2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM Yılı başladı.
Hayırlı, uğurlu, başarılı olur inşallah. Öğretmen, öğrenci, yöneticilerimize, velilere kolay gelsindiyorum.
Her öğretim yılı başlarken istatistiklere bakarım.Öncekiyıllarda neler yaşamışız ona bakarım.Bu yıl nasıl iyi olur diye düşünür, meraklanırım.
Gönlüm denize bakan adama benzesinister.
Mesel şu;
Adamın biri oturmuş denize bakıyormuş.N e yapıyorsun diye sormuşlar.
-Dalga sayıyorum demiş.Denizin dalgası mı biter kaç oldu demişler.
Adam;
Giden gitti. Şu gelen bir demiş.
Keşki gidenlere boş ver, şu gelen yeni yıl bir diyebilsem.Amaolmaz değil mi?
Olmaz olmaz.
Bu yazımda "Sözlü ve Yazılı Anlatım Becerisini" paylaşmakistiyorum
Günümüz eğitiminde şu yedi beceri olsun istenir.
Peki neler bunlar;
1-Eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi,
2-Değişik katmanlar da iş birliği kurma becerisi,
3-Sorumluluk alma ve girişimcilik becerisi,
4-Sözlü ve yazılı anlatım iletişim becerisi,
5-Zihinsel çeviklik ve esneklik becerisi,
6-Bilgiye ulaşma ve işleme becerisi,
7-Meraklanma ve hayal kurma becerisi,
Hepsi önemli beceriler ama sözlü ve yazılı anlatım becerisi ilk önce kazanılması gereken beceridir sanırım.
Sözlü anlatım ya karşı karşıya veya iletişim araçları ile olur.Telefon,görsel, işitsel araçlar.
Öğrenci söylemek istediğini anlatamaz ise söz alamaz, tartışmaya veya etkinliğe katılamaz, kendi özgüveni olmaz.Bu durum öğrenciyipasif, güvensiz, ekip adamı olmaktan uzaklaştırır.İçine kapanık, öfkeli, uyumsuz bir kişiliksahibi yapar.
Öğretmen bu olumsuzluğu ortadan kaldıran uzman kişidir.Teşhisi de O koyar,tedaviyi de O yapar.
Olmaz ise rehberle, ailesiyle paylaşır.Çözüme kavuşturur.Sebepleriortadan kaldırır.
Öğretmen öğrencinin yanlışını bulmak yerine, doğrularını gösterip motive eder.Sınıfta söz verir, en iyi bildiği konuyu anlattırır.Güvendiğini belli eder.Bir şekilde rol verir.
O öğrenci artık düşüncelerini söyleyerek ben varım der.Haklarını sözlü olarak ifade eder.Grup sözcülüğü yapar.Yani BİREY olur.
Yazılı anlatım da sözlü anlatım kadarönemlidir.Bir birini tamamlayan unsurlardan ikisidir.
Yazılı anlatımın kaynağı okumaktır.Öğretmen öğrencinin seviyesinegöre edebi değeri olan eserler okutursa hem sözlü beceri kazanmasına, hem de yazmak becerisinin alt ya
pısını oluşturur.Okuma devamlı, anlayarak, özümseyerek olmalı.Okuduğunu özetleyebilmeli.Hem sözlü hem de yazılı.
Yazmada dilbilgisi kuralları çok önemlidir.Bu kuralları okuduğu eserlerde bizzat görerek yazım hatalarını yapmaz.Bu öğrendiklerini yazılarındauygular.Böylelikle kendini geliştirir.Daha sonrataklit yerine kendine has anlatım geliştirir.
Öğrencilere sözlü ve yazılı anlatımı kavratıp beceriye dönüştüremezsek nasıl bir kişi ile karşı karşıya kalırız?
Derdini anlatamayan, kendini ifade edemeyen,karşıdakini anlamakta zorlanan, tutuk,
agresif, problemli tiplerle."Adamın nedediğini bir türlü anlamadım gitti" ifadelerini kullanırız.
Sözlü ve yazılı becerisi olmayan dan;
Ne iyi bir öğretmen, ne iyi bir toplumönderi, ne iyi bir yönetici, ne iyi bir tanıtım elemanı vb. olur.
Olması gereken, istenen nedir?
Sözlü olarak bütün argümanları kulanabilen, konusunu anlatabilen, anlattğını yapabilen, yazdığını okuyup yorumlayabilen bir nesil, becerikazanan kişiler.O kadar...
Özet olarak sözlü ve yazılı anlatım iletişim becerisi olan bireyler eğitiminhedefi, yetiştirmekte biz eğitimcilerin görevi.
Bu zor olsa da yapmak zorundayız.