Hz. Yusuf(as) hikayesini hemen hemen hepimiz biliriz.Ancak istedim ki, konuyu bir de Kur’ani çerçevede öğrenelim ve O’nun hayatındançıkartmamız gereken dersleri paylaşalım. Çünkü edep, haya gibi kavramlarayeniden sarılmamız gerekiyor…

İnsanın nefsine dur demesi hiç de kolay değil. AncakRab’bimiz iman sahiplerini koruyor ve kolluyor. Sözü uzatmadan, hikayemizebaşlayalam.

“Yûsuf’un köle olarak bulunduğu evin hanımı Zelîha onaâşık oldu ve onunla birlikte olmak için planlarını hazırladı. Eşinin evdebulunmadığı bir sırada bütün kapıları kilitledi ve “haydi gel!” diyerekkendisini ona teslim etmeye hazır olduğunu bildirdi. Ancak kadının aklınıbaşından alan bu tutkusuna karşılık Yûsuf,iradesine ve duygularına hâkim oldu, peygamber namzedine yakışır bir şekildecevap verdi ve Allah’ın haram kıldığı bir şeyi yapmayacağını bildirerek teklifireddetti. “O, benim velinimetimdir, bana güzel davrandı” meâlindekiifadeden Yûsuf’un bu çirkin fiili Allah korkusundan değil de efendisine karşısaygısızlık olur, endişesiyle yapmadığı anlaşılmamalıdır.

Zira o, önce Allah’a sığındığını ifade etmiş, sonra da evsahibinin kendisinin efendisi olduğunu, dolayısıyla ona karşı da böyle birihanetin olamayacağını vurgulamıştır.(Buradan çıkartacağımız bana göre ikiönemli hadise var. Birincisi haram olan karşı cinse karşı kendimizi korumamızgerektiği ki bu erkek olur kadın olur fark etmez. İkincisi de bir insanınekmeğini yiyorsanız, onun namursunu malını korumak gerektiğidir)

 

ZALİMLER İFLAK OLMAZ

Neyse biz devam edelim. Nitekim devamında zalimleriniflah olmayacaklarını bildirmek suretiyle bu fiili işleyenlerin zalimlerolduğuna işaret etmektedir. Bunu izleyen âyette de kadın ona meylettiği haldeonun, Allah’tan gelen bir ilhamsayesinde kadına meyletmekten korunduğu bildirilmiştir.(Yusuf Suresi23. Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 3 Sayfa: 226)

“İşaret ve ikaz” olarak çevrilen burhân hakkında çeşitligörüş ve rivayetler olmakla birlikte (Zemahşerî, II, 312) bunun, Allah’tan gelen bir ilham olduğu kanaatiağır basmaktadır. Buna göre kadının tahrikleri karşısında Yûsuf’ta ona yaklaşma arzu ve isteğidoğmuş, ancak Allah’tan gelen bir ilham sayesinde bu çirkin işin haramolduğunu hatırlamış ve kadına yaklaşmamıştır. Âyetin akışı da Yûsuf’un bu fiilden korunmuş olduğunugöstermektedir. Bu olay, peygamberlerin peygamberlik öncesinde de büyükgünah işlemekten korunmuş olduklarını savunan görüşü destekler.(Kaynak : Kur'anYolu Tefsiri Cilt: 3 Sayfa: 226-227)

(Bu bölümde dikkat buyurursanız, Rabbimiz, iman sahipleriniaçıkça koruyor. Hani ilham veriyor deniyor ya, bu daha çok yüreğe korku düşmeşeklinde oluşuyor ve kalbinizİ titriyor. Takva sahibi kardeşlerimiz bunu çokiyi bilirler.)

 

DELİLLERE BAKMAK GEREK

Hikayeye devam edelim. Bundan sonra Yûsuf, Zelîha’nın kilitlemiş olduğu kapıları açarak dışarıçıkmak istedi. Onu dışarı bırakmak istemeyen Zelîha, arkadan gömleğinden tutupçekerek gömleği yırttı.

Kapıda kocasıyla karşılaştılar. Kölesiyle zina etmeyigöze alan Zelîha maksadına ulaşamadan böyle bir manzara ile karşılaşınca,durumunu kurtarmak için Yûsuf’a iftira etmekte bir sakınca görmedi, onuncezalandırılması gerektiğini söyledi.(Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 3Sayfa: 227)

Yûsuf’un kendisini savunması üzerine, kadının ailesindenolup kuvvetli ihtimalle Aziz ile birlikte eve gelmekte olan, tecrübeli bir kişikanaatini şöyle ifade etti: Gömlek önden yırtılmışsa kadın, arkadan yırtılmışsaYûsuf haklıdır. Mevdûdî bu zatın yargıç olma ihtimalinden söz eder (II, 454).Yargıç olup olmadığı kesin olarak bilinmemekle birlikte âdil olduğuanlaşılmaktadır zira kadının ailesinden olduğu halde taraf tutmamış veadaletten ayrılmamıştır.(Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 3 Sayfa: 2279

Aziz, gömleğin arkadan yırtılmış olduğunu görünce, bununkadının bir tuzağı olduğunu anladı ve kadınların tuzağının yaman olduğunuvurguladıktan sonra, Yûsuf’a olayı gizli tutmasını ve unutmasını, karısına dagünahından tövbe etmesini emretti. ”  

Hikaye uzundur, bu hikayete Kur’an da uzun uzunanlatılır. Biz bu kadar ile yetinelim.

Kalın sağlıcakla.