Artık ergenlik yaşı9-10 kadar öne geldi. İlkokul 3. Sınıfta bazı erkek öğrencilerin, ergenliköncesi dönemi özelliklerini taşıdıkları görmek beni çok şaşırtmıştı. Ancakyedeklerinden, içtiklerinden, GDO’ yiyeceklerden bahsediyorum. İzlediklerindengördüklerinde çocuklar etkileniyor ve erken ergenlik dönemine giriyorlar…

Dün ilkokuldördüncü sınıf ve ortaokul birinci sınıf öğrencilerini içine alan 11-14 yaşgurubu öğrencilerin erken ergenlik dönemi öncesi hırçınlaşmış, söz dinlemeyenhareketlerinden  bahsetmiştim. Oldukçailgi çekmiş, hocam dediler siz eğitim konularında yazılarınıza devam edin, çokfaydalanıyoruz. Birde, çocuklarımız için neler yapmamız gerekiyor. Çünkü, eşimde bende ne yapacağımızı bilemiyoruz. Öneriniz nedir? Sorusunu yönettiler.

Dolayısı ile bugün, bu yaş gurubu öğrencileri içini neler yapılabileceği ile ilgilideğerlendirmelerde bulunmak istiyorum.

Hemen ifade edeyim,biz öğretmenler için daha çok pratik kısmında anlarız. Teorik kısımlarınarehberlik uzmanları, piskoloklar daha iyi bilirler.

Bu nedenle pratiküzerinde durayım. Hadi bismillah.

 

ÇOCUK MUAMELESİYAPILMAMALI

Her yaşın birözelliği vardır, küçüklere büyük muamelesi yapmak ne kadar yanlış ise, ergenede çocuk muamelesi yapmak o kadar yanlıştır.

Önerim şu: “Onlaraartık çocukmuş muamelesi yapılmamalı. Ödevlendirme yaparken, kendilerini geliştiriciödevler ve görevler verilerek sorumluluk alma ve yerine getirme bilincioluşturulmalı, bir şeyler başarabilme duygusu kazandırmalı, takdir etmeyibilmemiz gerekiyor.

Ancak bunlarıyaparken ölçülü olmak gerekir. Zira onlar halen çocuk ve öğrenmeleri gerekenbirçok davranış vardır. Aşırı takdir, şımarıklığı destekleyebilir, keza aşırıdisiplin de kırabilir. Dengeli olmaya dikkat etmemiz gerekiyor.

Bu dönemde veli veöğretmen ilişkisi çok önem arz ediyor. Okul dışında aileler çocuklarını yakıntakibe alıp, doğru arkadaş edinme, yabancılarla arkadaşlık yapmama gibikonularda tembihlerde bulunmalı.

Sonra, öğrencilerekitap okuma alışkanlığı kazandırılmalı, çünkü en iyi arkadaş kitaplardır. Amabunun yanında insan sosyal bir varlık olduğu içinde, doğru arkadaş seçimiyaparak, dostluklara önem vermeli diye düşünüyorum.

Burada okuduğukitaplarda denetlenmeli, içeriği bilinmeli, aynı şekilde izlediği filmler v.s debilinmeli

Öğrencilere kitapönerirken öğrencinin aile yapısı da dikkate alınmalı önereceğimiz kitaplaraileyi rahatsız etmemeli.

Kitap okumaçizelgesi oluşturulmalı, sınıf kitaplığı kurulmalı ve sınıf danışmanı takipetmeli.

Kitap hedefleribelirlenmeli ve okuyanlara kitap hediye edilmeli.

 

OKUL ETKİNLİKLERİKONTROL EDİLMELİ

Evden okula dönenöğrenci, bir süre dinlendikten sonra anne, çocuğunun okulda neler öğrendiğinikontrol etmeli. Her derste öğrenilen kazanımlar denetlenmeli. Aslında bu çok dazor bir iş değil, sadece ders programına uygun olarak, mini bir denetlemeşeklinde gerçekleştirilmeli. Böylece hem konu tekrarı yapılmalı, hemde yarınınderslerine hazırlık yapılmalı. Şunu söylemek istiyorum, öğrencilere düzenli ders çalışma alışkanlığı kazandırılmalı.

Öğrencilerimizin doğal durumları bozulup,zihinsel bir karmaşa yaşadığı hissedildiğinde, öğretmenine bildirilmeli, rehberöğretmen ile işbirliği içinde sorunları çözülmeli.

Öğrencilere okuldaolup biten her şeyi eve götürmeme alışkanlığı kazandırılmalı.

İlkokulda bu olayçok yaygındır. Her kesimden her çocuğa mesaj götüreceksek bunun zaman zamanyapılması gerekir. Öğrencilerin ilgi alanları, yetenekleri keşfedilmeli vebunlar geliştirilmeli. Okulda ve okul dışında çocuğun bu alanları geliştirecek ortamlarve imkanlar sağlanmalı. Öğrenciler iyi motive edilmeli, başarılarödüllendirilmeli. Karşı cinsle uyum içerisinde çalışabilme ve iyi bir iletişimkurabilme alışkanlıklar kazandırmalı. Tabi konu geniş, bir kitap hatta birkaçkitap konusu olabilir…

Burada ara verip,sağlıcakla kalın diyorum.