bu yıl Ocak- temmuz dönemi mobil temassız ödeme işlem sayısı yaklaşık 34 milyon, Karekod işlem sayısı ise 53 milyon adede ulaşmış durumda.

Dijital cüzdan bir elektronik sistemdir.  Bu sistem ile kart sahipleri kartlarının bilgilerini sisteme ekliyor, burada saklıyor, gerektiğinde güncelliyor ve iptal edebiliyor. Dijital cüzdan teknolojisini hem fiziksel alışverişlerde hem de internet üzerinden yaptığınız alışverişlerde kullanmanız mümkündür. Ayrıca ATM’lerden nakit para çekebiliyor, fatura ödeyebiliyorsunuz. Ayrıca konser biletleri, hediye kartları, sadakat kartları vs. saklayabilirsiniz.

Son yıllarda hayatımıza önce bir konsept olarak dahil oldu. Sonrasında yavaş yavaş hem ülkemizde hem de dünyada kullanılmaya başlandı. Geçen yıl dünyada dijital cüzdanlar e-ticaret alışverişlerinin %50’sini, mağaza alışverişlerinin de %30’unu oluşturmuş ve toplamda 14 trilyon dolar işlem hacmine ulaşmış. Bu rakamın 2027’de 25 trilyon dolara ulaşması bekleniyor diyor araştırma sonuçları…

Dijital cüzdanın yaygınlaşması dünyada doğudan başladı. Çin dijital cüzdan ile harcamalarda açık ara önde. Çin’de yaklaşık on yıldır var olan dijital cüzdanın kullanımının %80’lerde olduğu ifade ediliyor. Genel Asya-Pasifik pazarında ise bu oran online ödemelerde % 70, mağaza içi ödemelerde ise %50’lerde… Çin’in hemen arkasından az bir farkla dünyanın en kalabalık ülkesi ve en çok genç nüfusa sahip Hindistan geliyor.

Avrupa’ya geldiğimizde ise oranlar bir hayli düşmekte. Avrupa’da e-ticaret işlemlerinin sadece %30’unda, fiziki ödemelerin ise %13’ünde dijital cüzdan kullanılmış. ABD’de ise yine benzer rakamlar mevcut. Burada online satışların %37’si, fiziki harcamaların %47’sinde dijital cüzdanlar ile yapılmış.

Ülkemizde geçen yıl Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası ödemeler alanında düzenlemelere ilk defa “dijital cüzdan” tanımını ekledi ve dijital cüzdan hizmetinin sunulması ile ilgili şartlar düzenlendi. Henüz ülkemizde dijital cüzdan kullanımının pek yaygın olduğu söylenemez.

Globalde cüzdan kullanıcı sayısının 3,7 milyar adet olduğu ve 2028 yılı için bu sayının 5,4 milyara ulaşması tahmin ediliyor. Ya da hedefleniyor!

Dijital çağ aynı zamanda gözetim çağı olarak da isimlendiriliyor. Bu dönemin en büyük tartışma konularından birisi teknoloji aracılığı ile kişilerin takip edilmesi ve davranışlara göre yeni modellemelerin oluşturulmasıdır.

Çin getirmiş olduğu Sosyal Kredi Sistemi adını verdiği bir sistemle vatandaşlarının para harcama alışkanlıklarını, sosyal medya kullanımı, sokakta kurallara uyup uyulmadığına dair bilgileri yapay zeka aracılığı ile takip ederek puanlıyor.

Dijital cüzdan harcama davranışımızı kontrol etmenin yeni bir modeli mi?

Yorum sizlerin…