Tanzimat, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati edebiyatsanatçılarının edebiyatımızla ilgili yenilikler hakkında söz verip deyapamadıklarını Milli edebiyat sanatçıları yapmıştır. Yani edebiyatımıza köktendeğişikliği getiren bu akım olmuştur.
Özellikleri:
ü 1911’de Selanik’te, Ömer Seyfettin ve arkadaşlarınınçıkardıkları “Genç Kalemler” dergisiyle Milli Edebiyat akımı başlamıştır.
ü Milli bir edebiyat meydana getirmek için edebi dilinmillileştirilmesinden başlanması gerektiğini bildiren “Yeni Lisan” makalesiniyazarlar.
ü Yazı dilini konuşma diline yaklaştırmak istemişlerdir.Böylece ikililiği ortadan kaldırmış olacaklardır ve İstanbul Türkçesi esasalınmıştır.
ü Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçede söylendiklerigibi yazılmaları istenmiştir.
ü Dilimize yerleşen Arapça ve Farsça kelimelerinkullanılmasına devam edilmesi savunulmuştur.
ü Arapça ve Farsça dilbilgisi kurallarının kullanılmamasıve bu kurallarla yapılan tamlamaların, bazı istisnalarla, kaldırılmasıdüşünülmüştür.
ü Dilde sadeleşmeyi savunmuşlardır ve bunu eserlerindeuygulamışlardır.
ü Milli konulara yönelmişlerdir. Roman, hikaye vetiyatroda mahalli ve ferdi konular işlenmiştir.
ü İstanbul dışına çıkılarak Anadolu’ya yerverilmiştir.
ü Gerçek şiirimizin Halk şiiri ve milli ölçümüzün Heceölçüsü olduğunu ileri sürmüşlerdir.
ü Realizm akımının etkisi altında kalmıştır.
ü Sanatçıları:
ÖMER SEYFETTİN
· Akımın kurucularındandır.
· Genç Kalemler dergisini çıkarmıştır.
· Yeni Lisan makalesiyle dilde sadeleşme kaidelerini belirtmiştir.
· Tanzimat ile giren küçük hikayenin en başarılıörneklerini verir ve öykücülüğü bir meslek haline getirir.
· Dili olabildiğince sade ve akıcıdır. Edebi sanatlarayer vermez.
· Realizm akımından etkilenmiştir.
· Maupassant tarzı (olay) öykücülüğü benimser.
· Öyküleri konulara göre çeşitlilik gösterir: gündelikhayat, çocukluk ve askerlik hatıraları; tarih ve milli bilinç; menkıbe veefsaneler gibi…
· Eserleri: Öyküleri (Kaşağı, Pembe İncili Kaftan, BeyazLale), romanları (Efruz Bey, Ashab-ı Kehfimiz), diğer eserleri ( TürkMasalları, Vatan, Yalnız Vatan, Turan Devleti, Yazmak Sanatı) veşiirleri.
ZİYA GÖKALP
· Türkçülük akımını bir sisteme bağlayıp topluma mal edenbir fikir adamıdır.
· İlk sosyoloğumuz kabul edilir.
· Edebi yetkinlikten uzak, sade dil ve hece ile didaktikşiirler yazmıştır.
· Dilimize yeni kelimeler kazandırmıştır (mefkure, harsgibi…).
· Fikir yönü daha ağır basar: Türkçülüğün Esasları,Türkleşmek- İslamlaşmak- Muasırlaşmak, Türk Medeniyet Tarihi; Kızıl Elma, YeniHayat, Altın Işık; Malta Mektupları.
MEHMET EMİN YURDAKUL
· Vatan (milli) şairi ve gür sesli (Namık Kemal gibi)şair olarak tanınır.
· Şiirleri teknik bakımdan basittir.
· Şiire yeni biçimler getirmiştir (13-15’li hecekalıplarını kullanmıştır).
· Geleneksel nazım şekilleri yerine 3-6 ve 8’zer nazımbirimlerini kullanmıştır.
· Eserleri: Türkçe Şiirler, Türk Sazı, Ey Türk Uyan, TanSesleri, Ordunun Destanı, Zafer Yolunda, Aydın Kızları, Mustafa Kemal,Ankara.
ALİ CANİP YÖNTEM
· Milli edebiyata yöneltilen eleştirilere cevapniteliğinde yazılar yazmıştır.
· Eserleri: Geçtiğim Yol; Milli Edebiyat Meselesi veCenap Bey ile Münakaşalarım; Ömer Seyfettin’in Hayatı ve Eserleri, TürkEdebiyatı Antolojisi.
MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ
· XX. yüzyıl yazar ve edebiyattarihçilerimizdendir.
· Eserleri: Türk Dili ve Edebiyatı Hakkında Araştırmalar,Türk Edebiyatı Tarihi, Türkiye Tarihi, Bugünkü Edebiyat; Türk Edebiyatında İlkMutasavvıflar, Türk Saz Şairleri.
HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER
· Hitabet ve nutuklarıyla tanınır.
· Eserleri: Dağ Yolu (hitabeleri) ve Günebakan(makaleleri).
AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU
· Türkçülük ve halkçılık için mücadele etmiştir.
· Eserleri: Gönül Hanım; Çağlayanlar ve Haristan veGülistan.