Eğitimde iki unsur çok önemlidir, bunlardan birincisianne, ikincisi öğretmen. Her ikisi bir olursa, yani veli ile öğretmen el eleverirse, çocuklarının geleceğe bir o kadar doğru hazırlar.

Hani Maraşlılar çok kullanırlar, çekirdekten yetişme deyimini. Bir fertin topluma faydalıolması için çocuklar çekirdekten yetişmek zorundadır. Bunu da temelde anne,disiplin noktasında ise baba sağlar. Yani 0-6 yaş çocuklarından birinciderecede sorumlu ailedir. Şahsen etkili ve yetkili biri olsaydım, aileler çocukyapmadan önce onlara yetiştireceği çiçeklerin bakımını yani eğitimi nasılyapması gerektiğini zorunlu kılardım. Bana göre her anne adayı evlenmeden önceçocuk eğitimi, aile hukuku, eş idaresi ve benzeri konularda eğitim almalıdır.Bugün iki genci bir araya getiriyoruz, hiç evliliğe hazırlamadın, hadi evcilikoynayın diyoruz. Onlarda evcilik oyununu başarırlarsa evli kalıyorlar, yoksasoluğu mahkemede alıyorlar! Bu konuya neden girdim?

Bir dostumun eşi telefonla beni aradı, oğlu ilkokul 4.Sınıfa geçmiş. Bende bu yıl 4. Sınıfları okuttuğumu bildiği için şöyle bir soruyönetti: “ Oğlum bu yıl çok değişti, fırtına gibi, gergin, ne desem karşılıkveriyor. Çabuk kızıyor, başaramama duygusu çoğaldı v.s. Ben ne yapmam gerek.

 

BU KADAR TESADÜF OLUR

Bende veli toplantısı için bu konuda bir sunumhazırlıyordum. Kendisine, o yaş gurubundaki çocukların özelliğini okudum.İsterseniz, sizlerle de paylaşım bir kaçını, sonra da yorumumuza dönelim. 11-12Yaş Grubu Çocuklarının Psikolojik Özelliklerini (4.ve 5.Sınıf)için uzmanlarşöyle yazmış: “Bir çok gelişimci bu döneme fırtınave gerginlik dönemi adını vermiştir.

Hem bedensel hem de psikolojik açıdan bir çok temeldeğişiklerin oluştuğu bir çağdadırlar. Kızlarda (10-12) Erkeklerde(12-14)(Hemen uyarayım, şimdi çocukların bu özellikleri 3. Sınıfta görülmeyebaşladı)

Ön plana çıkma anlayışı daha belirgin olarak ortayaçıkar.

Çabuk kızma, çabuk alınma

Düşünmeden tepkide bulunma (Agressif davranma)

Kıskançlık, başaramama durumunda okuldan veöğretmenlerden şikayetçi olma

Daha çok sevgi ve ilgi bekleme

Doğru veya yanlışta olsa görüşlerini haklı gösterecekdüşünce kurallarına ve mantık yollarına sıkça başvururlar ve tartışırlar.

Sık sık endişe ve umutsuzluğa kapılma.

Bir gruba katılma özlemi ve kutuplaşmalar

Çevrenin takdirini kazanma duygusu baskındır. Bundandolayı başarısızlık sonucunda kendini yetersiz bulup içe kapanma görülebilir.

Utangaçlık duygusu ve dikkati çekme korkusu yoğun olarakgörülür.

Bu evrede küçük kusurlar son derece büyütülür ve bunlaröğrencinin tüm bilincini kaplar.

Öğrencilere kazandırılması gereken davranışlar:“Öğrencinin okulunu benimsemesi, Okulunun temsil etmenin gereklerini yerinegetirmesi…”

 

ÖĞRETMEN DE BİLMELİ

Konu uzun ben kısa kestim. Diyeceğim şu ki, anne, baba veöğretmen çocuğun yaş özelliklerini bilmeli. Ayrıca, kişisel özelliklerini debilme durumundadır.

Çocukların yedikleri, içtikleri ve izledikleri onlarınergenlik yaşını yukarda ifade ettiğim gibi 3. Sınıfın sonlarına çekmiş durumda.

Eğer, anne ve baba bu dönemde çocukları ile çatışır,onları anlamazlarsa kaybederler. Aynı şey öğretmenler için geçerli.

Her öğretmen ve anne, yoğuracağı hamurun özelliklerinibilmek durumundadır. Yoksa, hamuru yoğurayım derken, camı(çocuğu) kırar, gülükokmaz yaparız.

Peki şu andaki eğitimciler, ustalarda dahil çocuklarınyaş özelliklerini, psikolojilerini, evde yaşadıkları sıkıntıları hesaba katıyorlar mı? Hayır. Bunun için diyorumki, anneler bilinçlenmeli. Öğretmenler de bilgilerini tazelemek için mesleğiile ilgili hizmet içi kurslara alınmalı ya da kitap okumalıdırlar. Kalınsağlıcakla.