Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati edebiyatsanatçılarının edebiyatımızla ilgili yenilikler hakkında söz verip deyapamadıklarını Milli edebiyat sanatçıları yapmıştır. Yani edebiyatımıza köktendeğişikliği getiren bu akım olmuştur. 

Özellikleri: 

ü 1911’de Selanik’te, Ömer Seyfettin ve arkadaşlarınınçıkardıkları “Genç Kalemler” dergisiyle Milli Edebiyat akımı başlamıştır. 

ü Milli bir edebiyat meydana getirmek için edebi dilinmillileştirilmesinden başlanması gerektiğini bildiren “Yeni Lisan” makalesiniyazarlar. 

ü Yazı dilini konuşma diline yaklaştırmak istemişlerdir.Böylece ikililiği ortadan kaldırmış olacaklardır ve İstanbul Türkçesi esasalınmıştır.

ü Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçede söylendiklerigibi yazılmaları istenmiştir. 

ü Dilimize yerleşen Arapça ve Farsça kelimelerinkullanılmasına devam edilmesi savunulmuştur. 

ü Arapça ve Farsça dilbilgisi kurallarının kullanılmamasıve bu kurallarla yapılan tamlamaların, bazı istisnalarla, kaldırılmasıdüşünülmüştür. 

ü Dilde sadeleşmeyi savunmuşlardır ve bunu eserlerindeuygulamışlardır. 

ü Milli konulara yönelmişlerdir. Roman, hikaye vetiyatroda mahalli ve ferdi konular işlenmiştir. 

ü İstanbul dışına çıkılarak Anadolu’ya yerverilmiştir. 

ü Gerçek şiirimizin Halk şiiri ve milli ölçümüzün Heceölçüsü olduğunu ileri sürmüşlerdir. 

ü Realizm akımının etkisi altında kalmıştır.  

ü Sanatçıları: 

ÖMER SEYFETTİN 

· Akımın kurucularındandır. 

· Genç Kalemler dergisini çıkarmıştır.

· Yeni Lisan makalesiyle dilde sadeleşme kaidelerini belirtmiştir. 

· Tanzimat ile giren küçük hikayenin en başarılıörneklerini verir ve öykücülüğü bir meslek haline getirir.  

· Dili olabildiğince sade ve akıcıdır. Edebi sanatlarayer vermez. 

· Realizm akımından etkilenmiştir. 

· Maupassant tarzı (olay) öykücülüğü benimser. 

· Öyküleri konulara göre çeşitlilik gösterir: gündelikhayat, çocukluk ve askerlik hatıraları; tarih ve milli bilinç; menkıbe veefsaneler gibi… 

· Eserleri: Öyküleri (Kaşağı, Pembe İncili Kaftan, BeyazLale), romanları (Efruz Bey, Ashab-ı Kehfimiz), diğer eserleri ( TürkMasalları, Vatan, Yalnız Vatan, Turan Devleti, Yazmak Sanatı) veşiirleri. 

ZİYA GÖKALP 

· Türkçülük akımını bir sisteme bağlayıp topluma mal edenbir fikir adamıdır. 

· İlk sosyoloğumuz kabul edilir. 

· Edebi yetkinlikten uzak, sade dil ve hece ile didaktikşiirler yazmıştır. 

· Dilimize yeni kelimeler kazandırmıştır (mefkure, harsgibi…). 

· Fikir yönü daha ağır basar: Türkçülüğün Esasları,Türkleşmek- İslamlaşmak- Muasırlaşmak, Türk Medeniyet Tarihi; Kızıl Elma, YeniHayat, Altın Işık; Malta Mektupları. 

MEHMET EMİN YURDAKUL 

· Vatan (milli) şairi ve gür sesli (Namık Kemal gibi)şair olarak tanınır. 

· Şiirleri teknik bakımdan basittir. 

· Şiire yeni biçimler getirmiştir (13-15’li hecekalıplarını kullanmıştır). 

· Geleneksel nazım şekilleri yerine 3-6 ve 8’zer nazımbirimlerini kullanmıştır. 

· Eserleri: Türkçe Şiirler, Türk Sazı, Ey Türk Uyan, TanSesleri, Ordunun Destanı, Zafer Yolunda, Aydın Kızları, Mustafa Kemal,Ankara. 

ALİ CANİP YÖNTEM 

· Milli edebiyata yöneltilen eleştirilere cevapniteliğinde yazılar yazmıştır. 

· Eserleri: Geçtiğim Yol; Milli Edebiyat Meselesi veCenap Bey ile Münakaşalarım; Ömer Seyfettin’in Hayatı ve Eserleri, TürkEdebiyatı Antolojisi. 

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ 

· XX. yüzyıl yazar ve edebiyattarihçilerimizdendir. 

· Eserleri: Türk Dili ve Edebiyatı Hakkında Araştırmalar,Türk Edebiyatı Tarihi, Türkiye Tarihi, Bugünkü Edebiyat; Türk Edebiyatında İlkMutasavvıflar, Türk Saz Şairleri. 

HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER 

· Hitabet ve nutuklarıyla tanınır. 

· Eserleri: Dağ Yolu (hitabeleri) ve Günebakan(makaleleri). 

AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU 

· Türkçülük ve halkçılık için mücadele etmiştir. 

· Eserleri: Gönül Hanım; Çağlayanlar ve Haristan veGülistan.