Liselere geçiş sistemi ile ilgilidüşüncelerimi birkaç gün önce yazmıştım. Zannederim hafta başındaydı. Tabi, buyazımdan sonra veliler, öğrenciler ve eğitimciler bizi arayarak, öneri vekaygılarını dile getirdiler.  Sistemekarşı duranlar vardı, destek verenler.

Yapmamız gereken Finlandiya gibi,yeniden bir sistem kurmaktır diye düşünüyorum. Çünkü çağdaş medeniyeteulaşmamız için, özünde kendi milli değerleriniz, genelde ise milletler arasındageçerliliği olan doğruları birleştirmek gerekiyor. Aslında şunu bilmekgerekiyor. Bütün sistemlerin artı ve eksileri olacaktır. Yeni sistemin deeksikleri olabilir. Ancak, sistem gelecek önerilere açık olduğu için destekverdim. Siz daha iyisini sunarsanız, sorun kalmaz. Tek başına eleştiri,sorunları çözmez diye düşünüyorum.

İşte bu bağlamda, Kahramanmaraş EğitimBir Sen İl Başkanlığı önemli bir açıklama yaptı. Başkanımız Abdülaziz Aydın, bizlerlepaylaştığı açıklamada yeni sistemin hem olumlu, hem de önerilerini dilegetirdi…

 

OLUMLU YÖNLERİ

İşte olumlu yönleri;  “ Tüm öğrencileri merkezi olarak sınava sokanve yerleştiren bir geçiş sistemi yerine bu yeni sistemde öğrencilerin sadecebir kısmının sınavla yerleştirilecek olması ve sınavın isteğe bağlı olması, sınav stresini azaltması yönüyleolumludur.

İkinci olarak, puan üstünlüğünegöre tüm okulların sıralanması, okullar arasındaki eşitsizliği ve hiyerarşiyiartırmakta ve özellikle düşük puanlıokullara ve öğrencilere yönelik olumsuz tutumlara ve etiketlemelere nedenolmaktaydı. Yeni sistemde, sınavla öğrenci alacak okullar hariç, okullarınçoğunluğunun bir taban puanı olmayacağından, bu okullar arasındaki başarısıralaması ortadan kalkacaktır. Okullar,öğrenci başarısına göre daha heterojen bir şekilde oluşacaktır. Bu ise,okullar arasındaki katı hiyerarşiyi ve başarı farkını azaltacaktır. Ayrıca,bazı okullar ve öğrenciler doğrudan başarısız olarak etkilenmektenkurtulacaktır.

 

YAPILMASI GEREKENLER

Eğitim Bir Sen başkanımızyapılması gereken önerileri ise şöyle sıralamış:  “Merkezi sınavla öğrenci alacak okullarınbelirlenmesinde özellikle nüfus ve kentin büyüklüğü gibi nesnel kriterlermutlaka dikkate alınmalıdır. Fenliseleri ile sosyal bilimler liselerine ek olarak bazı Anadolu liseleri, meslekliseleri ve imam hatip liseleri de merkezi sınavla öğrenci almalıdır. 

Merkezi sınav için öngörülen 60 sorununkapsam geçerliliği düşük olacaktır. Bundandolayı soru sayısı artırılmalıdır. Sınavın 6 ve 7. sınıfların konularını dakapsaması, halen 8. sınıfta bulunan öğrencileri okul dışı kaynaklarayönlendirme riski taşımaktadır. Dolayısıyla merkezi sınavın kapsamı 8. sınıf konularıyla sınırlandırılmalıdır. 

Sınavsız yerleşecek öğrencileri yerleştirmedekatı bir merkezi yerleştirme anlayışı yerine daha esnek bir yaklaşımbenimsenmelidir.Ortaöğretime yerleşme ile ilgili iş ve işlemler merkezi olarak Bakanlıktarafından değil, il ve ilçe millî eğitim müdürlükleri tarafındanyürütülmelidir. Böylece, öğrenci ve ailelerin tercih ettiği okul türüne göreikametlerine en yakın okula yerleştirilmeleriiçin yerel imkânların maksimize edilmesi amaçlanmalıdır. Zira hangimuhitte hangi okul türüne ne kadar talep olduğu önceden bilinmediği için, yazbaşında netleştirilecek talepler doğrultusunda ve demokratik eğitim anlayışıçerçevesinde, il ve ilçe millî eğitim müdürlükleri söz konusu taleplere uygunbir arz oluşturmalıdır. Aksi hâlde, mevcut arz ile talep arasında büyük birmakas söz konusu olabilir.

Sınavsız yerleştirme işlemi yapılacakokullara katı bir kontenjan/kapasite sınırlaması konulmamalıdır. Aksi hâlde, öğrencinin evinin enyakınındaki okula yerleşmeme ihtimali söz konusudur. Bundan dolayı, öğrencininevinin en yakınındaki tercih ettiği okul türüne adrese dayalı olarak yerleşmesiesas olmalıdır.”  

Şimdi, bir eğitimci olarak derimki, “ Binalarda keramet yok, çalışan öğrenci için, sistemler pek etkili olmaz,sistem daha çok farklı ilgi ve yeteneği olan öğrencileri etiler. Başarı içinçalışmak,  ilgili veli ve mesleğini sevenöğretmenler gerekiyor. Gerisi teferruattır.

Gelin teferruatları inmeden,eğitimin amacına odaklanalım. İlkokuldan veya ortaokuldan sonra mutlakayönlendirme yapmak durumundayız.

Konu uzun, kalın sağlıcakla.