Milli Eğitim Bakanlığımız, önümüzdeki günlerde yeni bir sistem hazırlığı içinde olduğunu, gelecek 3 yıl için yapılacak değişiklikler hakkında kamuoyunu bilgilendireceğini açıklamış; ardından her kişi ve kurumun yapılacak değişikliği katkıda bulunması çağrısı yapmıştı. 

Bu çağrı üzerine başta eğitimciler olmak üzere, ilimizde de eğitimciler kolları sıvadı. MB Emekli Başmüfettişlerinden Halil Arık, MEM Emekli Şube Müdürlerinden Abdulhakim Eren ve Eğitimci İbrahim Gülsü beyefendiler bakanlığa sunmak üzere 8 sayfalık bir rapor hazırladı. 

Rapor henüz kamuoyu ile paylaşılmadı ancak bir suretini eğitimcilerden alarak inceleme fırsatı buldum. 

Raporda neler var? Önce kısaca özetleyeyim, sonra da değerlendirmemize yapalım. Özete geçmeden önce, bu meslekdaşlarımıza teşekkür etmek istiyorum. Çünkü, eğitimi dert edinmişler, yani vatanımızın gelecekteki yöneticileri olan yeni nesil için zaman ayırıp ilimiz adına bir rapor hazırlamışlar, şimdi de bakanlığa sunacaklar. Geçelim mi? 


OECD ÜLKELERİNDE SON SIRALARDAYIZ

Raporun hemen giriş kısmında, bütün çabalara rağmen eğitimde OECD ülkeleri arasında son sıralarda yer alışımıza işaret ediliyor. 

 Kahramanmaraş Eğitim Vakfı olarak kendimizi anılan konuda sorumlu tutarak bu raporu hazırladıklarını belirten heyet; ilk olarak Öğretmen Yetiştirme ve Sınıf Yönetimi konusunda düşencelerini aktarıp; “ Milli Bilinci Yüksek Nesiller Yetiştirmek Gerekiyor!” diyor. 

Öğretmenliğin eğitim-öğretim ve buna dayalı yönetim işlerini yürüten bir ihtisas(uzmanlık) mesleği olduğunu, öğretmenin branşında donanımlı olması gerektiği belirtilerek, eski Öğretim Liselerine benzer bir model önerilmiş. 

Yapılması gerekenleri 5 madde halinde sıralanırken, şöyle denmekte: “ Üniversitelerin ilgili bölümleri ile işbirliği içerisinde,yeni bir öğretmen yetiştirme modeli geliştirilmelidir. Tıpkı eski öğretmen okulları son sınıf öğrencilerinin okularda uygulama yapmaları gibi…

Bu bölümün sonunda  Maarif davamızın öncülerinden merhum Nurettin Topcu’nun “Dünyada hiçbir fetih, kaderin sırrına vakıf olanlar için, sınıf kapısını açmak kadar şerefli değildir!”Sözü ile tamamlanmış. 


EĞİTİM YÖNETİCİLİĞİNDE 

Raporun orta kısımlarında Eğitim Yöneticiliği Atamasında adil olunması, “Liyakat”a önem verilmesi gerektiği vurgulanmış. Sonra, denetimin ise eskiden olduğu gibi müfettişler tarafından yapılması gerektiği önerilmiş. Gerekçe ise, öğretmenin eksiklerinin ortadan kaldırılması!” Olarak gösterilmiş. 

İlerleyen bölümde, öğretmen ve öğrenci kılıf kıyafet yönetmeliğinin yeniden düzenlenmesi gerektiği belirtilerek. Liselere geçişte, öğrencilerin yönlendirilmesi gerektiği, buna 8. Sınıfta başlanıp, 9. Sınıfta netleştirilmesi ve bundan sonra Alan Liseleri ile eğitime devam edilmesi gerektiği vurgulanmış.(Bana göre en önemli kısmı burası. Yani bütün liseler alan liseleri olmalı deniyor.)

Raporun Mesleki Formasyon ve Akademik Bilgi Kazandırma bölümünde ise çok önemli bir başka konuya değiniliyor. “ Lise itibariyle öğreneciye mesleki formasyon ve akademik bilgi kazandırıp, bireylerin yetkinliğini artırmak, bireyleri kısa sürede iş hayatına kazandırmak eğitim sürecinde zaman kaybını önler! Denilmekte.(Not, bu tespit çok ama çok önemli!!!!!)

Meslek Liselerindeki öğrencilere ise sınavlarda, kendi alanları doğrultusunda akademik seviyelerine farklı olduğu için, potansiyellerine göre sınava tabi tutulması isteniyor.

(Bu duruma göre, liseler alanlara ayrılacak, her alan ayrı sınava tabi tutulacak, üniversitelerde yine Alan Üniversiteleri olacak)

Raporun son kısmında Özel Öğretim Kurumlarına yönelik teklifler yer alırken, eğitimde özelleşmenin teşvik edilmesi ve devletin yükünün azaltılmasında fayda olacağı belirtiliyor. 

Bu tekliflerin çoğunluğuna katılırım ve derim ki, Anaokulları(3-6) yaş zorunlu eğitim kapsamına alınmalı. İlkokulda davranışlar üzerinde durulmalı ve çocuk her yönü ile tanınmalı. Ortaokul 6. Sınıfta yönlendirmeye başlanılmalı ve ruh eğitimine mutlaka yer verilmeli ve bilinmeli ki, birde eğitim asla disiplinsiz olmaz!”Bunun için  Disiplin Yönetmeliği de gözden geçirilmeli !”Diyor ve  yazımı tamamlıyorum. Kalın sağlıcakla.