Yazımın hemen başında belirteyim, TEOG yerine gelen, yenisistem eskisinden daha iyi olacak, bu tespiti eğitimin mutfağından olan, gerekteorisyen ve gerekse pratisyen olarak yapıyorum.

Önce şunu belirteyim, bir sistem değişikliğinde öncekiile yeni geleni karşılaştırdığımızda, artı ve eksilerini düşünerekbelirleniyor.

Eğitim camiası TEOG geldiğinde, çok iyi diyordu, şimdi busistem daha iyi görüşündeler, bu bağlamda yeni sistem hakkında kısa bilgiverip, sonra da konuyu açalım.

Pazar günü A Haberde basın toplantısını dikkatlicedinledim. Bakanımıza gelen soruları, Nurullah Dal’a(Özel Okullar Dernek Başkanı) yöneltilen sorular ve cevaplarını not aldım.

Bilindiği üzere Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, Yenisınavsız mahalli yerleştirme sistemiyle öğrenciler evlerine en yakın 5 okuldanbirini tercih edeceğini. Nitelikli okullara girmek isteyen öğrenciler ise"isteğe bağlı olarak" merkezi sınava gireceğini."Eğitim Bölgesive Sınavsız Mahalli Yerleştirme" sistemiyle öğrenciler adreslerine enyakın 5 okuldan birisini seçeceğini belirterek şunları söyledi;

Belirlenecek nitelikli okulları hedefleyen 8. sınıföğrencileri ise isteğe bağlı olarak "merkezi sınava" girecek.

90 dakika sürecek merkezi sınavda 60 soru yer alacak.Sayısal ve sözel olmak üzere iki bölümden oluşacak sınav tek oturumdayapılacak. Sınavda 6, 7 ve 8'inci sınıf müfredatından sorular yer alacak.Merkezi sınav haziran ayının ilk hafta sonu yapılacak. Okulların kontenjanı dolduğundaokul başarı puanı esas alınacak.  

 

5 LİSE SEÇİLECEK, İSTEYEN SINAVA GİRECEK

Bakanımız açıklamasında eski sistemin eksiklerinianlattıktan sonra konuşmasını şöyle sürdürdü;

“ Başvuruda öğrencinin karşısına 5 okul çıkacak, tercihyapacak. Başvuruda her öğrenci 5 lise seçebilecek. Yeni sistemle çocuklarınortaokula kaydettirildiği anda hangi liseye gideceği bilinecek. Ortaokul ilelise arasındaki bağı kurmuş oluyoruz. Yüzde 90'ın üzerindeki öğrenci içingeçerli.

Esas gayemiz sınavsız liselere geçişi sağlayabilmek.Bunun için ne yapmak lazım; bütün liselerimizi fen lisesi ayarına çıkarmamızlazım. Tüm liseleri fen lisesi, sosyal bilimler ve prohe okullar ayarınaçıkarmak hedefimiz. Okullarımızın kalitesini artırdığımızda sınavsız geçişisağlayacağız.

Ülke genelinde belirlediğimiz sınırlı sayıda okulumuzasadece isteyen 8. sınıf öğrencilerinin gireceği bir sınav hazırladık. Sınavyapacak nitelikli okulları mayıs ayında açıklayacağız. Sınava girmek isteğebağlı. Bir liseye yerleşmek için bu sınava girmek zorunlu değil. Sınavmecburiyeti ortadan kalktı. Sadece nitelikli okulları hedefleyenler sınavagirebilecek.

 

SINAV MERKEZİ OLACAK

Merkezi bir sınav olacak. Sınav haziranın ilk hafta sonuyapılacak. Sınav süresi 90 dakika olacak, 60 soru yer alacak. Sınavda, 6, 7 ve8. sınıf müfredatından hazırlanacak sorular sorulacak. Merkezi sınav, sayısalve sözel olmak üzere iki bölümden oluşacak ve tek oturumda yapılacak. Bu sınavagirenler için de 5 tercih veriyoruz. Okulların kontenjanı dolduğunda okulbaşarı puanı esas alınacak.

Adrese dayalı kayıt sistemi için sunulacak 5 okul içindemeslek lisesi, Anadolu lisesi ve imam hatip lisesi bulunacak. Öğrenciistemediği bir okula yerleştirilmeyecek.

Yabancı eğitim kurumları isterlerse kendi sınavlarınıyapabilecek. İsterlerse bakanlığın merkezi sonuçlarıyla kayıt dayapabilecekler."

 

RAHATLATTI

Başka söylediğim gibi, yeni sistem öğrenciyi, veliyi aynızamanda trafiği de rahatlatacak. Neden? Bir defa dünyanın her yerinde akademik zekâyasahip öğrenci gurubu %20’dir. Bizim ülkemizde de bu sınava öğrencilerin %20/25’inin gireceğini düşünüyorum. Bu önemli bir rahatlama.

İkincisi, yeni dediğimiz sistem aslında 1980 öncesiuygulanıyordu. Örneğin Maraş Lisesinde tüm öğrenciler birlikte okurdu. Birbirimizdenyararlanırdık.  Hal böyle olunca, diyelimki, benim Matematik dersinden sorunum var, çalışkan bir arkadaşıma soruyu sorupöğrenirdim. Yani ‘tembel’, ‘çalışkan’ aynı sınıfta ders yapardık(Not: Tembelçalışkan öğrenci yoktu, akademik zekâları farklı çocuklar vardır, halk deyimiile yazdım) Zaten aynı başarıdaki çocukları bir okula toplamak, daha başarılıolmalarını sağlamıyor. Son olarak bütün sistemlerin artı ve eksisi vardır. Busistemin eksikleri de olabilir, ancak önemli olan eksiği görüp, düzeltmektengeçiyor. Şahsım adına alkışlıyorum. Darısı müfredata, kalın sağlıcakla.